Branschkollen #2: Lidl köper pappersbruk, Wackes och Olsson & Co går samman, greenwashing finns överallt
I det andra avsnittet av ”Branschkollen”, podcasten där David och Ola diskuterar aktuella händelser i print-, profil- och förpackningsbranschen, pratar vi om följande sex saker:
- Vad ska Lidl med ett pappersbruk till?
- Tryckeri köper två konkursade e-handelssajter
- Tryckbranschens brokers flyttar fram sina positioner – vi ger fyra exempel
- Samgåendet mellan Wackes och Olsson & Co
- Greenwashing
- Framtidens produktmediabyrå
Se hela avsnittet här nedan:
Det går också bra att lyssna som ljudpodd här eller där du brukar lyssna på poddar.
Lidls pappersbruk
Lidl har köpt ett pappersbruk av Stora Enso för att säkra tillgång till papper för sina reklamutskick.
– Nån gång i framtiden kanske man inte längre ska hålla på att skicka ut reklamblad på papper, vad gör man då? Då kanske man konverterar pappersbrukets maskiner till att tillverka kartong istället som Lidl kan förpacka sina matvaror i, säger Ola Karlsson.
Tryckeri köper två konkursade e-handelssajter
När startupsen inom postertryck går omkull så kommer rävarna in i bilden, ett tryckeri har i det tagit över flera konkursade posterföretag och erbjuder nu dessa produkter till konsumenter som vill ha något fint på väggarna.
Tryckbranschens brokers flyttar fram sina positioner
Begreppet kunskap är makt är nog aldrig så sant som i oroliga tider och det här är oroliga tider, leveransproblem, pappersbrist, energikris och så vidare. Då behöver trycksaksköparna hjälp att förstå vem de ska köpa av och varför och det är där brokers kommer in i bilden.
Branschkoll har sett en tydlig trend på sistone där brokers flyttar fram sina positionerar för att hjälpa alla trycksaksköpare som gått vilse i det svajiga landskapet av papper och färg.
Samgåendet mellan Wackes och Olsson & Co
Två av profilbranschens mer namnkunniga aktörer har gått samman för att bilda en STOR aktör, snarare än två mellanstora. Det här gör man för att kunna dela på investeringar, fördjupa miljöarbetet och för att de tycker det är roligt att jobba tillsammans!
Greenwashing
David ryter ifrån mot greenwashing i allmänhet och mot H&M i synnerhet. Han är trött på att se gröna diffusa loggor och vaga påståenden som uteslutande är ett sätt att tjäna pengar, David köper det inte längre, men viktigare än så – framtidens konsument köper det verkligen inte.
– Den som gör något på riktigt ska känna sig stolt, men den som betalar en frilansande grafisk designer 500 spänn för att ta fram en grön symbol och sedan sitter och gnuggar sina händer ska skämmas, säger David Linnér.
Framtidens produktmediabyrå
Avslutningsvis kan vi inte riktigt släppa de där belgiska företaget Merchery som vi fick upp ögonen för ett tag sedan. De får det att verka så lätt att vara en modern aktör med schyssta produkter presentera på ett snyggt och ärligt sätt, vi är övertygade om att ALLA kan lära sig något av Merchery.
Vill du lyssna på ljudpodden så finns den här: