Branschkollen #1: Kompetenskris, elkris, förvärv och branschens nya webbshoppar

34_1800_webb

I det första officiella avsnittet av ”Branschkollen”, podcasten där David och Ola diskuterar aktuella händelser i print-, profil- och förpackningsbranschen, pratar vi om det som hänt under sommaren, mässorna som dragit igång, energikrisen och att den grafiska branschen skriker efter kompetens.

Kolla här – eller på Youtube:

Lyssna här – eller där poddar finns:

Innehåll

Energikrisen:

Lessebo tvingas stänga bruket  en dag när elkostnaderna ökade från 70 tusen till 600 tusen kronor och så har vi pratat med ett tiotal tryckerier om hur de påverkas av kraftigt höjda elpriser.

Förvärv:

Det har skett flera förvärv under sommaren, bland annat har Xindao förvärvat Vinga, och så har Midocean blivit förvärvade av Solo Group. Och nyligen blev Magnussons Agenturer förvärvat av Alligo, vi pratar mer om samtliga förvärv.

Nischade tryckshoppar:

Ola har gjort en spanning, allt fler tryckerier startar nischade webbshopparna där man hjälper kunderna med exempelvis etiketter eller posters, han berättar mer om några av hetaste satsningarna i den sfären just nu.

Kompetensförsörjning:

Är bristen på personal det största hotet mot den grafiska industrin? David misstänker att så kanske är fallet, samtidigt som Ola berättar att Stibo startat sin egna utbildning för att få fatt på fler tryckare samtidigt som Åtta45 söker tretton nya medarbetare.

Det och mycket mer i första avsnitten av Branschkollen, finns både som podd och som videopodd.

Annons

Välkommen till nya Branschtorget

En plats för alla i branschen att hitta inspiration och nyheter kring material, maskiner, mjukvara och utbildningar för grafisk produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roland DG utökar med sex nya modeller i Truevis-serien

Har nu tre olika bläck – och en helt ny 64-tums skrivare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Specialpappers-tillverkare ansöker om konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Crimson dubblar sin tryck-kapacitet – köper en HP Indigo

Proffsfotolabbet Crimson i Stockholm investerar i HP Indigo 7900.

Den nya pressen är en del i en större satsning där Crimson nu utvecklar den digitala verksamheten och introducera nya applikationer.

Med den nya pressen ökar Crimson både produktiviteten och flexibiliteten samt möter den tilltagande efterfrågan på mindre upplagor med snabba leveranstider. Pressen kommer att installeras av Visutech under mars månad, skriver företaget i ett meddelande.

– Vi har jobbat med HP Indigo tekniken och Visutech under många år, så valet av teknologi var enkelt när vi nu satsar och bredda vårt produktutbud, säger Mark Isaacson, vd på Crimson.

Digitaltryckta metallfärger

Med HP Indigo ElectroInk Silver kan Crimson producera tryck med metallfärg.

– Möjligheten att trycka metallfärger är en unik HP Indigo-funktion i den digitala tryckvärlden. HP Indigo Silver möjliggör inte bara silver utan ett brett utbud av metallfärger genom att helt enkelt och i en enda process trycka CMYK ovanpå silverlagret. Det gör att Crimson kan erbjuda exklusiv design av högt värde, samtidigt som de sparar in på kostsamt metallmaterial.

Tryckpressen har sju färgverk – de vanliga cyan, magenta, gul och svart – plus Orange, Violett och Grönt. Det gör att man till exempel kan simulera en stor andel av alla Pantone-färger.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad tryckerikedja har redan 20 medlemmar

Centralt offsetryck, gemensamma inköp, klimatkompensering och bredare utbud. En ”perfect match” säger grundaren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta investerar i en Vutek i största formatet

Exakta startar det nya året med en nyinvestering inom skylt- och storformatsproduktionen.

”Vår senaste investering är på plats och utbildning pågår för fullt. Det är en EFI VUTEk H5 LED printer i största format, som tillför både högsta möjliga kvalitet och rejält med tillskott av kapacitet till vår redan fullt utvecklade storformatsavdelning.”, skriver man i ett inlägg på Facebook.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill sälja tryckeriet och satsa på sitt IT-bolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryck för 6 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Västra Götalandsregionen upphandlar produktionsprinter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska ansvara för marknadsföringen av Signcom

Magnus Eklund Thuné ansluter till Signcoms team i Borås.

Magnus ska jobba med varumärkesstärkande insatser, marknadsföring och kommunikation.

– Med sin bakgrund från en digitalbyrå och utbildning inom digital affärsutveckling, har Magnus ackumulerat en kompetens och erfarenhet som kommer att vara ovärderlig för Signcom. Han är dessutom en duktig strateg och kommunikatör med en förmåga att identifiera affärsmöjligheter och utveckla långsiktiga planer för att hjälpa oss nå våra mål, säger Robert Nyblom, vd på Signcom i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]