Logga in

Branschkoll Promotion-året 2019

16 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

De 10 mest lästa artiklarna på Branschkoll Promotion 2019, med kommentarer, statistik och en stor slev kärlek.

Vi packar ihop året i en tygpåse, skriver ner vår sista tankar med en penna som förhoppningsvis fraktats hit via båt och undrar vem av er där ute som Tomten köper sina arbetskläder av.

Det här året har varit ett riktigt succéår, åtminstone om man mäter succé i hur många som läser våra artiklar och som har nytta av dem. Och det råkar vara så att det är precis på det sättet vi mäter succé. Hela Branschkoll hade året 2019 en hårsmån under 400.000 visningar av våra artiklar, nästa år blir det mer än en halv miljon, jag lovar! Branschkoll Promotion såg trafiken år till år öka med hela 120 procent och i november, som var den mest trafiktäta månaden vi sett på redaktionen, så ökade trafiken på Branschkoll Promotion med 218 procent jämfört med november 2018.

De 10 mest lästa artiklarna på Branschkoll Promotion 2019

#10 Så höjer Olsson & Co värdet på produktmedia och trycksaker – På plats tio hittar vi intervjun med Tomas Olsson och Louise Lindroth på Olsson & Co. Tillsammans berättar de om hur hållbarhet, samarbete och användbara produkter är den självklara vägen framåt för dem. Det kan också vara värt att nämna att det här är den artikel på topp 10 som hade längst genomsnittlig lästid. Tre minuter och 11 sekunder spenderades i genomsnitt på att läsa om hur Olsson & Co höjer värdet på produktmedia.

#9 Ritade Evert Grahn precis om kartan för internationella transporter? – En av de rubriker jag är mest nöjd med under året, den poppade upp i huvudet direkt efter samtalet med Evert och stod kvar orörd fram till sista redigeringen. Och bäst av allt, i sann Branschkoll-anda finns det inte ett uns av ”clickbait” i den. Evert ritade verkligen om kartan, och så vitt jag vet så sitter han fortfarande och ritar på sin bild av hur produktmedia-landskapet ska se ut nästa decennium.

#8 Gosh i likvidation – budgivning pågår – Ett klassiskt Branschkoll-gräv letar sig in på plats numer åtta. Gosh-likvidation kunde mycket väl gått under radarn om det inte var för en av våra kära läsare och det där magiska förstoringsglaset vi plockar fram ibland på redaktionen.

#7 Återförsäljare uppköpt i jätteaffär – På plats sju hittar vi Momentum Groups förvärv av Company Line, som också är Momentums senaste förvärv i branschen. Vi får väl se om det dyker upp några ytterligare förvärv under 2020, missa inte att läsa den numera öppna artikeln om Momentum Groups intåg i profilbranschen, den hittar du här.

#6 Sandryds skapar nya affärsmöjligheter för kunderna – fusionerar in dotterbolag – Fantastiskt roligt att både artikeln om Sandryds och om Olssons kvalificerade in sig på topp-10-listan. Det visar tydligt vilket nav Västkusten är för produktmedia-branschen. Och att intresset för vad som sker där är högt. Sandryds har mycket spännande på gång och ingen är gladare än vi över att ha fått äran att berätta om det. Vad finns det mer att säga än: ”Västkusten – we will be back”.

#5 Ännu en NWP-återförsäljare uppköpt – Bakom det här förvärvet står faktiskt inte Momentum utan det är Swedol som varit ute och shoppat. Dessutom kontaktade jag till den här artikeln Torsten Jansson för att höra om det bekymrar honom att en handfull av de största NWP-anslutna återförsäljare blivit uppköpta de senaste året. Men jag har just nu ”glömt” vad han sa, det är nog bäst att du loggar in och läser 😉

#4 Återförsäljare av företagspresenter i konkurs – Håll i er, för nu börjar konkursregnet, låt oss inte fördjupa oss i psykologin bakom att det är intressant att läsa om konkurser vi kan bara konstatera att det är en naturlig del av näringslivet. I det här fallet slutade det dessutom åtminstone lite bra – eftersom konkursboet förvärvades av en jätte inom presentkort, vilket i sin tur resulterade i att de som satt med obrukbara presentkort fick en liten lucka under vilken de kunde lösa in dem.

#3 Plastprint uppköpt – Ännu ett klassiskt Branschkoll-gräv letar sig in på topp tre. Jag vill minnas att när vi breakade nyheten om att Plastprint förvärvats så slog vi vårt live-trafik-rekord, över 220 personer var inne och läste artikeln samtidigt, i realtid.

#2  Stor återförsäljare av tryck- och produktmedia i konkurs – Ännu en konkurs och ännu en gång var vi först med att berätta om den. Chardens konkurs skapade stort intresse i branschen och bara några dygn senare briserade även nyheten om att Profilservice tar över Chardens profilverksamhet.

#1 Ännu en återförsäljare av tryck och produktmedia går i graven – omsatte 60 miljoner – Och på förstaplats det här året hittar vi det här årets största konkurs. Men jag säger som jag sa förra året, det här är gammal skåpmat, vi blickar framåt istället mot 2020, som förhoppningsvis blir ett konkursfritt år för hela branschen. Ett nytt decennium väntar och Branschkoll kommer följa med er, sida vid sida, med en enda ödmjuk målsättning att skapa läsning som föder inspiration.

Avslutade tankar

Den kraftiga ökning av trafik på Branschkoll Promotion, feedbacken från våra kära läsare och den fantastiskt händelserika tid vår bransch just nu upplever gör att det både känns enkelt och självklart att fortsätta skriva artiklar för branschen under 2020. Det är en ära att få vara med på ett hörn och se på hur många av er utvecklas.

Jag hoppas ni vill följa med även nästa år och för den som är intresserad av att annonsera hos oss så finns det flera möjligheter. Särskilt vill jag lyfta våra platsannonser, vi har enskilda platsannonser som får hundratals visningar. Dessa läsningar kommer till allra största delen från branschmänniskor som kan vara din nästa anställde. Det är verkligen ett ypperligt sätt att få in bra kandidater och definitivt ett alternativ till dyra rekryteringstjänster.

Och för dig som vill visa upp ditt varumärke och/eller dina produkter så är vi det självklara valet för dig som gillar att få maximal exponering per krona. Gör vad du vill med den informationen, vi kommer fortsätta genomföra vår oberoende branschjournalistik och ser verkligen fram emot 2020.

Du hittar mig som vanligt på david@branschkoll.se

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)