Branschkoll breddar med norska branschnyheter

Svenska Branschkoll och norska Media Monitor har ingått ett avtal kring omvärldsbevakning av den grafiska branschen i de två länderna. Avtalet innebär att kunderna till de digitala premium-tjänsterna i de båda länderna får tillgång till lokal information om branschutvecklingen i respektive land.

– Den grafisk branschen i de två länderna har många gemensamma nämnare och nu får båda företagens kunder bättre koll på utvecklingen. Alla är vinnare på det här samarbetet säger Ola Karlsson och Kjetil Fless som driver Branschkoll respektive Media Monitor i ett pressmeddelande.

Relevanta nyheter från de två tjänsterna kommer kontinuerligt att kors-publiceras till prenumeranter i respektive land.

Ett ökat nordiskt behov

Branschkoll har sedan starten 2010 byggt upp en bred omvärldsbevakningstjänst för alla i trycksakens värdekedja. Kunderna finns bland papperstillverkare och tryckerier men även stora trycksaksköpare som förlag och varumärkesägare är prenumeranter på Branschkolls premiumtjänst.

I takt med att allt fler aktörer verkar i flera av de nordiska länderna ökar behovet av nordisk branschbevakning.

– Jag ser en ökad efterfrågan på lokal branschbevakning från de andra nordiska länderna och samarbetet med Media Monitor är ett första steg mot en modern nordisk omvärldsbevakningstjänst för alla som finns i trycksakens värdekedja, säger Ola Karlsson som driver Branschkoll i Sverige.

Media Monitor startade sommaren 2014 som en nyhetsblogg för den grafiska branschen i Norge. När en ny version nu öppnas ökar informationsutbudet kraftigt och en helt nyutvecklad premiumtjänst startar i mitten av januari.

– Att kunna erbjuda en bevakning av den svenska grafiska branschen genom samarbetet med Branschkoll är en stor styrka. Branschkoll har en ypperlig informationstjänst från ett stort nätverk av bra källor, säger Kjetil Fless, redaktör för Media Monitor.

Samarbetet startar omgående och innebär att de båda tjänsterna byter utvalt redaktionellt material med varandra. Inga ekonomiska transaktioner görs och Branschkoll respektive Media Monitor ägs även fortsättningsvis av de ursprungliga grundarna.

Denna text har skickats som ett pressmeddelande från Branschkoll och Media Monitor gemensamt.

Nytt Göteborgshotell ”bygger på ett fundament av alla tryckta böckers berättelser”

visionsbild hotell liseberg

Stordalen bygger hotell i Rundqvists boktryckeris tidigare lokaler.

Det 217 rum stora hotellet omfattar två byggnader där hotellets entré och lobby kommer att vara den klassiska byggnaden som fram till nyligen innehöll Rundqvists boktryckeri, som ligger granne med Liseberg.

– Jag älskar att skapa hotell i historiska miljöer och ta vara på själen. Därför är det extra kul att vi nu utvecklar ett hotell som bygger på ett fundament av alla tryckta böckers berättelser och de glada tjuten från sockervaddsätande barn, säger Petter Stordalen

redaktionen@branschkoll.se

Cloudlab vill få fart på grafiska branschens e-handel

Cloudlab Anders E 1800

Flera nya företag på kundlistan det första året.

Anders Eriksson är sedan nio månader ansvarig för Cloudlab i Norden. Och efter mer än 30 år av att driva eget företag inom den grafiska branschen var det dags för något nytt.

Tyska mjukvaruföretaget Cloudlab utvecklar ett e-handelssystem, eller skräddarsydd web-to-print, för tryckerier samt förpacknings- och etikettkonverterare.

Produkterna PrintQ och PackQ är erbjuder många möjligheter till specialanpassningar för att skapa maximalt värde för varje kund. Du kan välja mellan två affärsmodeller, Saas eller licensinnehav, beroende på vad som passar dig bäst.

Komplett lösning för e-handel

Cloudlab erbjuder den kompletta lösningen för e-handel, från att beräkna priset till att designa själva produkten och lägga beställningen. Slutresultatet är en utskriftsklar PDF och ett brett urval av olika arbetsflödesfiler som till exempel JDF och Printtalk. Orderfilerna överförs vanligtvis automatiserat från början till slut genom att Cloudlab-lösningen kopplas till tryckeriets produktionssystem.

– Det som är nytt för mig är att jag nu har ett trettiotal utvecklare och tio projektledare bakom mig som kan arbeta med kunderna för att se till att de får ut det mesta av de lösningar de köper, berättar Anders Eriksson.

Det är mycket mer komplicerat att räkna på en mjukvaruinvestering, men om investeringen slår väl ut så påverkar det verkligen kundens resultat. Grunden finns i systemet, men om kunden också implementerar sina egna idéer så blir det riktigt kraftfullt. Och vi har förmågan att verkligen göra det, säger Anders.

Trycksaker, profilprodukter, etiketter och förpackningar

Cloudlab hanterar alla former av kommersiellt tryck – från vanliga trycksaker och profilprodukter till förpackningar och etiketter. Bland kunderna finns stora företag som tyska Flyeralarm, med sitt breda produktsortiment, och Packlane i USA, som fokuserar på förpackningar.

– Men Cloudlab har också en instegsmodell som vi kallar plug&print, säger Anders. Det är en lösning som får igång dig snabbt med enkla steg och de mest populära tryckta produkterna.

Man har också det man kallar för ”AI Template Gallery” som är ett utbud av mallar för tryck- och förpackningsprodukter så att kunderna kan börja designa direkt.

– Och sedan en tid tillbaka har vi varit vad vi kallar ”headless”, vilket betyder att vi fungerar med många olika e-handleslösningar, till exempel med Magento eller Shopify inga problem.

Flera nya kunder

Sedan Anders tog över ledningen av de nordiska länderna i våras har flera kontrakt tecknats.

Det norska företaget Digital Etikett, som ska använda PackQ för sin e-handel inom etiketter och flexibla förpackningar.

Tidigare meddelades också att Ink n Art i Göteborg valt PackQ för att använda i sin lösning för förpackningar.

Anders berättar också att Stalama i Dalarna, som jobbar med klistermärken, domedekaler och emblem är en ny kund.

Som avslutning nämner Anders flera saker som skiljer sig mot vad han är van vid från andra lösningar på marknaden.

– Jag märker till exempel att man blir imponerad av vår onboarding-process som är välutvecklad.

Alla kunder får en egen projektledare och ett dedikerat team som hjälper till att implementera lösningen, oavsett om det bara är en konfiguration eller ett större utvecklingsprojekt.

redaktionen@branschkoll.se

De har bäst lönsamhet bland branschens profilåterförsäljare (mid cap)

mid cap

Vi har djupdykt i vår ekonomi-databas och plockat fram de tio återförsäljare som 2022 hade bäst marginal i sitt omsättningspann, den här gången har turen kommer till ”mid cap”, vilket betyder 20-50 miljoner kronor i omsättning.

redaktionen@branschkoll.se

En av Norges största tryckerikedjor satsar nu hårt på profilprodukter

pennor

En norsk kedja för tryckerier har förhandlat fram ett avtal med profilleverantörer och börjar nu sälja profilprodukter över hela Norge.

redaktionen@branschkoll.se

New Wave planerar kraftig utbyggnad i Dingle

new wave
Ämnen i artikeln: New Wave Group

Stor expansion planeras i Dingle.

Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se

Brevbärare i nästan hela Norden får nya gemensamma uniformer

brevbara

Brevbärare har burit arbetskläder sedan 1600-talet.

redaktionen@branschkoll.se

Goodiebag skapade kaos vid butiksöppning

crowd

Vem gillar inte en välfylld goodiebag? Ibland lite för mycket verkar det som, då det krävdes både ordningsvakter och polis för att hantera situationen när alla rusade mot butiken och goodiebagen!

redaktionen@branschkoll.se

Lidl-sneakern är tillbaks tillsammans med en hel kollektion

lidl kollektion

Livsmedelskedjan Lidl har släpp en ny klädkollektion, dels finns deras populära sneakers med i nya (betydligt mer diskreta) färger men även en teddy-fleece och flera andra produkter.

– Det är fantastiskt att se vilken respons vi har fått på våra klädkollektioner under åren. Den första upplagan sålde slut på ett par timmar och skon placerade sig i topp på Blocket under Stockholm Fashion Week tillsammans med välkända lyxvarumärken. Genom våra klädsläpp visar vi att vi erbjuder mer än bara livsmedel. Den nya kollektionen innehåller definitivt höstens snyggaste plagg och är ett måste för den som vill ha något utöver det vanliga, säger Oskar Hjertsäll, Head of Nonfood på Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.

Samtliga produkter som ingår i den nya kollektionen:

  • Tröja i teddy-fleece (beige och svart/färgglad) – 199:-
  • Joggers i teddy-fleece (beige och svart/färgglad) – 199:-
  • Sneakers – 199:-
  • Magväska (svart/färgglad) – 99,90:-
  • Sportstrumpor – 19,90:-
  • Mössa/fiskarhatt – 79,90:-

Kollektion har tagits fram centralt

Nahir Aslan som är presschef för Lidl i Sverige berättar för Branschkoll att det är Lidl själva som åtminstone designar kollektionen, vem som tillverkar framgår ej.

– Det är vårt produktutvecklingsteam som sitter centralt på Lidls huvudkontor som tolkar trender och tar fram kollektionen, säger Aslan.

Han berättar också att kollektionen säljs på fler marknader än i Sverige.

Den nya kollektionen nådde svenska Lidlbutiker den 21 november.

lidl sko.png
De nya Lidl-sneakersen är betydligt mer ”diskreta” än tidigare års upplagor.
redaktionen@branschkoll.se

Innovativ robothand kan komma att bli en game changer i textilindustrin

robothand

En student vid Mälardalens universitet, Charles Auguste, har utvecklat en robotarm som kan hantera textil ungefär lika bra som människor.

redaktionen@branschkoll.se

Stor intervju med Torsten i DI – här är de mest intressanta sakerna som framkom

”Väl förberett för generationsskifte”.

redaktionen@branschkoll.se