Logga in

Branschkoll-året 2019

18 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Några av alla de personer och företag som Branschkoll skrivit om under 2019.

Att det är en turbulent tid för grafiska branschen är det ingen tvekan om. Vilket visar sig med all tydlighet på listan över de tio mest lästa artiklarna under 2019. Det handlar både om de som inte klarar av att få verksamheten och fungera och om de som startar om. Men självklart också om de som fångar tillfället att utvecklas när andra har det tufft. Eller faktiskt har byggt något framgångsrikt direkt från grunden.

#10 Köper 4 nya offsetpressar – ”den som kan investera har stora möjligheter” – När Livonia Print flyttar samman verksamheten från två till en adress i Riga och samtidigt investerar stort i offset ville många läsa om det.

#9 Exakta investerar stort i inkjet – Offset och inkjet är två parallella teknologier och har båda sin plats på de stora tryckerierna. Historien om Exaktas investering i inkjet nådde plats nio på listan.

#8 Lasertryk köper sitt andra svenska tryckeri – Lasertryks intåg på den svenska marknaden skapade stor uppmärksamhet både när de köpte E-print i början av året och när man gjorde sitt andra förvärv nu i höst. Båda gångerna har Branschkoll varit först att skriva om det … men höstens förvärv har ännu inte nått andra medier varken i Sverige eller Danmark.

#7 Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför – Artikeln på topp 10 med längst genomsnittlig lästid – över fyra minuter spenderades i genomsnitt på att läsa om vad Jannes Dahlgren ska göra nu när han sålt bolaget han varit med och byggt upp.

#6 Plastprint uppköpt – När specialtryckeriet Platsprint bytte ägare tog sig artikeln in på topplistan på både Branschkoll och Branschkoll Promotion. Det var investmentbolaget Idun Industrier som köpte.

#5 Stor återförsäljare av tryck- och produktmedia i konkurs –Konkurser och rekonstruktioner handlade 6 av de 10 mest lästa artiklarna om i år. Och de allra flesta nu under hösten.

#4 Ännu en återförsäljare av tryck och produktmedia går i graven – omsatte 60 miljoner – Trycksaker och produktmedia hör allt oftare ihop hos branschens företag. Det här företaget startade med fokus på tryck men det var produktmedia som på sätt och vis blev företagets fall.

#3 CA Andersson i rekonstruktion – likviditetsproblem efter olycka med press – En tråkig historia där man tappade en oförsäkrad tryckpress när den skulle säljas vilket i sin tur ledde till likviditetskris som drog in bolaget i en rekonstruktion. Åtta.45 har nu tagit över verksamheten efter att den försatts i konkurs – helt nya artiklar som säkert tar sig in på topplistan även de.

#2 Historien om Strands nådde andraplatsen på listan i år. Först Justnu-ägarnas förvärv av tryckeriet i somras och senare konkursen och till slut nedläggningen i december. UPPDATERAD: Ljungbergs Tryckeri ger Strands Grafiska nytt liv.

#1 Brandfactory i Sverige försatt i rekonstruktion – snart klart med ny ägare – Starten på Brandfactorys ”nya” liv blev årets mest lästa artikel på Branschkoll. Att Yann Blandy gör come-back i grafisk bransch blev nästan lika mycket klickad när men gick ut med vem nya ägaren var … De köper Brandfactory – kommer tillbaka till grafisk bransch.

Bonus

Precis utanför topp-tio hittar vi artikeln om branschens 15 superföretag inom print och promotion. Denna får avsluta årets mest-lästa-lista med hopp om att många fler företag i branschen tar sig in på listan om ett år.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)