Branschkoll-året 2019

brko-aret_19

Några av alla de personer och företag som Branschkoll skrivit om under 2019.

Att det är en turbulent tid för grafiska branschen är det ingen tvekan om. Vilket visar sig med all tydlighet på listan över de tio mest lästa artiklarna under 2019. Det handlar både om de som inte klarar av att få verksamheten och fungera och om de som startar om. Men självklart också om de som fångar tillfället att utvecklas när andra har det tufft. Eller faktiskt har byggt något framgångsrikt direkt från grunden.

#10 Köper 4 nya offsetpressar – ”den som kan investera har stora möjligheter” – När Livonia Print flyttar samman verksamheten från två till en adress i Riga och samtidigt investerar stort i offset ville många läsa om det.

#9 Exakta investerar stort i inkjet – Offset och inkjet är två parallella teknologier och har båda sin plats på de stora tryckerierna. Historien om Exaktas investering i inkjet nådde plats nio på listan.

#8 Lasertryk köper sitt andra svenska tryckeri – Lasertryks intåg på den svenska marknaden skapade stor uppmärksamhet både när de köpte E-print i början av året och när man gjorde sitt andra förvärv nu i höst. Båda gångerna har Branschkoll varit först att skriva om det … men höstens förvärv har ännu inte nått andra medier varken i Sverige eller Danmark.

#7 Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför – Artikeln på topp 10 med längst genomsnittlig lästid – över fyra minuter spenderades i genomsnitt på att läsa om vad Jannes Dahlgren ska göra nu när han sålt bolaget han varit med och byggt upp.

#6 Plastprint uppköpt – När specialtryckeriet Platsprint bytte ägare tog sig artikeln in på topplistan på både Branschkoll och Branschkoll Promotion. Det var investmentbolaget Idun Industrier som köpte.

#5 Stor återförsäljare av tryck- och produktmedia i konkurs –Konkurser och rekonstruktioner handlade 6 av de 10 mest lästa artiklarna om i år. Och de allra flesta nu under hösten.

#4 Ännu en återförsäljare av tryck och produktmedia går i graven – omsatte 60 miljoner – Trycksaker och produktmedia hör allt oftare ihop hos branschens företag. Det här företaget startade med fokus på tryck men det var produktmedia som på sätt och vis blev företagets fall.

#3 CA Andersson i rekonstruktion – likviditetsproblem efter olycka med press – En tråkig historia där man tappade en oförsäkrad tryckpress när den skulle säljas vilket i sin tur ledde till likviditetskris som drog in bolaget i en rekonstruktion. Åtta.45 har nu tagit över verksamheten efter att den försatts i konkurs – helt nya artiklar som säkert tar sig in på topplistan även de.

#2 Historien om Strands nådde andraplatsen på listan i år. Först Justnu-ägarnas förvärv av tryckeriet i somras och senare konkursen och till slut nedläggningen i december. UPPDATERAD: Ljungbergs Tryckeri ger Strands Grafiska nytt liv.

#1 Brandfactory i Sverige försatt i rekonstruktion – snart klart med ny ägare – Starten på Brandfactorys ”nya” liv blev årets mest lästa artikel på Branschkoll. Att Yann Blandy gör come-back i grafisk bransch blev nästan lika mycket klickad när men gick ut med vem nya ägaren var … De köper Brandfactory – kommer tillbaka till grafisk bransch.

Bonus

Precis utanför topp-tio hittar vi artikeln om branschens 15 superföretag inom print och promotion. Denna får avsluta årets mest-lästa-lista med hopp om att många fler företag i branschen tar sig in på listan om ett år.

Hitlåt blir bok

redaktionen@branschkoll.se

De ska hitta e-handelns luftsnålaste paket

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage gillas inte av konsumenterna. Nu ska “Årets Airfluencer” utses.

Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar. Detta menar Postnord som nu drar igång projektet ”Airfluencers” som ska hitta e-handelns luftsnålaste paket.

I en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Postnord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl.

Projekt för att minska luft i paket

Genom att starta initiativet Airfluencers så vill man aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras. 

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord

Postnord har nu också inlett ett långsiktigt samarbete med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär. 

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencers, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel.

En del av Airfluencers är en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer”. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Print Next: Framtiden för robotar i grafisk bransch

På Print Next den 28 oktober diskuteras den grafiska branschens framtid.

redaktionen@branschkoll.se

Ropo Capital outsourcar printverksamheten i Sverige och Norge

De är aktörerna som tar över.

redaktionen@branschkoll.se