Logga in

Branschkoll-året 2019

18 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Några av alla de personer och företag som Branschkoll skrivit om under 2019.

Att det är en turbulent tid för grafiska branschen är det ingen tvekan om. Vilket visar sig med all tydlighet på listan över de tio mest lästa artiklarna under 2019. Det handlar både om de som inte klarar av att få verksamheten och fungera och om de som startar om. Men självklart också om de som fångar tillfället att utvecklas när andra har det tufft. Eller faktiskt har byggt något framgångsrikt direkt från grunden.

#10 Köper 4 nya offsetpressar – ”den som kan investera har stora möjligheter” – När Livonia Print flyttar samman verksamheten från två till en adress i Riga och samtidigt investerar stort i offset ville många läsa om det.

#9 Exakta investerar stort i inkjet – Offset och inkjet är två parallella teknologier och har båda sin plats på de stora tryckerierna. Historien om Exaktas investering i inkjet nådde plats nio på listan.

#8 Lasertryk köper sitt andra svenska tryckeri – Lasertryks intåg på den svenska marknaden skapade stor uppmärksamhet både när de köpte E-print i början av året och när man gjorde sitt andra förvärv nu i höst. Båda gångerna har Branschkoll varit först att skriva om det … men höstens förvärv har ännu inte nått andra medier varken i Sverige eller Danmark.

#7 Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför – Artikeln på topp 10 med längst genomsnittlig lästid – över fyra minuter spenderades i genomsnitt på att läsa om vad Jannes Dahlgren ska göra nu när han sålt bolaget han varit med och byggt upp.

#6 Plastprint uppköpt – När specialtryckeriet Platsprint bytte ägare tog sig artikeln in på topplistan på både Branschkoll och Branschkoll Promotion. Det var investmentbolaget Idun Industrier som köpte.

#5 Stor återförsäljare av tryck- och produktmedia i konkurs –Konkurser och rekonstruktioner handlade 6 av de 10 mest lästa artiklarna om i år. Och de allra flesta nu under hösten.

#4 Ännu en återförsäljare av tryck och produktmedia går i graven – omsatte 60 miljoner – Trycksaker och produktmedia hör allt oftare ihop hos branschens företag. Det här företaget startade med fokus på tryck men det var produktmedia som på sätt och vis blev företagets fall.

#3 CA Andersson i rekonstruktion – likviditetsproblem efter olycka med press – En tråkig historia där man tappade en oförsäkrad tryckpress när den skulle säljas vilket i sin tur ledde till likviditetskris som drog in bolaget i en rekonstruktion. Åtta.45 har nu tagit över verksamheten efter att den försatts i konkurs – helt nya artiklar som säkert tar sig in på topplistan även de.

#2 Historien om Strands nådde andraplatsen på listan i år. Först Justnu-ägarnas förvärv av tryckeriet i somras och senare konkursen och till slut nedläggningen i december. UPPDATERAD: Ljungbergs Tryckeri ger Strands Grafiska nytt liv.

#1 Brandfactory i Sverige försatt i rekonstruktion – snart klart med ny ägare – Starten på Brandfactorys ”nya” liv blev årets mest lästa artikel på Branschkoll. Att Yann Blandy gör come-back i grafisk bransch blev nästan lika mycket klickad när men gick ut med vem nya ägaren var … De köper Brandfactory – kommer tillbaka till grafisk bransch.

Bonus

Precis utanför topp-tio hittar vi artikeln om branschens 15 superföretag inom print och promotion. Denna får avsluta årets mest-lästa-lista med hopp om att många fler företag i branschen tar sig in på listan om ett år.

Göteborgstryckeriets kalenderförlag satsar på ny produktmedia – ska ut i Europa

Stefan Johansson på Gullers Trading var på PSI-mässan i början av januari och visade upp sina anteckningsböcker som nu ska bli produktmedia.

Kalenderspecialisten Gullers Trading ställde ut på produktmediamässan PSI i Tyskland i början av januari.

Postnord Strålfors investerar ytterligare i 3D-printing

Tomas Lundström, Head of 3D på Postnord Strålfors (Bild: Postnord)

Utvecklingen av tekniken med 3D print går snabbt och skapar helt nya möjligheter för logistikbranschen. (mer…)

Pappers- och skogsbolag blir elleverantör – Holmen bygger vindkraftverk för 1,3 miljarder

Holmens ska bygga 26 vindkraftverk på egen mark utanför Skellefteå.

Köper CO2-neutral tryckpress

Trond Erik Isaksen på Livonia är i full färd med att installera nya tryckpressar – använder klimatkompensering från Heidelberg.

Livonia Print klimatkompenserar ny tryckpress.

Smarta belysning i trycksak – så mycket finish får du för 16 miljoner

Exklusivt magasin för ägare av en ovanlig bil.

Strands Grafiska lever vidare – Ljungbergs köper namnet och anställer åtta

Sofia Ljungberg är vd för Ljungbergs Tryckeri som driver Strands Grafiska vidare i Lindesberg.

Strands Grafiska tas över av Ljungbergs Tryckeri som köper varumärket, kundregistret, varulagret och en del av maskinerna. (mer…)

Åtta.45 köper CA Andersson

Det anrika tryckeriet i Malmö får nytt liv med Åtta.45 som ägare. (mer…)

Print Next växer med Nopa som ny medarrangör

Den grafiska branschens framtidsevent Print Next växer vidare (mer…)

Brobygrafiska storsatsar med hjälp från Grafiska Företagen

Inför 2021 ska Brobygrafiska i Sunne ansöka om att dra igång flera nya utbildningar och vidareutbildningar inom den grafiska branschen med hjälp från Grafiska företagens stipendiefond. (mer…)