Logga in

Branschkoll-året 2019

18 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Några av alla de personer och företag som Branschkoll skrivit om under 2019.

Att det är en turbulent tid för grafiska branschen är det ingen tvekan om. Vilket visar sig med all tydlighet på listan över de tio mest lästa artiklarna under 2019. Det handlar både om de som inte klarar av att få verksamheten och fungera och om de som startar om. Men självklart också om de som fångar tillfället att utvecklas när andra har det tufft. Eller faktiskt har byggt något framgångsrikt direkt från grunden.

#10 Köper 4 nya offsetpressar – ”den som kan investera har stora möjligheter” – När Livonia Print flyttar samman verksamheten från två till en adress i Riga och samtidigt investerar stort i offset ville många läsa om det.

#9 Exakta investerar stort i inkjet – Offset och inkjet är två parallella teknologier och har båda sin plats på de stora tryckerierna. Historien om Exaktas investering i inkjet nådde plats nio på listan.

#8 Lasertryk köper sitt andra svenska tryckeri – Lasertryks intåg på den svenska marknaden skapade stor uppmärksamhet både när de köpte E-print i början av året och när man gjorde sitt andra förvärv nu i höst. Båda gångerna har Branschkoll varit först att skriva om det … men höstens förvärv har ännu inte nått andra medier varken i Sverige eller Danmark.

#7 Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför – Artikeln på topp 10 med längst genomsnittlig lästid – över fyra minuter spenderades i genomsnitt på att läsa om vad Jannes Dahlgren ska göra nu när han sålt bolaget han varit med och byggt upp.

#6 Plastprint uppköpt – När specialtryckeriet Platsprint bytte ägare tog sig artikeln in på topplistan på både Branschkoll och Branschkoll Promotion. Det var investmentbolaget Idun Industrier som köpte.

#5 Stor återförsäljare av tryck- och produktmedia i konkurs –Konkurser och rekonstruktioner handlade 6 av de 10 mest lästa artiklarna om i år. Och de allra flesta nu under hösten.

#4 Ännu en återförsäljare av tryck och produktmedia går i graven – omsatte 60 miljoner – Trycksaker och produktmedia hör allt oftare ihop hos branschens företag. Det här företaget startade med fokus på tryck men det var produktmedia som på sätt och vis blev företagets fall.

#3 CA Andersson i rekonstruktion – likviditetsproblem efter olycka med press – En tråkig historia där man tappade en oförsäkrad tryckpress när den skulle säljas vilket i sin tur ledde till likviditetskris som drog in bolaget i en rekonstruktion. Åtta.45 har nu tagit över verksamheten efter att den försatts i konkurs – helt nya artiklar som säkert tar sig in på topplistan även de.

#2 Historien om Strands nådde andraplatsen på listan i år. Först Justnu-ägarnas förvärv av tryckeriet i somras och senare konkursen och till slut nedläggningen i december. UPPDATERAD: Ljungbergs Tryckeri ger Strands Grafiska nytt liv.

#1 Brandfactory i Sverige försatt i rekonstruktion – snart klart med ny ägare – Starten på Brandfactorys ”nya” liv blev årets mest lästa artikel på Branschkoll. Att Yann Blandy gör come-back i grafisk bransch blev nästan lika mycket klickad när men gick ut med vem nya ägaren var … De köper Brandfactory – kommer tillbaka till grafisk bransch.

Bonus

Precis utanför topp-tio hittar vi artikeln om branschens 15 superföretag inom print och promotion. Denna får avsluta årets mest-lästa-lista med hopp om att många fler företag i branschen tar sig in på listan om ett år.

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)