Logga in

Branschkoll ansluter till Breakits Impact Challenge

28 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Breakit lanserade i dagarna sin så kallade Impact Challenge som går ut på att företag ska bli klimatsmartare på 30 dagar.

En digital bootcamp som går ut på att göra det nya näringslivet klimatsmart – och på sikt klimatneutralt”. Så beskriver Breakit sitt intiativ som alltså går ut att göra sitt företag mer klimatsmart genom fem utbildningssteg och tillhörande utmaningar. Utmaningen börjar den 6 maj och består av 5 steg/uppdrag som än så länge är hemliga.

Impact challenge i punkter (saxat från tävlingssidan):

  • Utmaningen pågår i 30 dagar och det kostar inte en krona att delta (vi har turen att ha grymma partners som backar initiativet)
  • Vi kommer att bjuda på en massa exklusivt premium-material – som vi tar fram med hjälp av en rad experter – som i fem steg hjälper dig göra ditt företag klimatsmart.
  • Er logga syns här på kampanjsajten, vilket visar att ni är med och tar ansvar.
  • Vi avslutar med en rolig och klimatsmart fest på Norrsken (exklusivt för er som deltar).
  • De som klarar alla steg får ett fint diplom och en digital stämpel. Dessutom delar vi ut pris i tre kategorier för de som kämpat lite extra!

– Det här kommer att bli en kul men också stundtals tuff månad för alla som sajnar upp sig – inklusive oss själva. Men vi är övertygade om att det går att göra stora förändringar med smarta och hyfsat enkla medel”, säger Jon Mauno Pettersson, nyhetschef på Breakit.

Massor av företag har redan antagit utmaningen

I och med antagningen av utmaningen slår Branschkoll följe med företag som The Humble Company, Kivra, och Kry. Med en förhållandevis liten redaktion som vi är (två personer) och med ganska få uppenbara miljö-negativa moment i verksamheten så ska det bli väldigt spännande att se vad vi kan göra och hur vi kan göra det, för man kan alltid göra något.

Vill du vara med? Här hittar du allt du behöver veta.

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)