Logga in

Branschkoll ansluter till Breakits Impact Challenge

28 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Breakit lanserade i dagarna sin så kallade Impact Challenge som går ut på att företag ska bli klimatsmartare på 30 dagar.

En digital bootcamp som går ut på att göra det nya näringslivet klimatsmart – och på sikt klimatneutralt”. Så beskriver Breakit sitt intiativ som alltså går ut att göra sitt företag mer klimatsmart genom fem utbildningssteg och tillhörande utmaningar. Utmaningen börjar den 6 maj och består av 5 steg/uppdrag som än så länge är hemliga.

Impact challenge i punkter (saxat från tävlingssidan):

  • Utmaningen pågår i 30 dagar och det kostar inte en krona att delta (vi har turen att ha grymma partners som backar initiativet)
  • Vi kommer att bjuda på en massa exklusivt premium-material – som vi tar fram med hjälp av en rad experter – som i fem steg hjälper dig göra ditt företag klimatsmart.
  • Er logga syns här på kampanjsajten, vilket visar att ni är med och tar ansvar.
  • Vi avslutar med en rolig och klimatsmart fest på Norrsken (exklusivt för er som deltar).
  • De som klarar alla steg får ett fint diplom och en digital stämpel. Dessutom delar vi ut pris i tre kategorier för de som kämpat lite extra!

– Det här kommer att bli en kul men också stundtals tuff månad för alla som sajnar upp sig – inklusive oss själva. Men vi är övertygade om att det går att göra stora förändringar med smarta och hyfsat enkla medel”, säger Jon Mauno Pettersson, nyhetschef på Breakit.

Massor av företag har redan antagit utmaningen

I och med antagningen av utmaningen slår Branschkoll följe med företag som The Humble Company, Kivra, och Kry. Med en förhållandevis liten redaktion som vi är (två personer) och med ganska få uppenbara miljö-negativa moment i verksamheten så ska det bli väldigt spännande att se vad vi kan göra och hur vi kan göra det, för man kan alltid göra något.

Vill du vara med? Här hittar du allt du behöver veta.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)