Branschen delar ut 250.000 kronor – här är den oväntade pristagaren

Vinnare av 2021-års branschpris är Christoffer Bergfors på Max Burgers. Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen delar ut priset.
Vinnare av 2021-års branschpris är Christoffer Bergfors på Max Burgers. Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen delar ut priset. Björn Dalin

Årets grafiska branschpris på 100.000 kronor går till Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max Burgers, för det arbete han och restaurangkedjan gjort för att uppmuntra barns läsglädje.

Det handlar inte bara om den läsglädje som sprids – utan lika mycket om det som inte sprids när fem miljoner plastleksaker har bytts ut mot böcker i barnens måltider på restaurangen.

Bidrar till branschens utveckling

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. Stiftelsen har även delat ut pris för utbildning, formgivning samt ett uppsatspris.

– Böcker har bjudit in till en värld av fantastiska sagor och öppnat upp framtida möjligheter för barn i hundratals år. Genom att hålla en fysisk bok i din hand och läsa ur den får du något som en skärm inte kan ge. Att väcka läsglädje i tidig ålder är viktigt och att då få tillgång till det tryckta mediet med alla dess möjligheter är den bästa starten någon kan få. Christoffer Bergfors och Max Burgers har förstått vilka möjligheter trycksaker har för att introducera barn till läsning och det initiativet vill GYF uppmuntra.

Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen och styrelseledamot i stiftelsen GYF

Juryns motivering lyder:

”För att stimulera barns läsglädje och kreativitet delar Max Burgers ut 5 miljoner böcker i stället för plastleksaker med barnmålet. Det är både sagoböcker, målarböcker och pysselböcker som varvas som gåva. Christoffer Bergfors, vice koncernchef, gillade som pappa att väcka läsglädjen hos sina barn och det är något som man hos Max Burgers också vill föra vidare för att uppmuntra barn i tidig ålder till läsning. Ett lysande initiativ som stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande varmt omfamnar”.

Ytterligare tre priser på 125.000 kronor

Prisutdelning på Konstnärsbaren. Vinnare av 2021-års priser: Christoffer Bergfors , Amanda Sandberg, Linnea Tjernberg, Sandra Praun och Annika Berner (Fotograf: Björn Dalin)

Utöver branschpriset delar GYF ut tre andra priser. Ett är det utbildningspris som i år har gått till Beckmans Designhögskolas lektor Annika Berner och ett annat är formgivningspriset som tilldelats grafiska designern Sandra Praun. Ett av priserna tilldelas studenter där Amanda Sandberg och Linnea Tjernberg på Linköpings Universitet vunnit pris för sin uppsats.

Priserna delades ut vid en ceremoni i Stockholm den 9 november.

Övriga pristagares motiveringar:

  • GYF:s utbildningspris på 50 000 kr till Annika Berner, lärare på Beckmans Designhögskola.

    Juryns motivering lyder:
    ”I sitt arbete har Annika Berner under många år verkat för att förse branschen med högskoleutbildade grafiska designers. Som stor inspirationskälla och med stark kraft har hon utvecklat kursutbudet och varit drivande i utvecklingsarbetet på Beckmans Designhögskola. Detta gör Annika Berner till en mycket välförtjänt mottagare av utbildningspriset från stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande”.
  • GYF:s formgivningspris på 50 000 kr till Sandra Praun, grafisk designer

    Juryns motivering lyder:
    ”Sandra Prauns samlade produktion kan med lätthet kallas œuvre och präglas av, bland mycket annat, egensinne, pregnans, kompetens och elegans. De konstnärliga ambitionerna i varje enskilt projekt är lika skyhöga som resultatet är lyckat. Sandra Praun står för något så sällsynt som ett auteurskap inom svensk grafisk form. Stora ord passar en stor konstnär och värdig mottagare av Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjandes formgivningspris”.
  • GYF:s uppsatspris på 25 000 kr till Amanda Sandberg och Linnea Tjernberg, Linköpings Universitet

    Juryns motivering lyder:
    ”En angelägen problematik får en genomlysning och förslag till lösning i uppsatsen ”En ansvarsfull cigarettförpackning”. Ett metodiskt och omsorgsfullt forskningsarbete resulterar i en fullt genomförbar teknisk lösning som dessutom gillas av försöksgruppen. Amanda Sandbergs och Linnea Tjernbergs studentuppsats har just den kvalité som stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande premierar”.
Annons

Välkommen till nya Branschtorget

En plats för alla i branschen att hitta inspiration och nyheter kring material, maskiner, mjukvara och utbildningar för grafisk produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roland DG utökar med sex nya modeller i Truevis-serien

Har nu tre olika bläck – och en helt ny 64-tums skrivare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Specialpappers-tillverkare ansöker om konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Crimson dubblar sin tryck-kapacitet – köper en HP Indigo

Proffsfotolabbet Crimson i Stockholm investerar i HP Indigo 7900.

Den nya pressen är en del i en större satsning där Crimson nu utvecklar den digitala verksamheten och introducera nya applikationer.

Med den nya pressen ökar Crimson både produktiviteten och flexibiliteten samt möter den tilltagande efterfrågan på mindre upplagor med snabba leveranstider. Pressen kommer att installeras av Visutech under mars månad, skriver företaget i ett meddelande.

– Vi har jobbat med HP Indigo tekniken och Visutech under många år, så valet av teknologi var enkelt när vi nu satsar och bredda vårt produktutbud, säger Mark Isaacson, vd på Crimson.

Digitaltryckta metallfärger

Med HP Indigo ElectroInk Silver kan Crimson producera tryck med metallfärg.

– Möjligheten att trycka metallfärger är en unik HP Indigo-funktion i den digitala tryckvärlden. HP Indigo Silver möjliggör inte bara silver utan ett brett utbud av metallfärger genom att helt enkelt och i en enda process trycka CMYK ovanpå silverlagret. Det gör att Crimson kan erbjuda exklusiv design av högt värde, samtidigt som de sparar in på kostsamt metallmaterial.

Tryckpressen har sju färgverk – de vanliga cyan, magenta, gul och svart – plus Orange, Violett och Grönt. Det gör att man till exempel kan simulera en stor andel av alla Pantone-färger.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad tryckerikedja har redan 20 medlemmar

Centralt offsetryck, gemensamma inköp, klimatkompensering och bredare utbud. En ”perfect match” säger grundaren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta investerar i en Vutek i största formatet

Exakta startar det nya året med en nyinvestering inom skylt- och storformatsproduktionen.

”Vår senaste investering är på plats och utbildning pågår för fullt. Det är en EFI VUTEk H5 LED printer i största format, som tillför både högsta möjliga kvalitet och rejält med tillskott av kapacitet till vår redan fullt utvecklade storformatsavdelning.”, skriver man i ett inlägg på Facebook.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill sälja tryckeriet och satsa på sitt IT-bolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryck för 6 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Västra Götalandsregionen upphandlar produktionsprinter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska ansvara för marknadsföringen av Signcom

Magnus Eklund Thuné ansluter till Signcoms team i Borås.

Magnus ska jobba med varumärkesstärkande insatser, marknadsföring och kommunikation.

– Med sin bakgrund från en digitalbyrå och utbildning inom digital affärsutveckling, har Magnus ackumulerat en kompetens och erfarenhet som kommer att vara ovärderlig för Signcom. Han är dessutom en duktig strateg och kommunikatör med en förmåga att identifiera affärsmöjligheter och utveckla långsiktiga planer för att hjälpa oss nå våra mål, säger Robert Nyblom, vd på Signcom i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]