Branschen delar ut 250.000 kronor – här är den oväntade pristagaren

Vinnare av 2021-års branschpris är Christoffer Bergfors på Max Burgers. Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen delar ut priset.
Vinnare av 2021-års branschpris är Christoffer Bergfors på Max Burgers. Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen delar ut priset. Björn Dalin

Årets grafiska branschpris på 100.000 kronor går till Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max Burgers, för det arbete han och restaurangkedjan gjort för att uppmuntra barns läsglädje.

Det handlar inte bara om den läsglädje som sprids – utan lika mycket om det som inte sprids när fem miljoner plastleksaker har bytts ut mot böcker i barnens måltider på restaurangen.

Bidrar till branschens utveckling

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. Stiftelsen har även delat ut pris för utbildning, formgivning samt ett uppsatspris.

– Böcker har bjudit in till en värld av fantastiska sagor och öppnat upp framtida möjligheter för barn i hundratals år. Genom att hålla en fysisk bok i din hand och läsa ur den får du något som en skärm inte kan ge. Att väcka läsglädje i tidig ålder är viktigt och att då få tillgång till det tryckta mediet med alla dess möjligheter är den bästa starten någon kan få. Christoffer Bergfors och Max Burgers har förstått vilka möjligheter trycksaker har för att introducera barn till läsning och det initiativet vill GYF uppmuntra.

Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen och styrelseledamot i stiftelsen GYF

Juryns motivering lyder:

”För att stimulera barns läsglädje och kreativitet delar Max Burgers ut 5 miljoner böcker i stället för plastleksaker med barnmålet. Det är både sagoböcker, målarböcker och pysselböcker som varvas som gåva. Christoffer Bergfors, vice koncernchef, gillade som pappa att väcka läsglädjen hos sina barn och det är något som man hos Max Burgers också vill föra vidare för att uppmuntra barn i tidig ålder till läsning. Ett lysande initiativ som stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande varmt omfamnar”.

Ytterligare tre priser på 125.000 kronor

Alla pristagare Foto Bjorn Dalin 1800
Prisutdelning på Konstnärsbaren. Vinnare av 2021-års priser: Christoffer Bergfors , Amanda Sandberg, Linnea Tjernberg, Sandra Praun och Annika Berner (Fotograf: Björn Dalin)

Utöver branschpriset delar GYF ut tre andra priser. Ett är det utbildningspris som i år har gått till Beckmans Designhögskolas lektor Annika Berner och ett annat är formgivningspriset som tilldelats grafiska designern Sandra Praun. Ett av priserna tilldelas studenter där Amanda Sandberg och Linnea Tjernberg på Linköpings Universitet vunnit pris för sin uppsats.

Priserna delades ut vid en ceremoni i Stockholm den 9 november.

Övriga pristagares motiveringar:

  • GYF:s utbildningspris på 50 000 kr till Annika Berner, lärare på Beckmans Designhögskola.

    Juryns motivering lyder:
    ”I sitt arbete har Annika Berner under många år verkat för att förse branschen med högskoleutbildade grafiska designers. Som stor inspirationskälla och med stark kraft har hon utvecklat kursutbudet och varit drivande i utvecklingsarbetet på Beckmans Designhögskola. Detta gör Annika Berner till en mycket välförtjänt mottagare av utbildningspriset från stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande”.
  • GYF:s formgivningspris på 50 000 kr till Sandra Praun, grafisk designer

    Juryns motivering lyder:
    ”Sandra Prauns samlade produktion kan med lätthet kallas œuvre och präglas av, bland mycket annat, egensinne, pregnans, kompetens och elegans. De konstnärliga ambitionerna i varje enskilt projekt är lika skyhöga som resultatet är lyckat. Sandra Praun står för något så sällsynt som ett auteurskap inom svensk grafisk form. Stora ord passar en stor konstnär och värdig mottagare av Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjandes formgivningspris”.
  • GYF:s uppsatspris på 25 000 kr till Amanda Sandberg och Linnea Tjernberg, Linköpings Universitet

    Juryns motivering lyder:
    ”En angelägen problematik får en genomlysning och förslag till lösning i uppsatsen ”En ansvarsfull cigarettförpackning”. Ett metodiskt och omsorgsfullt forskningsarbete resulterar i en fullt genomförbar teknisk lösning som dessutom gillas av försöksgruppen. Amanda Sandbergs och Linnea Tjernbergs studentuppsats har just den kvalité som stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande premierar”.
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

kraftliner
Ämnen i artikeln: SCA

Används för att tillverka wellpapp. Nu höjer SCA priset.

Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong signerar nya kontrakt värda 50 miljoner

E com bag

Produkterna är bolagets framtid och ska ersätta den snabbt minskande kuvertmarknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högprofilerad profil-leverantör i konkurs

konkurs

Leverantören har vuxit snabbt senaste åren men nu tycks det ha tagit tvärstopp och bolaget har tvingas ansöka om konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är profilbolagen med mest skuld kvar av det tillfälliga anståndet

skatt promo

Vi tittar på vilka som har mest kvar att betala av, branschens totala skuld, återbetalningstakten och vilka regler som gäller.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Toppchef på Stricker startar upp ny leverantör

aodaci bild

En ny leverantör uppbackad av ett investmentbolag med tydliga mål inom hållbarhet och produkterbjudande lanseras just nu på den europeiska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor aktör inom återvunnen textil tvingas i konkurs

Textilaktör i konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

victor pf
Ämnen i artikeln: PF Concept

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Ämnen i artikeln: PF Concept
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ejendals byter ut sin skokartong för Jalas

jalas utube
Ämnen i artikeln: Ejendals
Ämnen i artikeln: Ejendals
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls går in i internationellt partnerskap

nordvalls patrik jenemark samarbete
Ämnen i artikeln: Nordvalls

Nordvalls, holländska Geostick och franska Stratus Packaging har tecknat ett samarbetsavtal. Tillsammans omsätter man 2,6 miljarder kronor.

Samarbetet syftar till att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.

– Vårt gemensamma DNA omfattas av entreprenörskap och långsiktiga värderingar som säkerställer en trygghet för anställda, kunder och leverantörer, säger Nordvalls Patrik Jenemark.

Tillsammans har man 900 anställda, 15 produktionsanläggningar och producerar 159 miljoner kvadratmeter självhäftande material varje år. De tre bolagen omsatte tillsammans 236 miljoner euro under 2023.

Samarbete kring teknik och affärer

Patrik Jenemark säger till Branschkoll att det bland annat handlar om utbyte av kunskap inom tryckteknik, materialkunskap och processer. Man kommer också att kunna dela affärsmöjligheter i framtiden.

– Hållbara lösningar kommer stå i centrum för samarbetet där delad kunskap ger stora fördelar.

Bolagen konkurrerar inte alls med varandra.

– Vi är på helt olika marknader det vill säga ingen konkurrens, säger Patrik Jenemark.

Det finns inget delägarskap inblandat i avtalet utan man kommer fortsatt vara tre fristående företag.

Om de tre bolagen

Geostick verkar i Benelux-regionen och tillverkar självhäftande etiketter, flexibla förpackningar och säljer utskrifts- och etikettlösningar. Man har tre produktionsenheter, varav två i Uithoorn och en i Heumen.

Stratus Packaging Group har 460 anställda med sju fabriker i Frankrike och en i Schweiz. I erbjudandet ingår allt från självhäftande etiketter till shrink sleeves, stretch sleeves och in mould labels till kunder inom livsmedel, hygien och skönhet, kosmetika, läkemedel och industri.

Nordvalls Etikett har produktionsenheter i svenska Sjöbo, Bjuv, Mölnlycke och Nässjö och verksamhet i Norge. Helägda dotterbolag inom Nordvalls Label Group är brittiska Watermill Press och tyska Kölle Etiketten Gmbh. Gruppen har en årlig omsättning på 1,100 MSEK (2023) och cirka 300 anställda. Nordvalls ingår i PID (POSSEHL Identification Solutions) Group.

Ämnen i artikeln: Nordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

70 tjänster bort hos SCA

redaktionen@branschkoll.se
Annons