Logga in

”Branschen behöver bli mer lekfull”

06 mars, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Från den grafiska branschens perspektiv finns den största flygplatsen i norska Fornebu. Det som tidigare var Norges huvudflygplats är nu fantasifullt inredd av Copycat och ger besökarna många olika upplevelser, skriver Media Monitor i en artikel om Copycats satsning i Oslo.

I det grafiska företagets Copycats nyinvigda showroom är det mesta inspirerat av den flygtrafik som under många år var verksam här. Företagets kunder och gäster får uppleva något extra och man kan visa produktprover och möjligheter på ett nytt spännande sätt.

fbu_9

Per Utne, vd för Copycat i Fornebu, är mycket nöjd med resultatet.

– Vi behöver lite lekfullhet i branschen. Detta är ett showroom där det är trevligt att bjuda in kunderna, säger han till Media Monitor.

Trots flygmetaforer och lustiga inslag är det ingen tvekan om vad som är huvudsaken med visningslokalerna. Grafisk industri är i omställning och tanken är att visa kunderna möjligheterna inom tryck oavsett om det gäller storformat, förpackning eller specialprodukter.

– Vi måste flytta vårt fokus från arkbaserad produktion till anpassad, individuell produktion. Det är ingen hemlighet att branschen står inför enorma utmaningar. Prognoserna säger att arkbaserad produktion bara skall sjunka med 1.5 procent per år, men jag är rädd att det kommer att bli mer, säger Geir Thorbjørnsen, vd hos Copycat.

Läs hela artikeln på Media Monitor där man bland annat berättar om satsningen på förpackningar – genom att anställa en förpackningskonstruktör från Sverige med bakgrund från Brobygrafiska.

Snabbväxande trycksaksbroker tar in kapital – bygger marknadsplats för tryckerier

Gogoprint – en snabbväxande trycksaksbroker online med bas i Singapore – tar in pengar och satsar på att snabbt växa till fler marknader.

Posterföretag entrar svenska marknaden med gerillakampanj

Bolaget sätter upp sina posters runt om i Stockholm och för den tursamme eller observanta är det fritt fram att ta med sig postern hem … nästan.

Exakta investerar i digital 50×70-press

Exakta utökar den digitala produktionskapaciteten med en HP Indigo 12000 som trycker i B2-format. (mer…)

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober. (mer…)

Elanders säljer tryckeri i Kina

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005.  (mer…)

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar en ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch