”Branschen behöver bli mer lekfull”
Från den grafiska branschens perspektiv finns den största flygplatsen i norska Fornebu. Det som tidigare var Norges huvudflygplats är nu fantasifullt inredd av Copycat och ger besökarna många olika upplevelser, skriver Media Monitor i en artikel om Copycats satsning i Oslo.
I det grafiska företagets Copycats nyinvigda showroom är det mesta inspirerat av den flygtrafik som under många år var verksam här. Företagets kunder och gäster får uppleva något extra och man kan visa produktprover och möjligheter på ett nytt spännande sätt.
Per Utne, vd för Copycat i Fornebu, är mycket nöjd med resultatet.
– Vi behöver lite lekfullhet i branschen. Detta är ett showroom där det är trevligt att bjuda in kunderna, säger han till Media Monitor.
Trots flygmetaforer och lustiga inslag är det ingen tvekan om vad som är huvudsaken med visningslokalerna. Grafisk industri är i omställning och tanken är att visa kunderna möjligheterna inom tryck oavsett om det gäller storformat, förpackning eller specialprodukter.
– Vi måste flytta vårt fokus från arkbaserad produktion till anpassad, individuell produktion. Det är ingen hemlighet att branschen står inför enorma utmaningar. Prognoserna säger att arkbaserad produktion bara skall sjunka med 1.5 procent per år, men jag är rädd att det kommer att bli mer, säger Geir Thorbjørnsen, vd hos Copycat.
Läs hela artikeln på Media Monitor där man bland annat berättar om satsningen på förpackningar – genom att anställa en förpackningskonstruktör från Sverige med bakgrund från Brobygrafiska.