Branschåtgärder på grund av kriget i Ukraina

ukraina
Stödet för Ukraina är enormt runt om i Europa och världen, så även i profilbranschen. Här är några exempel på hur branschen hjälpt till i veckan som gått.

Drygt 1,5 vecka har nu passerat och kriget pågår fortfarande i Ukraina, uppslutningen och stödet till Ukraina har varit snabbt och enormt, så även från profilbranschen. Här listar vi några av de åtgärder som branschen vidtagit.

ACG Gruppen beredda på att emot anställda om de tvingas fly

ACG Nyström har cirka 10 anställda i den ukrainska staden Lviv en av landets västligaste städer som för många flyktingar från Ukraina blir den sista utposten innan man korsar gränsen.

I ett inlägg i sociala medier skriver ACG Gruppen att:

Våra arbetskamrater på ACG Nyström Ukraina befinner sig i en utsatt situation som riskerar att bli mycket svår. ACG Gruppen stöttar på bästa sätt genom att säkerställa att bolagsledningen i Ukraina har full frihet att använda företagets resurser på bästa sätt för att hjälpa alla anställda och deras familjer på plats.

– Vi säkerställer ekonomiskt stöd för vår personal så att de har tillräckligt med kontanter i rätt valuta för att klara sig.
Om det skulle bli aktuellt med flykt från landet är ACG Gruppen beredda att hjälpa dem att komma hit till Sverige och stötta dom här på plats, säger ACG Gruppens vd Jan Evertsson.

Fristads har 270 personer anställda i Ukraina

Leverantören av arbetskläder Fristads har en stor fabrik i Ukraina med cirka 270 anställda. Per onsdag den 2 mars så pågår fortfarande verksamheten i fabriken, enligt de anställdas önskan.

Sedan 2001 producerar vi några av våra mer avancerade arbetskläder i vår fabrik i Ukraina där vi för närvarande har omkring 270 medarbetare. Vi har kontinuerlig kontakt med den ukrainska ambassaden och Röda korset för att följa utveckling. Vi hoppas att den lilla stad där vår produktion finns kommer besparas från militära attacker, men om attackar sker har vi förberett oss för hur vi kan hjälpa våra anställda och deras familjer på bästa sätt. För närvarande fotgår produktionen i Ukraina, enligt lokala rekommendationer och våra anställdas önskningar, skriver Fristads på Facebook.

Stricker ska anställa 100 ukrainska medborgare

Till sin fabrik i den tjeckiska staden Brno ska nu den portugisiske leverantören Stricker anställa 100 personer som är ukrainska medborgare. De kommer ha exakt samma villkor som nuvarande medarbetare har, mer om det kan du läsa här nedan.

LÄS OCKSÅ: Stricker erbjuder jobb till 100 ukrainska medborgare

Lynka planerar att anställda 50 ukrainare

Den stora polska promotionaktören Lynka vill också hjälpa till genom att erbjuda anställningar. I sin produktionsenhet i Polen planerar man nu att anställa upp till 50 ukrainska medborgare. Vidare så kör några av Lynkas anställda lastbilar med förnödenheter till den ukrainska gränsen, det rör sig om kläder, filtar och leksaker till barnen.

– Det är otroligt hur många människor och företag som hjälper till, säger John Lynch, vd och grundare på Lynka, skriver ASI.

Annons

Segers Fabriker donerar omsättningen under vecka 9 och 10

Det är fortsatt en väldigt spänd situation för våra anställda i Ukraina, verksamheten i vår fabrik fortgår, enligt önskemål från våra anställda som vill ha något annat att tänka på och behålla någon slags normalitet.

Vi stöttar dem på alla sätt vi kan och kommer donera hela vår omsättning från D2C-försäljningen under vecka 9 och 10. Men självklart är det svårt att få ut leveranser från landet, vi hoppas ni har överseende med försenade leveranser, skriver bolaget på Linkedin.

Segmenta skänker 1.000 jackor

Den Stockholms-baserade återförsäljaren Segmenta skriver på Facebook att de kommer skänka 500 vinterjackor och 500 fleecejackor till behövande i Ukraina och att man är på jakt efter någon som kan se till att de kommer fram och hamnar i rätt händer.

Parnass skänker powerbanks och ger rabatter till kunder

Parnass vd Markus Briedis berättar för Branschkoll att man några dagar efter att kriget brutit ut fick förfrågning från en kund som ville köpa ett par hundra powerbanks för att skicka ner. Varpå Parnass erbjöd powerbanks till inköpspris samt själva skänkte 100 stycken.

– Det här är en lite extra varm fråga för oss på Parnass som ju min pappa grundade, min farmor och farfar flydde nämligen från Baltikum under Sovjetunions-tiden. Jag tycker det är jättebra att folk vill skicka ner saker och vi är öppna för alla typer av samarbeten och om kunder hör av sig låter vi de köpa för inköpspris och försöker matcha när det går. Sen ska man komma ihåg att det är en logistiskt fråga också, först ska man få tag på en lastbil som ska åka ner och sen kan man inte bara att köra ner och tippa av grejerna vid gränsen utan de måste hamna i rätt händer, säger Markus och fortsätter:

– Jag tror det här är en problematik som kommer hålla i sig i åtminstone 12-24 månader, kanske inte själva kriget, men återuppbyggnaden av Ukraina och den humanitära kris som kommer finnas kvar när skjutandet har upphört. Det kommer behövas en jäkla massa hjälp och det är jättebra att vi skickar ner grejer nu men jag hoppas att det finns ett intresse även om sex månader för att hjälpa till och återbygga landet, avslutar Markus Briedis.

SBPR uppmanar branschen att skänka pengar till UNHCR

I fredags skickade SBPR ut ett nyhetsbrev till sina medlemmar där man uppmanar dem att stötta de drabbade i Ukraina genom att skänka pengar till UNHCR.

På SBPR vill vi göra vad vi kan för att stötta offren och uppmanar våra medlemmar att skänka en gåva som går till UNHCR som är på plats för att hjälpa. 370 kr kan räcka till ett nödpaket som räddar liv. Gå in på www.sverigeforunhcr.se och skänk en gåva. Varje litet bidrag gör skillnad, skriver man i ett nyhetsinlägg.

PGM har tagit fram en pin för att stödja Ukraina

Knappen som kostar 99 kronor är utsmyckad med Ukrainas färger samt en solros som är Ukrainas landsblomma.

All försäljning av denna knapp med avdrag för porto går oavkortat till Röda Korsets arbete i Ukraina, skriver PGM.

pin uk
En pin med en solros och Ukrainas färger.

Det finns säkerligen massor mer som skett från branschens håll, men ovan är exempel på saker vi sett och från personer vi pratat med. Om du vill berätta om något du sett, hört eller gjort skriv jättegärna till redaktionen@branschkoll.se

Annons

Tryckeri med nisch i byggindustrin går i konkurs

H A

Vd:n: ”Fokus nu är att hitta ägare som vill komma in med anbud på verksamheten för att driva den vidare.”

Screen- och digitaltryckeriet Hjalmar E i Skellefteå har hamnat på obestånd. En konkursansökan lämnades in till Skellefteå tingsrätt 13 maj. Företaget producerar butikskampanjer, storformat, produktmärkning åt industrin och laminerade planglas som kan fås med eller utan tryck.

Andreas Strömgren, vd för tryckeriet, säger till Branschkoll att det är bristen på kunder i byggindustrin som framför allt gjort att man hamnat på obestånd.

– Vi tappar pengar. Vi har stora investeringar bakom oss som kostar pengar och när volymerna och intäkterna faller så blir det för lite pengar över i slutändan för att kunna driva företaget vidare, säger han.

– Byggindustrin med de höga räntelägen som varit har ju brist på uppdrag helt enkelt, och våra glas är exklusiva och kostsamma och oftast i omfattningen av en mindre del i ett större byggprojekt. De här byggprojekten har då senarelagts eller man har valt billigare allternativ, eller helt enkelt uteblivit. Så glassidan har ju haft en väldigt låg försäljning under de här åren.

Hoppas verksamheten drivs vidare

Hjalmar E sysselsätter utöver ägarna tio anställda och omsatte drygt 16 miljoner kronor i 2022 års bokslut.

Annons

Vad är planen framåt?

– Fokus nu är att hitta ägare som vill komma in med anbud på verksamheten för att driva den vidare. Och vi får väl se vad resultatet blir av den här processen som konkursförvaltaren driver. Det är för tidigt att svara på, säger han och tillägger att intressenter av verksamheten är välkomna att höra av sig.

Finns stora mervärden

Andreas Strömgren poängterar att glas bara är ett produktområde – tryckeriet gör så mycket mer. I grund och botten är de ett tryckeri med screen- och tampotryck, men de senaste 15 åren har de utvecklat en fullt modern digitaltrycksavdelning.

– Det finns stora typer av mervärden i den här typen av verksamhet där man har allting och inte behöver övertala kunder vart de ska gå för och välja, utan kunder kan själv välja vilken kvalitet, volym och antal kulörer som ska tryckas. Då kan vi föreslå ett väldigt bra alternativ.

Nisch minskat successivt

Andreas Strömgren tror att företagets nischade satsning på senare år – laminerat dekorglas med integrerat tryck för offentliga miljöer, kontorsmiljöer och till fotokonst och konstnärer – ändå har framtiden för sig.

– Det har successivt blivit en mindre del. Det är väldigt tråkigt för det är ett så fantastiskt media att jobba med. Man kan skapa energifyllda och fantastiska konstverk när du jobbar med färg som du trycker på glas. Det är inte bara för inomhus utan också utomhusapplikationer. Jag tror på sikt att det är något som blir än större, men det har varit svårt att få försäljning på det helt enkelt, säger Andreas Strömgren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Digital kitt-tjänst effektiviserar för kunderna

digital leveranstjanst 1800

Smartkit och ger kunden kontroll över beställningen av material.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arctic Paper är igång med ny panna – sänker miljöpåverkan och ger stabilare energikostnader

Adven Munkedal Kent Blom Henrik Johansson Casimiro 1800

Arctic Paper Munkedal har investerat i en ny bränslepanna som drivs med återvunna material och gjort bruket till vad man säger är en av ”världens mest miljövänliga pappersproducenter”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Höjer priset på kraftliner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska företag gör för lite för hållbarheten

halllbarhet

I en nyligen genomförd undersökning anser endast 30 procent av svenskarna att företagen tar ett tillräckligt stort ansvar för den hållbara utvecklingen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppmanar media att söka fakta – ”felaktig rapportering skadar förtroendet för återvinning”

npa malin ryding
Ämnen i artikeln: Återvinning

Näringslivets Producentansvar ska förhindra att felaktig information om återvinning sprids i media.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill eliminera PFAS i förpackningar

Duni PFAS 1800

Duni meddelar att man 2023 avslutade all produktion av förpackningar där man tillsätter PFAS-ämnen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac går med i Two Sides

PulPac joins Two Sides UK 730x411 1
Ämnen i artikeln: PulpacTwo Sides

Organisationen Two Sides får en ny medlem när svenska förpackningsföretaget Pulpac går med i organisationen.

Ämnen i artikeln: PulpacTwo Sides
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Byter från glas till flexibel förpackning av papper

nescafe

Kaffeleverantören Nestle lanserar i dagarna sin nya pappersbaserade förpackning för kaffe i Storbritannien och Irland.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen bygger ny vindkraftspark

vindkraft
Ämnen i artikeln: Holmen

Holmens styrelse har fattat beslut om att investera 1,5 miljarder kronor för att uppföra en vindkraftspark i Skellefteå kommun.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons