Logga in

Brandmaster och Gelato i partnerskap – enklare för globala varumärken att köpa print

28 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Brandmaster ger nu sina kunder möjlighet att beställa trycksaker direkt i plattformen. Därmed kan globala företag som använder Brandmaster för att hantera sin marknadsföring och sin varumärkesprofil få kontroll över hur deras varumärke ser ut även i tryckt form oavsett var i världen det beställs.

Gelatos nätverk av tryckerier finns i större delen världen och har sedan en tid tillbaka ett API som gör det enkelt att beställa tryck. Det är detta som Brandmaster nu utnyttjat när man kopplar ihop de två plattformarna.

Bland kunderna som nu kan nyttja möjligheten finns Mercedes Benz, BMW Nordic, Helly Hansen och Circle K. Dessa företag använder Brandmaster för att hantera och producera annonser, informations- och marknadsmaterial. Ofta baserat på mallar som används av bolagens kontor runt om i världen för att skapa lokalt anpassat innehåll.

– Tryckindustrin befinner sig i fritt fall. Globala företag accepterar inte längre att de ska köpa trycksaker som inte är lokalanpassade, producerade i ett land och som sedan skickas över hela världen. Många gånger kommer detta material faktiskt inte ens fram … utan sitter fast i tullen någonstans. Denna gamla modell är riskabel, dyr, tidskrävande och dålig för miljön. Ledande globala företagen vill ha sina trycksaker anpassade till den lokala marknaden och producerade lokalt. Tillsammans gör Brandmaster och Gelato varumärkeshanteringen smartare, snabbare och grönare, säger Henrik Müller-Hansen, vd och grundare av Gelato i en kommentar.

Gelato håller fast vid sitt tidigare budskap om att man genom att använda Gelato (trycka endast när behov uppstår och med lokal produktion istället för att trycka i ett land och sedan transportera till respektive marknad) sannolikt kan minska tryckvolymen med 50 procent och de totala transporterna med 90 procent.

Brandmaster förvärvade förra året svenska konkurrenten Resolut.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.