Logga in

Brandmaster och Gelato i partnerskap – enklare för globala varumärken att köpa print

28 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Brandmaster ger nu sina kunder möjlighet att beställa trycksaker direkt i plattformen. Därmed kan globala företag som använder Brandmaster för att hantera sin marknadsföring och sin varumärkesprofil få kontroll över hur deras varumärke ser ut även i tryckt form oavsett var i världen det beställs.

Gelatos nätverk av tryckerier finns i större delen världen och har sedan en tid tillbaka ett API som gör det enkelt att beställa tryck. Det är detta som Brandmaster nu utnyttjat när man kopplar ihop de två plattformarna.

Bland kunderna som nu kan nyttja möjligheten finns Mercedes Benz, BMW Nordic, Helly Hansen och Circle K. Dessa företag använder Brandmaster för att hantera och producera annonser, informations- och marknadsmaterial. Ofta baserat på mallar som används av bolagens kontor runt om i världen för att skapa lokalt anpassat innehåll.

– Tryckindustrin befinner sig i fritt fall. Globala företag accepterar inte längre att de ska köpa trycksaker som inte är lokalanpassade, producerade i ett land och som sedan skickas över hela världen. Många gånger kommer detta material faktiskt inte ens fram … utan sitter fast i tullen någonstans. Denna gamla modell är riskabel, dyr, tidskrävande och dålig för miljön. Ledande globala företagen vill ha sina trycksaker anpassade till den lokala marknaden och producerade lokalt. Tillsammans gör Brandmaster och Gelato varumärkeshanteringen smartare, snabbare och grönare, säger Henrik Müller-Hansen, vd och grundare av Gelato i en kommentar.

Gelato håller fast vid sitt tidigare budskap om att man genom att använda Gelato (trycka endast när behov uppstår och med lokal produktion istället för att trycka i ett land och sedan transportera till respektive marknad) sannolikt kan minska tryckvolymen med 50 procent och de totala transporterna med 90 procent.

Brandmaster förvärvade förra året svenska konkurrenten Resolut.

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här! (mer…)

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.