Logga in

Brandmaster och Gelato i partnerskap – enklare för globala varumärken att köpa print

28 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Brandmaster ger nu sina kunder möjlighet att beställa trycksaker direkt i plattformen. Därmed kan globala företag som använder Brandmaster för att hantera sin marknadsföring och sin varumärkesprofil få kontroll över hur deras varumärke ser ut även i tryckt form oavsett var i världen det beställs.

Gelatos nätverk av tryckerier finns i större delen världen och har sedan en tid tillbaka ett API som gör det enkelt att beställa tryck. Det är detta som Brandmaster nu utnyttjat när man kopplar ihop de två plattformarna.

Bland kunderna som nu kan nyttja möjligheten finns Mercedes Benz, BMW Nordic, Helly Hansen och Circle K. Dessa företag använder Brandmaster för att hantera och producera annonser, informations- och marknadsmaterial. Ofta baserat på mallar som används av bolagens kontor runt om i världen för att skapa lokalt anpassat innehåll.

– Tryckindustrin befinner sig i fritt fall. Globala företag accepterar inte längre att de ska köpa trycksaker som inte är lokalanpassade, producerade i ett land och som sedan skickas över hela världen. Många gånger kommer detta material faktiskt inte ens fram … utan sitter fast i tullen någonstans. Denna gamla modell är riskabel, dyr, tidskrävande och dålig för miljön. Ledande globala företagen vill ha sina trycksaker anpassade till den lokala marknaden och producerade lokalt. Tillsammans gör Brandmaster och Gelato varumärkeshanteringen smartare, snabbare och grönare, säger Henrik Müller-Hansen, vd och grundare av Gelato i en kommentar.

Gelato håller fast vid sitt tidigare budskap om att man genom att använda Gelato (trycka endast när behov uppstår och med lokal produktion istället för att trycka i ett land och sedan transportera till respektive marknad) sannolikt kan minska tryckvolymen med 50 procent och de totala transporterna med 90 procent.

Brandmaster förvärvade förra året svenska konkurrenten Resolut.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)