Logga in

Brandfactory säljer danska verksamheten

17 augusti, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Rene Rafn Hansen (i mitten) ska leda den nya dubbelt så stora verksamheten i Danmark. (Bild: Damgaard-Jensen)

Damgaard-Jensen köper den danska delen av svenskägda Brandfactory.

Efter rekonstruktionen säljer nu Brandfactory verksamheten i ytterligare ett land. 2016 och 2017 sålde man sina enheter i Estland och Finland.

Den nya danska verksamheten får runt 200 anställda och en omsättning på knappt 300 miljoner danska kronor. Inledningsvis kommer båda varumärkena att existera parallellt och fungera som två separata enheter. Man kommer att ha ett tätt samarbete med Brandfactory i Sverige och Norge kring nordiska projekt.

Brandfactory Danmarks tidigare vd, René Rafn Hansen, blir ansvarig för den nya sammanslagna verksamheten. Han tog över som vd för Damgaard-Jensen den 11 augusti. Maria Beck- Tange, som kom in som vd för Brandfactory i Danmark förra året lämnar företaget.

Martin Alsander på Lazarus/BrandFactory Group säger i pressmeddelandet att man ska behålla ett starkt partnerskap mellan företagen i Danmark, Sverige och Norge.

Damgaard-Jensen ägs av kapitalfonden Industriudvikling samt ytterligare fem partners men nu kommer ytterligare tre ägare in genom affären. René Rafn Hansen samt två medlemmar i danska Brandfactorys ledning är det som kommer in i ägarkretsen.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)