Logga in

Brandfactory säljer danska verksamheten

17 augusti, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Rene Rafn Hansen (i mitten) ska leda den nya dubbelt så stora verksamheten i Danmark. (Bild: Damgaard-Jensen)

Damgaard-Jensen köper den danska delen av svenskägda Brandfactory.

Efter rekonstruktionen säljer nu Brandfactory verksamheten i ytterligare ett land. 2016 och 2017 sålde man sina enheter i Estland och Finland.

Den nya danska verksamheten får runt 200 anställda och en omsättning på knappt 300 miljoner danska kronor. Inledningsvis kommer båda varumärkena att existera parallellt och fungera som två separata enheter. Man kommer att ha ett tätt samarbete med Brandfactory i Sverige och Norge kring nordiska projekt.

Brandfactory Danmarks tidigare vd, René Rafn Hansen, blir ansvarig för den nya sammanslagna verksamheten. Han tog över som vd för Damgaard-Jensen den 11 augusti. Maria Beck- Tange, som kom in som vd för Brandfactory i Danmark förra året lämnar företaget.

Martin Alsander på Lazarus/BrandFactory Group säger i pressmeddelandet att man ska behålla ett starkt partnerskap mellan företagen i Danmark, Sverige och Norge.

Damgaard-Jensen ägs av kapitalfonden Industriudvikling samt ytterligare fem partners men nu kommer ytterligare tre ägare in genom affären. René Rafn Hansen samt två medlemmar i danska Brandfactorys ledning är det som kommer in i ägarkretsen.

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.

Lanserar nytt påkostat inredningsmagasin – TMG Sthlm står för trycket

Tidigare chefredaktör för tidningen Residence, Hanna Nova Beatrice, lanserar inredningstidningen The New Era Magazine.

20 nya HP Indigo i Norden under 2020 – så här har volymerna utvecklats

Johan Gustafsson och Johan Lidström på Visutech.

Visutech, som säljer HP Indigo i Norden, rapporterar om utvecklingen under Coronaåret. 20 nya pressar är hittills sålda i Norden i år och volymerna är på väg tillbaka för civiltryckerierna.