Brand Factory köper danska Vangsgaard


Brand Factory förvärvar danska Vangsgaard med 200 miljoner i omsättning och 110 anställda.
Inklusive Vangsgaard omsatte Brand Factory-koncernen över 800 miljoner kronor under 2012 med 480 anställda. Utöver nya Vangsgaard har man produktionsanläggningar i Sveg, Linköping, finska Esbo och estländska Tallinn.
Brand Factory förvärvar danska Vangsgaard med 200 miljoner i omsättning och 110 anställda. Inklusive Vangsgaard omsatte Brand Factory-koncernen över 800 miljoner kronor under 2012 med 480 anställda. Utöver nya Vangsgaard har man produktionsanläggningar i Sveg, Linköping, finska Esbo och estländska Tallinn. – Det är en pågående trend mot konsolidering i vår bransch där få internationella aktörer tar allt…
– Det är en pågående trend mot konsolidering i vår bransch där få internationella aktörer tar allt större plats på marknaden. Förvärvet av Vangsgaard som är Danmarks största företag inom varumärkesprofilering och visuell kommunikation, gör att vi blir marknadsledare i samtliga nordiska länder och dessutom utvidgar vårt erbjudande till att omfatta butiksinredning, säger Peter Follin, koncernchef i Brand Factory i ett meddelande.
De tre grundarna av Vangsgaard, René Rafn Hansen, Jesper Christensen och Anders Vangsgaard, kommer att fortsätta arbeta operativt inom koncernen i sina nuvarande roller.
– Vi ser fram emot att få fortsätta utveckla Vangsgaard med det utökade kunderbjudande och geografiska täckning som samgåendet med Brand Factory möjliggör. Tillsammans får vi marknadens bästa leverantör inom varumärkesprofilering och visuell kommunikation, säger René Rafn Hansen, VD för Vangsgaard.
Brand Factory ägs av den nordiska riskkapitalfonden Scope II L.P. och nyckelpersoner inom företaget. Scope Growth II L.P. förvärvade majoriteten i Brand Factory i januari 2010.
Ny generation i ledningen för Horizon i Norden

Paul Jakobson som sålt Horizons lösningar inom efterbehandling i Sverige och Norden under lång tid lämnar nu över rodret till en ny generation.
Ny Norden-vd är Mathias Jakobson som kommer att leda teamet med sälj och service.
Jack Dahl, som länge varit på den norska marknaden tar nu steget upp och ska leda den Nordiska säljorganisationen.
Paul Jakobson, avgående Nordenchef, kommer att ta rollen som styrelseordförande och senior advisor.
Lidl tar fram exklusiv posterkollektion

Tillsammans med konstnärerna Emilia Ilke och Elin PK släpper Lidl Sverige nu en exklusiv posterkollektion som illustrerar det nya varumärket Matriket.
Allmedia i Malmö köper en Vanguard storformatare från Marabu

Allmedia i Malmö, som drivs av Jonas Rydje, växer vidare och investerar nu i en storformatsskrivare från Vanguard som levereras av Marabu.
– Det är installation i Malmö nästa vecka, säger Jonas Rydje på Allmedia till Branschkoll.
Den nya printern, VK3220T-HS som printa i format upp till 200×318 cm, gör att Allmedia ökar sitt produktionsformat för att kunna optimera produktionen.
– Nu har vi möjlighet att leverera produkter i ett stycke istället för tvådelat, säger Jonas Rydje.
Det ökade produktionsformatet gör även att man effektivisera sin produktion på övriga jobb när man lättare kan samköra och optimera utskjutningar.
Jons berättar vidare att man har ”gott att göra på alla avdelningar”.
– Vi har gjort flera stora investeringar under senaste året i Indigo och en Colorado M5W för att höja Allmedias tryck-kvalité samt för att stå väl rustade för framtiden.
Två personer ytterligare har kommit in i bolaget och idag är man åtta personer.
Sandéns Security Printing köper en Fujifilm-press från Visutech

Sandéns Security Printing investerar i en Revoria Press PC1120. Affären meddelandes på Sign&Print-mässan i veckan.
Med den nya investeringen Revoria Press PC 1120 kan Sandéns erbjuda specialfärger såsom silver och vitt, vilket man har sett en ökad efterfrågan av från marknaden. Detta ger företaget möjlighet att leverera mer skräddarsydda tryckprodukter till sina kunder.
Det var nyligen som Visutech skrev avtal med Fujifilm om att sälja både toner- och inkjet-pressar från leverantören.
Fujifilm Revoria Press PC1120 är en digital tonerpress med möjlighet att använda specialfärger som vitt och silver.
– Vi ser en potential i att mer flexibelt kunna använda specialfärger som t.ex. vitt och silver, detta ger oss möjlighet att även erbjuda marknaden digitaltryckta specialeffekter vilket vi hoppas på och tror skall generera oss fler nya affärsmöjligheter. Den nya pressen erbjuder också en betydligt större kapacitet än vår nuvarande lösning. Dessutom ser vi såklart stor nyttan av Visutechs serviceorganisation, säger Martin Sandén, vd på Sandéns Security Printing.
Tryckt direktreklam på väg ner – men flera aktörer ökar sina investeringarna

Fungerar bra för att marknadsföra priserbjudanden.
Addbrand utökar sin portfölj med färgat papper

Addbrand och Lessebo har skrivit ett grossistavtal gällande det färgade papperet Lessebo Colours.
Därmed blir Lessebo Colours nu tillgängligt i Norge, Danmark, Finland och Sverige via Addbrand.
– Detta upplägg gäller vår färgade pappersserie Lessebo Colours i mindre kvantiteter som understiger en pall. Större kvantiteter finns att tillgå via Lessebo Paper, säger Ebba Ingvarsson på Lessebo till Branschkoll.
Addbrand säljer grafiska produkter (både med och utan tryck) och tjänster till tryckerier, profilföretag och förpackningstillverkare i Norden, och utökar alltså nu sitt sortiment.
Lessebo Colours lanserades 2022 och är en serie färgade papper bestående av 48 nyanser.
– Vårt nya samarbete med Lessebo Paper gör att vi både kompletterar och utökar vårt produktsortiment. Samarbetet stärker vårt löfte om att förse våra kunder med hållbart och högkvalitativt premiumpapper, säger Rickard Fredlund, försäljningschef på Addbrand.
– Med Addbrands starka distributionskanaler och expertis är vi glada över att kunna erbjuda våra hållbara pappersprodukter till en bredare kundkrets över hela Norden, säger Ebba Ingvarsson.
Lessebo uppmärksammas för lansering av ny färg-kollektion

Byrån F&B Happy tog fram kampanjen som nu kan vinna Svenska Designpriset.