Brand Factory förvärvar Kariplast OY

Pressmeddelande 2010-08-10

Brand Factory har förvärvat 100% av aktierna i det finska bolaget Kariplast OY.

Kariplast är ett av Finlands ledande företag inom butiksexponering och företaget levererar lösningar för produkt och priskommunikation i butik. Företaget har också produkter för kommunikation inom industri och i lagerlokaler.

Förvärvet är det andra på kort tid. Det norska bolaget Ny Profil AS förvärvades i april och i och med dessa förvärv så förstärker Brand Factory sin position som Nordens ledande företag inom företags-, varumärkes- och produktprofilering.

– Vi har sedan Brand Factorys bildande strävat efter att säkerställa våra nordiska kunders profil genom att erbjuda ett komplett sortiment av högkvalitativa produkter och tjänster till rätt pris. I och med förvärvet av Kariplast förstärker vi vårt produkterbjudande till såväl detaljhandeln som till industrin, säger Peter Follin, koncernchef i Brand Factory.

Kariplast grundades av och har framgångsrikt drivits och utvecklats av Alpo Kumpula och Kumpula kommer att fortsätta som VD.

– Vi har under en period sökt ny ägare och partner. Det känns riktigt bra att det blev Brand Factory som vi samarbetat med i många år, säger Alpo Kumpula.
Kariplast omsatte 2009 cirka 22 Msek och gjorde en nettovinst på cirka 6,5 Msek.

Brand Factory är Nordens ledande företag inom företags-, varumärkes- och produktprofilering. Brand Factory-gruppen har cirka 185 anställda och omsättningen 2009 uppgick till 295 milj. SEK. Produktionsanläggningarna belägna i Esbo, Linköping, Sveg, Tallinn, Göteborg och Torsby sysselsätter drygt 100 personer och erbjuder bland annat digitaltryck, screentryck, cad-cam och skylttillverkning från en modern och flexibel maskinpark med hög kapacitet. Våra 13 försäljnings- och marknadskontor i Norden och Baltikum med cirka 70 medarbetare ställer en gedigen kompetens till förfogande inom projektledning, design, produktion och montage.

Brand Factory ägs av riskkapitalbolaget Scope, familjen Melanen samt av nyckelpersoner inom bolaget.

För mer information kontakta Peter Follin, peter.follin@brandfactory.se

Lexit erhåller FSC-certifiering

Lexit Mölnlycke FSC
Ämnen i artikeln: EtikettLexit

Klarade certifieringen helt utan anmärkningar.

Ämnen i artikeln: EtikettLexit
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Chanel och Voith köper in sig i svenskt förpackningsbolag

Ämnen i artikeln: Formed FiberVoithYangi

Voith är kända för att vara de som bygger pappersmaskiner – nu investerar man i en svensk startup i Varberg – tillsammans med Chanel.

Ämnen i artikeln: Formed FiberVoithYangi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppdrag slutfört – Stora Enso har hittat köpare till Hylte och avbryter sälj av sista bruket

Ämnen i artikeln: Stora Enso

Det blev till slut tre av fem pappersbruk som Stora Enso sålde.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flera förpackningsbolag – varav ett från Sverige – till final i start-up-tävling

Ska prisa företag inom cirkulär ekonomi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Upphandling av förpackningsmaterial avbruten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omorganiserar i Storbritannien med nytt namn och ny vd

Trioworlds två förvärv i UK får gemensamt nytt namn och ny vd.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fazers satsningar på nya förpackningar börjar ge resultat

Fazers har minskat årsanvändningen av plast med 300 ton och metall med 25 ton, enligt en rapport från företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Småländskt destilleri krymper mängden glas i sin ginflaska

Ljungbydestilleriet har tagit fram en ny flaska som är 30 procent lättare än sin föregångare. Ägarna, far och son, är övertygade om att denna mer klimatsmarta och hållbara flaska kommer att leda till minskade CO2-utsläpp.

Genom noggranna studier av standardflaskor, med sin egen unika design och formspråk i åtanke har Lydén minskat vikten på flaskan från 565 gram till 399 gram. Flaskan är inte lika hög och den tunga botten har reducerats, men innehåller fortfarande 50 cl.

Flaskan kommer att levereras till bland annat Systembolaget och används först för Lydéns Dry Gin och Pink Gin, för att senare tas i bruk för hela produktsortimentet.

– Innehållet är fortfarande 50 cl och vi fyller flaskorna för hand med våra hantverksginer, berättar Emil Lydén, i ett pressmeddelande.

Trots bevarad produktion minskas den totala vikten på produkterna med cirka fyra ton glas under 2023, vilket har en positiv effekt på CO2-utsläppen.

Tidigare miljöarbete på destilleriet började tidigt under 2022 med en modifiering kopparpannan som lyckades minska el-åtgången vid destillering med närmare 50 procent. Ett byte av kylsystem har minskat vattenåtgången med 80 procent.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pant på förpackningar höjde återvinning

Sedan starten av samarbetet har nu över 165.000 förpackningar återvunnits.

redaktionen@branschkoll.se

Träbaserat batteri snabbar upp laddtiderna

Nya strategiska användningsområden för skogen växer fram hos stora pappers- och skogsbolag.

redaktionen@branschkoll.se