Brand Factory förvärvar Kariplast OY

Pressmeddelande 2010-08-10

Brand Factory har förvärvat 100% av aktierna i det finska bolaget Kariplast OY.

Kariplast är ett av Finlands ledande företag inom butiksexponering och företaget levererar lösningar för produkt och priskommunikation i butik. Företaget har också produkter för kommunikation inom industri och i lagerlokaler.

Förvärvet är det andra på kort tid. Det norska bolaget Ny Profil AS förvärvades i april och i och med dessa förvärv så förstärker Brand Factory sin position som Nordens ledande företag inom företags-, varumärkes- och produktprofilering.

– Vi har sedan Brand Factorys bildande strävat efter att säkerställa våra nordiska kunders profil genom att erbjuda ett komplett sortiment av högkvalitativa produkter och tjänster till rätt pris. I och med förvärvet av Kariplast förstärker vi vårt produkterbjudande till såväl detaljhandeln som till industrin, säger Peter Follin, koncernchef i Brand Factory.

Kariplast grundades av och har framgångsrikt drivits och utvecklats av Alpo Kumpula och Kumpula kommer att fortsätta som VD.

– Vi har under en period sökt ny ägare och partner. Det känns riktigt bra att det blev Brand Factory som vi samarbetat med i många år, säger Alpo Kumpula.
Kariplast omsatte 2009 cirka 22 Msek och gjorde en nettovinst på cirka 6,5 Msek.

Brand Factory är Nordens ledande företag inom företags-, varumärkes- och produktprofilering. Brand Factory-gruppen har cirka 185 anställda och omsättningen 2009 uppgick till 295 milj. SEK. Produktionsanläggningarna belägna i Esbo, Linköping, Sveg, Tallinn, Göteborg och Torsby sysselsätter drygt 100 personer och erbjuder bland annat digitaltryck, screentryck, cad-cam och skylttillverkning från en modern och flexibel maskinpark med hög kapacitet. Våra 13 försäljnings- och marknadskontor i Norden och Baltikum med cirka 70 medarbetare ställer en gedigen kompetens till förfogande inom projektledning, design, produktion och montage.

Brand Factory ägs av riskkapitalbolaget Scope, familjen Melanen samt av nyckelpersoner inom bolaget.

För mer information kontakta Peter Follin, peter.follin@brandfactory.se

Lyreco släpper klimatberäkning

Ämnen i artikeln: Lyreco
Ämnen i artikeln: Lyreco
redaktionen@branschkoll.se
Annons

119 utställare från 14 länder kommer till Odense och Myvendo Fair

Ämnen i artikeln: myvendofair

Myvendo Fair har släppt utställarlistan för årets mässa som äger rum 8-9 mars. På listan, som du hittar här, finns 119 utställare från 14 länder.

För underhållning står Gasbox som beskrivs som Danmarks bästa ”Gasolin och Kim Larsen-kopia”.

Mer information hittar du här.

Ämnen i artikeln: myvendofair
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Expoaktör breddar med profilprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fristads namnger cykeltävling

Ämnen i artikeln: Fristads

Stockholm Cyclocross Weekend heter numera Fristads Cyclocross Weekend i och med Fristads sponsorskap. Sporten är ny för oss på branschkollredaktion men det är tydligen en cykeltävling med anor från 1904.

Sporten är som störst i Belgien och Nederländerna. Tävlingarna körs på en varvbana som innehåller sand, lera och gräs, tekniska partier med trappor, hopphinder skråkörning och branta backar. Beroende på klass är tävlingarna ofta mellan 30 och 60 minuter långa.

– Det känns jättekul att vi kan gå in i sporten här i Sverige och se hur den utvecklas de kommande åren. Våra kollegor i Benelux har sedan flera år varit engagerade inom cyclocross så vi har hämtat mycket inspiration därifrån och ser fram mot att vara en del av Stockholm Cyclocross Weekend framåt, säger Sofia Wackling, Global Marketing Manager på Fristads, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Fristads
redaktionen@branschkoll.se
Annons

KLART: Ikea bakom ny förpackningsutbildning i Älmhult

Ämnen i artikeln: Ikea

Älmhult Kommun startar en ny förpackningsutbildning med Ikea som initiativtagare. ”Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan”

Älmhult Kommun, och speciellt utbildningschef Roger Johansson, fick i dagarna ett glädjande besked. Förpackningsingenjörsutbildningen, som man sökte för andra gången under förra året, har fått godkänt av Myndigheten för Yrkeshögskola.

Utbildningen är på två år och den som genomgår utbilsningen får en yrkeshögskoleexamen som Förpackningsingenjör. Antal platser är tjugo per år och man har fått beviljat tre starter – totalt 60 personer.

Några av de företag och organisationer som varit med och tagit fram utbildningen är Frontpac, Smurfit Kappa, IKEA, Boxon och Volvo Cars.

Roger Johansson på Älmhult Kommun berätta om den nya YH-utbildning:

– Vi har fått 20 utbildningsplatser finansierade av Myndigheten för Yrkeshögskola och vi funderar till och med på att göra ett överintag på ett par elever. Vi planerar att starta upp i månadsskiftet augusti/september i år.

För kommunen är det många positiva effekter.

– Det allra viktigaste är att vi kan vara delaktiga i företagens kompetensförsörjning. Vi tror att vi har tagit fram en utbildning som fyller många behov inom branschen. Det andra vi ser är att Älmhult får en plats på utbildningskartan. Vi är en starkt växande kommun och tror att det ytterligare kan bidra till att stärka attraktiviteten.

Ikea tog initiativet – ”förpackningar ligger oss varmt om hjärtat”

Det är Ikea som initierat utbildningen.

– Många förknippar IKEA med platta paket och förpackningar ligger oss varmt om hjärtat. Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan och kunskap om att skapa förpackningslösningar som är optimerade utifrån kedjans alla delar. För oss är det kritiskt för att fortsätta utveckla verksamheten. Vi är därför oerhört glada över möjligheten att göra den här långsiktiga investeringen i samarbete med kommunen och andra aktörer från näringslivet, kommenterar Ola Knutsson, Packaging Solution Engineer Leader på IKEA of Sweden på almhult.se.

Söker utbildningsledare

Just nu är man i full gång med att rekrytera en utbildningsledare, som ska vara ansvarig för genomförandet av utbildningen.

– Vi har fått stort gensvar från näringslivet och håller på att formera en ledningsgrupp. När utbildningsledaren är på plats börjar också arbetet med att marknadsföra utbildningen. Som kuriosa kan jag nämna att vi redan nu, den 24:e januari, har fått in en ansökan från en som vill gå utbildningen, avslutar Roger Johansson.

Ämnen i artikeln: Ikea
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsbruk planerar för att tillfälligt kunna göra produktionsuppehåll

Ämnen i artikeln: Priset på papper

Om marknadsläget kräver det.

Ämnen i artikeln: Priset på papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Missa inte att tävla med dina etiketter – sista anmälningsdag är 16 februari

Ämnen i artikeln: Etikett

Det närmar sig slutet på anmälningstiden för den som vill vara med och försvara den svenska etikettäran och anmäla sig till årets Finat Label Competition.

Sista dag för inlämnande av bidrag är den 16:e februari.

Regler och kategorier i den 43:e omgången av tävlingen kan laddas ned på organisationens sajt.

Stort lycka till säger vi, och vi ser fram emot att få intervjua några svenska vinnare så snart juryn gjort sitt jobb.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

H-Tryck har investerat sju miljoner till i sina muggar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Valio fäster korken i kartongen enligt nya EU-direktivet

I juli 2024 måste alla plastkorkar sitta fast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lobbyist för bioplastorganisation

redaktionen@branschkoll.se
Annons