Brand Factory förvärvar Kariplast OY

Pressmeddelande 2010-08-10

Brand Factory har förvärvat 100% av aktierna i det finska bolaget Kariplast OY.

Kariplast är ett av Finlands ledande företag inom butiksexponering och företaget levererar lösningar för produkt och priskommunikation i butik. Företaget har också produkter för kommunikation inom industri och i lagerlokaler.

Förvärvet är det andra på kort tid. Det norska bolaget Ny Profil AS förvärvades i april och i och med dessa förvärv så förstärker Brand Factory sin position som Nordens ledande företag inom företags-, varumärkes- och produktprofilering.

– Vi har sedan Brand Factorys bildande strävat efter att säkerställa våra nordiska kunders profil genom att erbjuda ett komplett sortiment av högkvalitativa produkter och tjänster till rätt pris. I och med förvärvet av Kariplast förstärker vi vårt produkterbjudande till såväl detaljhandeln som till industrin, säger Peter Follin, koncernchef i Brand Factory.

Kariplast grundades av och har framgångsrikt drivits och utvecklats av Alpo Kumpula och Kumpula kommer att fortsätta som VD.

– Vi har under en period sökt ny ägare och partner. Det känns riktigt bra att det blev Brand Factory som vi samarbetat med i många år, säger Alpo Kumpula.
Kariplast omsatte 2009 cirka 22 Msek och gjorde en nettovinst på cirka 6,5 Msek.

Brand Factory är Nordens ledande företag inom företags-, varumärkes- och produktprofilering. Brand Factory-gruppen har cirka 185 anställda och omsättningen 2009 uppgick till 295 milj. SEK. Produktionsanläggningarna belägna i Esbo, Linköping, Sveg, Tallinn, Göteborg och Torsby sysselsätter drygt 100 personer och erbjuder bland annat digitaltryck, screentryck, cad-cam och skylttillverkning från en modern och flexibel maskinpark med hög kapacitet. Våra 13 försäljnings- och marknadskontor i Norden och Baltikum med cirka 70 medarbetare ställer en gedigen kompetens till förfogande inom projektledning, design, produktion och montage.

Brand Factory ägs av riskkapitalbolaget Scope, familjen Melanen samt av nyckelpersoner inom bolaget.

För mer information kontakta Peter Follin, peter.follin@brandfactory.se

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons