Brand Communications storsatsning – från Big Brother-huset till flagship-store
Uppsalaföretaget Brand Communication har i dagarna invigt sitt nya showroom och sedan i våras har man tagit in fyra nya säljare. Nu siktar man på att bli den självklara återförsäljaren i Uppsala och dubbla omsättningen inom ett par år.
Brand Communication har flyttat några hundra meter upp på Libro Ringväg, närmare bestämt till nummer 79 där man förvärvat och renoverat en lokal, som tidigare var en bilhall. Den nya lokalen mäter drygt 700 kvadratmeter, 450 av dessa är utställningsyta, resterande utgörs av kontor, lager och utrustning för transferapplicering.
– Det är jätteskönt, vi kände att vi behövde ta oss ur våra gamla lokaler om vi skulle ta nästa steg och kliva upp från att vara ett 25-miljonersföretag, vi vill vara den branschaktör man vänder sig till Uppsala. Och så äger vi fastigheten själva nu, tidigare var vi hyresgäster, vi satt faktiskt i det gamla Big Brother-huset från 2004 när Carolina Gynning vann, det var i princip containrar staplade på varandra, berättar Brand Communications vd Magnus Borgklint för Branschkoll.
Fyller en öppning inom klubbförsäljning
Nu har man alltså istället 700 fräscha kvadratmeter, som bland annat huserar en egen avdelning för team- och klubbförsäljning som man satsar stort på. Inte minst nu när det dykt upp ett vakuum i Uppsalas sportbutiksutbud.
– Vi jobbar lite annorlunda jämfört med vissa kollegor i branschen, vi fokuserar stenhårt på produktmedia och har en del butiksexponering. Till skillnad från många andra har vi inte så mycket arbetskläder, självklart har vi en del men det är inte fokus. Och så har vi vår avdelning för klubbförsäljning där vi nu går in och satsar ännu mer när marknaden öppnats upp lite i Uppsala, Stadium har i princip lagt ner sin klubbverksamhet här och Intersport är i rekonstruktion. Då finns vi och kan hjälpa fotbollsklubbar med kläder och merch. Vi är bland annat helhetsleverantör tillsammans med Craft till Uppsala Fotboll som spelar i damallsvenskan. Och så levererar vi till Sirius både i fotboll, bandy och innebandy.
Allt kan hända – Putin kan sno grejerna och planet kan störta
Trots att det varit ett Coronapräglat år och trots att Brand Communication inte gjort en enda permittering eller ställt om och satsat på sjukvårdsprodukter lyckas man behålla sin omsättning från 2019.
– Vi har valt att inte satsa så mycket på sjukvårdsprodukter utan jobbat på med våra befintliga kunder, vi har en kundmassa som är väldigt differentierad. Vi fick förfrågningar från region Uppsala om att sälja sjukvårdsmaterial för 4 miljoner, vi kunde tjänat 800.000 men vi valde att inte göra det. Det är för kortsiktigt, Putin kan sno grejerna och planet kan störta, vad som helst kan hända. Vi har sålt lite handsprit men framförallt har vi kunnat fokusera på våra ordinarie produkter, vilket lett till att det kommit in nya kunder från andra aktörer som haft fullt upp med att ställa om till sjukvårdsprodukter, säger Magnus och fortsätter:
– Verksamhetsåret var slut i augusti och vi behåller vår omsättning från förra året, utan att ha gjort en enda permittering. Hade det inte varit för Corona hade vi ökat lite.
Vi borde kunna kliva upp och omsätta 50 miljoner
Sedan i mars har Brand Communication tagit in fyra nya säljare, två som jobbar via F-skatt och två som är anställda. Framförallt är det klubbförsäljning och butiksexponering som de nya säljare bearbetar.
– Nu är vi 10 anställda som utgår från de nya lokalerna, sen har vi regelbundet någon extra anställd, vi försöker ta in mycket tryckjobb och då har vi spelare från Uppsala fotboll som kommer in och jobbar lite extra. Med nya lokaler och kompetens på plats tror jag vi kan öka rejält och på ett par år borde vi kunna kliva upp och omsätta 50 miljoner kronor.
Lyckad invigning – lite som skolavslutningen
– Det har varit jätteroligt, lite som skolavslutningen man vet att man gjort ett bra jobb men det är först när man får se betygen man verkligen vet hur det gått. Vi har haft leverantörer här som besökt runt 100 återförsäljare som sagt att det här är som en flagship-store för vår bransch. Och vi har fått in många ordrar, sen är är det väl mindre intressant om någon köpte 50 pennor eller 10 tröjor, men det har gått bra och känns jätteroligt. Nu ska vi ut och träffa kunderna och göra ännu mer, avslutar Brand Communications vd Magnus Borgklint.