Boxon accelererar arbetet för jämställdhet

Ann-Sofie Gunnarsson Boxon

”Hållbarhet handlar inte bara om miljöpåverkan”.

Tidigt i somras blev Boxons rekrytering av ny hållbarhetschef klar och Ann-Sofie Gunnarsson startade sin tjänst, vilket vi skrivit om tidigare här på Branschkoll.

Nu har företaget tillsammans med 12 andra svenska företag gått med i Target Gender Equality Accelerator-programmet inom UN Global Compact Network Sweden.

Så vad innebär nu detta, hur har ni jobbat? frågar vi Ann-Sofie Gunnarson.

– Vi har de senaste åren, även innan jag började, jobbat fokuserat med vårt hållbarhetsarbete. Det har handlat mycket om hur vi ska reducera våra koldioxidutsläpp, företagets totala miljöpåverkan och hur vi kan hjälpa våra kunder med hållbara förpackningslösningar.

– Målet med arbetet är att vi ska utveckla klimatneutrala och cirkulära lösningar men också aktivt arbeta för en inkluderande arbetsmiljö. Hållbarhet handlar inte bara om miljöpåverkan utan också om miljön för våra medarbetare. Den privata sektorn har en viktig roll i att utveckla arbetsplatser som är diversifierade och inkluderande.

– Förpackningsbranschen har traditionellt varit manligt dominerad och därför är det viktigt att sträva bland annat mot en jämnare könsfördelning bland de anställda.

Hur gör ni det?

– Med Target Gender Equality Accelerator-programmet kan vi kartlägga var vi befinner oss och utifrån det identifiera vad vi behöver göra. Det är viktigt att det finns dokumenterade möjligheter att lära sig mer på arbetsplatsen och att kunna utvecklas till att ta ledarskap och liknande, annars så kan vi inte locka yngre medarbetare till oss.

– Jämställdhetsarbete gäller för oss alla. Ett exempel är att det idag är naturligt att föräldraledighet tas ut lika av parterna och vi som företag behöver förstå och skapa förutsättningar för att uppmuntra detta ytterligare. Acceleratorprogrammet sporrar oss att jobba mera aktivt med hållbarhet utifrån flera olika dimensioner och det är en ständigt pågående process och arbetet fortsätter med stor entusiasm.

Annons

Utbildning och gratis test av QuarkXPress 9 och Ipad-publicering

Ämnen i artikeln: QuarkXPressSurfplatta

Nu finns en 30-dagars provversion av nya QuarkXpress, inklusive möjligheten att publicera på surfplattor, att ladda hem från företagets webbplats.

Ämnen i artikeln: QuarkXPressSurfplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Asien är KBAs största marknad

2010 var året då Kina blev den största marknaden för nya arkoffsetpressar. Detta skriver KBA i senaste numret av sin kundtidning KBA Report.

– På världens alla marknader efterfrågas nu möjligheten att trycka med högre produktivitet, med högsta kvalitet och med så liten påverkan på miljö och samhälle som möjligt, skriver man i tidningen.

2010 sålde KBA till exempel över 30 stycken av sina allra största arkoffsetpressar till Kina – fler än till någon annan region.
– Skiftet till stora format, större än 70×100, är tydligt och det syns inte bara i Kina utan också i Malaysia, Indonesien och i Indien.

I tidningen skriver man också om svenska Bold Printing Groups senaste storinvestering.

Ladda ner tidningen här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders årsredovisning för 2010 är publicerad

Ämnen i artikeln: Elanders

Pressmeddelande 2011-04-07

Idag, torsdagen den 7 april, publicerar Elanders sin årsredovisning för verksamhetsåret 2010.

Ladda ned Elanders Årsredovisning 2010

Årsredovisningen distribueras per post till aktieägare, kunder och övriga intressenter och den finns också utlagd på bolagets hemsida www.elanders.com.

Elanders AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Magnus Nilsson, VD och koncernchef, telefon: +46 31 750 00 00

 

 

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bonniers Ipad-verktyg Mag+ gratis att ladda ner

Nu kan alla, utan kostnad, ladda hem Bonniers verktyg Mag+ för att skapa magasin till Ipad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar och konsoliderar offsetproduktionen till Årsta

Ämnen i artikeln: Intellecta
Ämnen i artikeln: Intellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

WIFAG köper Solna Offset

Med argumentet att tidningstyck fortfarande är en växande marknad i världens tillväxtländer köper den Sweiziska presstillverkaren Wifag alla aktier i Solna Offset AB. Den svenska tryckpresstillverkaren tillverkar enkla och billiga tidnings- och boktryckpressar.

Ekpac Graphics, som säljer Solnas maskiner i Asien, ingår också i köpet. Genom dem får Wifag tillgång till den så viktiga asiatiska marknaden där Solna idag är den näst största aktören i sitt segment.

Den svenska organisationen kommer att vara kvar och serva kunderna i Europa och Amerika.

Jörgen Karlsson, tidigare ägare och vd för Solna Offset kommer att ta över ansvaret för den nya sammanslagna tidningstrycksdivisionen inom Wifag. I april flyttar han till Fribourg i Schweiz.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort intresse för Propan Printcenter

Ämnen i artikeln: Propan
Ämnen i artikeln: Propan
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tre vanliga misstag vid cross-media-kampanjer

Ämnen i artikeln: cross media

Det blir allt vanligare med trycksaker som har snabba och enkla kopplingar till webbsidor som är personligt anpassade till varje mottagare. Möjligheterna är stora att korta tiden från det att mottagaren får budskapet i sin hand till själva köpbeslutet eller annan aktivitet som vill uppnås. Kampanjerna är ofta kombinationer av trycksaker och e-postmeddelanden för att uppnå störst effekt.

Ämnen i artikeln: cross media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hackare ändrade i tryckt tidning

Tidningen Sydkusten, som ges ut i Spanien till de skandinaviska invånarna, uppger att man har fått en annons utbytt av en hackare. Bytet har skett genom ett intrång i tryckeriets servrar. Ett första-april-skämt? Ja, troligtvis, men det aktualiserar den viktiga frågan om IT-säkerheten på tryckerier.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Önskefoto säljs till holländska Albumprinter

Ämnen i artikeln: FotoböckerÖnskefoto

Holländska Albumprinter köper svenska Önskefoto för 12 miljoner kronor. Detta sker genom en försäljning av inkråmet i Önskefoto AB. Säljaren, Online brands nordic, renodlar därmed sin verksamhet till guld- och smyckeförsäljning genom hedbergsguld.se och jewel.se.

En tilläggsköpeskilling på ytterligare 2 miljoner kronor kan komma att betalas ut beroende på resultat- och försäljningsutveckling i verksamheten under 2011.

Albumprinter, en av de ledande fotoboksspecialisterna i Europa under varumärket Albelli, förvärvar Önskefoto som ett steg i sin expansion på fotoproduktsmarknaden. Önskefoto och webbsidorna www.onskefoto.se och www.allfoto.no kommer att med omedelbar verkan ingå i Albellis produktportfölj. Albumprinter omsätter ca 40 miljoner Euro och finns representerat i 7 europeiska länder.

– För att vara en av de ledande inom segmentet fotoböcker krävs stora investeringar i produktutveckling främst inom mjukvara. Önskefoto har inte dessa resurser på egen hand, säger Önskefotos vd Monika Dagberg.

– Förvärvet av Önskefoto ger oss en plattform för tillväxt i Norden, säger Albumprinters VD Kees Arends.

Önskefoto grundades 1975 och omsatte 37 miljoner kronor under 2010 med ett negativt rörelseresultat på -1,3 mkr. De har sitt huvudkontor i Sölvesborg. Den största delen av försäljningen sker via e-handel via webbplatserna www.onskefoto.sewww.allfoto.nowww.myphotocalendar.co.ukwww.canvaskonst.se och www.minpersonligakalender.se

Monika Dagberg kommer att stanna kvar som VD och koncernchef för Online Brands men kommer att under 2011 vara en resurs för köparen för att säkerställa en bra övergång av verksamheten

Ämnen i artikeln: FotoböckerÖnskefoto
redaktionen@branschkoll.se
Annons