Logga in

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

16 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. I samma veva tillträder Jesper Monthán en nyinrättad roll som vice-vd för Bonnierförlagen med särskilt ansvar för agentrelationer.

– Jag visste från Saras första dag på Bonnierförlagen att jag hade hittat min efterträdare och nu var det helt enkelt dags. Saras tunga ledarskapserfarenhet, förmåga att bygga team och stora respekt för förlagsgärningen gör att hon är rätt person att tillsammans med alla skickliga medarbetare leda vårt fina förlagshus vidare, säger Håkan Rudels, VD Bonnier Books, i ett pressmeddelande.

Sara Börsvik började som CFO på Bonnierförlagen i april 2017 och blev ett halvår senare operativ chef. Vidare sitter hon med i styrelsen för Werner Söderström och Cappelen Damm. Hela sex gånger har hon varit med på Ledarnas lista över landets främsta unga kvinnliga chefer.

Håkan Rudels behåller sin roll som vd för Bonnier Books och övergår nu till arbetande styrelseordförande inom Bonnierförlagen. Sara börjar sin nya tjänst den 1 januari 2020.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)