Bonnier Tidskrifter lanserar mama+ för iPad

PRESSMEDDELANDE 27 september 2010

Som första förlag i Sverige lanserar Bonnier Tidskrifter den 28 september ett magasin för digitala läsplattor: mama+. Lanseringen sker efter ett år av intensivt utvecklande av Bonniers publiceringsplattform för digitala magasin, mag+, som tidigare i år har uppmärksammats i samband med utgivningen av ett flertal utav Bonniers titlar i USA.

Ulrika SaxonVD Bonnier Tidskrifter och ansvarig för Bonnier Magazines globalt, har varit drivande i projektet.

– Vi har sagt från start att vi ska vara redo att lansera våra digitala magasin när det finns tillräckligt bra läsplattor för en magasinsupplevelse. Det gör det nu, i och med iPad och flera multimediaplattor som kommer att efterfölja de närmaste månaderna. Trots att det dröjer en tid till innan plattorna kan köpas i Sverige, har vi bestämt oss för att lansera vår första Mag+ titel redan i september, säger Ulrika Saxon, och fortsätter:
Annonsmarknaden efterfrågar formatet och alla möjligheter det ger kommersiellt. De, liksom vi, är intresserade av att lära sig mer av den här marknaden och anser att det är en viktig del av framtiden. Det är ett av skälen till att vi väljer att lansera i samband med Bonnier Tidskrifters stora annonsörsevent, Magazine Moment, den 28 september.

– Affärsmässigt står vi inför en spännande resa, och vi ser en strategisk poäng i att vara med tidigt med våra varumärken när läsvanorna i de nya plattorna etableras. Digitala magasin som medieform är i sin linda, men vi ser på sikt en väsentlig potential både vad gäller konsument- och annonsintäkter, säger Peder Bonnieraffärsansvarig för Digitala Magasin på Bonnier Tidskrifter.

Redan från start är många starka annonsörer med och testar det nya formatet.

– Vi är otroligt glada över att ha med oss många annonsörer såsom Åhléns, Telia, Hipp och Elektrolux redan i de första utgåvorna av mama+. Den digitala formen erbjuder helt nya möjligheter för annonsörer att skapa engagerade, spännande och underhållande format och vi har fått ett fantastiskt gensvar från marknaden, säger Louise Fallenius, försäljningsansvarig mag+.

Mag+ utgår från pappersmagasinets unika värden för läsaren; känslan av en stunds avkoppling i soffan för sig själv, lite välbehövlig verklighetsflykt, inspiration och guldkant på tillvaron.

– mamas läsare är moderna, teknikintresserade och gillar att testa nya produkter. Jag tror därför att det kommer passa mamas läsare perfekt att läsa tidningen i iPad, och det känns verkligen kul att få vara först med ett så revolutionerande format, säger Anna Zethraeuschefredaktör för mama.

Mag+ ger läsaren en ny – men samtidigt välbekant läsupplevelse. Det finns en tydlig början och ett tydligt slut – precis som i papperstidningen – och innehållet är uppbyggt för en avkopplande läsrytm som påminner om bläddrandet i en tidning.

– Många gör misstaget att plocka exakt de sidor som finns i papperstidningarna och göra om dem till ett mindre format. När vi jobbat fram mag+ har vi istället strävat efter att hitta ett annat, nytt berättarsätt. Resultatet är ett helt nytt sätt att visa text och bild. Vi kan bevara styrkorna i det historieberättande som finns i tryckta tidningar och samtidigt dra nytta av de styrkor som finns på den här nya plattformen, säger Fredrik StrömbergCreative Director, Bonnier Tidskrifter Digitala Medier.

mama+ kommer att säljas genom iTunes AppStore från och med 28 september 2010, initialt endast som lösnummer.

Bonnier Tidskrifter planerar att släppa fler magasinstitlar på Mag+ i slutet av 2010.

För ytterligare information kontakta:

Ulrika Saxon, Vd Bonnier Tidskrifter, 08-736 50 89
Fredrik Strömberg, Creative Director Bonnier Tidskrifter Digitala Medier, 08- 736 50 15
Louise Fallenius, Försäljningsanvarig Mag+ Bonnier Tidskrifter,
08-735 50 13
Camilla Hedin, Marknadschef Bonnier Tidskrifter/Magazine Moment, 08-736 58 32

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons