Bonnier Tidskrifter lanserar mama+ för iPad

PRESSMEDDELANDE 27 september 2010

Som första förlag i Sverige lanserar Bonnier Tidskrifter den 28 september ett magasin för digitala läsplattor: mama+. Lanseringen sker efter ett år av intensivt utvecklande av Bonniers publiceringsplattform för digitala magasin, mag+, som tidigare i år har uppmärksammats i samband med utgivningen av ett flertal utav Bonniers titlar i USA.

Ulrika SaxonVD Bonnier Tidskrifter och ansvarig för Bonnier Magazines globalt, har varit drivande i projektet.

– Vi har sagt från start att vi ska vara redo att lansera våra digitala magasin när det finns tillräckligt bra läsplattor för en magasinsupplevelse. Det gör det nu, i och med iPad och flera multimediaplattor som kommer att efterfölja de närmaste månaderna. Trots att det dröjer en tid till innan plattorna kan köpas i Sverige, har vi bestämt oss för att lansera vår första Mag+ titel redan i september, säger Ulrika Saxon, och fortsätter:
Annonsmarknaden efterfrågar formatet och alla möjligheter det ger kommersiellt. De, liksom vi, är intresserade av att lära sig mer av den här marknaden och anser att det är en viktig del av framtiden. Det är ett av skälen till att vi väljer att lansera i samband med Bonnier Tidskrifters stora annonsörsevent, Magazine Moment, den 28 september.

– Affärsmässigt står vi inför en spännande resa, och vi ser en strategisk poäng i att vara med tidigt med våra varumärken när läsvanorna i de nya plattorna etableras. Digitala magasin som medieform är i sin linda, men vi ser på sikt en väsentlig potential både vad gäller konsument- och annonsintäkter, säger Peder Bonnieraffärsansvarig för Digitala Magasin på Bonnier Tidskrifter.

Redan från start är många starka annonsörer med och testar det nya formatet.

– Vi är otroligt glada över att ha med oss många annonsörer såsom Åhléns, Telia, Hipp och Elektrolux redan i de första utgåvorna av mama+. Den digitala formen erbjuder helt nya möjligheter för annonsörer att skapa engagerade, spännande och underhållande format och vi har fått ett fantastiskt gensvar från marknaden, säger Louise Fallenius, försäljningsansvarig mag+.

Mag+ utgår från pappersmagasinets unika värden för läsaren; känslan av en stunds avkoppling i soffan för sig själv, lite välbehövlig verklighetsflykt, inspiration och guldkant på tillvaron.

– mamas läsare är moderna, teknikintresserade och gillar att testa nya produkter. Jag tror därför att det kommer passa mamas läsare perfekt att läsa tidningen i iPad, och det känns verkligen kul att få vara först med ett så revolutionerande format, säger Anna Zethraeuschefredaktör för mama.

Mag+ ger läsaren en ny – men samtidigt välbekant läsupplevelse. Det finns en tydlig början och ett tydligt slut – precis som i papperstidningen – och innehållet är uppbyggt för en avkopplande läsrytm som påminner om bläddrandet i en tidning.

– Många gör misstaget att plocka exakt de sidor som finns i papperstidningarna och göra om dem till ett mindre format. När vi jobbat fram mag+ har vi istället strävat efter att hitta ett annat, nytt berättarsätt. Resultatet är ett helt nytt sätt att visa text och bild. Vi kan bevara styrkorna i det historieberättande som finns i tryckta tidningar och samtidigt dra nytta av de styrkor som finns på den här nya plattformen, säger Fredrik StrömbergCreative Director, Bonnier Tidskrifter Digitala Medier.

mama+ kommer att säljas genom iTunes AppStore från och med 28 september 2010, initialt endast som lösnummer.

Bonnier Tidskrifter planerar att släppa fler magasinstitlar på Mag+ i slutet av 2010.

För ytterligare information kontakta:

Ulrika Saxon, Vd Bonnier Tidskrifter, 08-736 50 89
Fredrik Strömberg, Creative Director Bonnier Tidskrifter Digitala Medier, 08- 736 50 15
Louise Fallenius, Försäljningsanvarig Mag+ Bonnier Tidskrifter,
08-735 50 13
Camilla Hedin, Marknadschef Bonnier Tidskrifter/Magazine Moment, 08-736 58 32

Ny säljare till Lexit

Dan Ståhl är anställd som ny säljare med kundansvar till Lexit Group Sweden, enligt ett inlägg på Linkedin.

Dan kommer närmast från en tjänst som säljare på Strongpoint, där han var i drygt sju år och innan dess var han bland annat på Antonson Etikett.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: KLS Pureprint om framtidens cirkulära trycksaker

Ämnen i artikeln: C2CCirkularitetKLS Pureprint

I senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Kasper Larsen från KLS Pureprint i Danmark om cirkulära och hållbara trycksaker.

Den här gången är podden på engelska och Kasper Larsen förklarar ingående hur certifieringen C2C fungerar för tryckta produkter – både marknadstryck och förpackningar. Man söker nu partners till sitt nätverk vilket han också berättar mer om i podden.

Den finns på Spotify och Apple Podcast – eller så lyssnar du här:

Historien började 2007 när KLS, då helt utan en strategi för framtiden, tog beslutet att göra hållbarhet till företagets viktigaste fråga. Sedan dess har man skaffat fler certifieringar än de flesta i branschen – och framför allt kan man producera tryckta produkter som lever upp till C2C-stadarden – något som endast tio tryckerier i hela världen kan.

I det här avsnittet lär du dig vad C2C är, varför det är ett bra sätt att göra trycksaker ännu mer hållbara och och vad det betyder för både branschen och kunderna som använder tryckta produkter.

Ämnen i artikeln: C2CCirkularitetKLS Pureprint
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikonkurs i Östergötland

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 har ny platschef för tryckeriet i Falun

Ämnen i artikeln: Åtta.45

Marcus Wassborn har anställts som verksamhetsutvecklare och ny platschef på Åtta45 i Falun. Han kommer senast från rollen som försäljningschef på Strömberg där han jobbat på olika positioner sedan 2009.

– Det ska bli oerhört roligt och utmanande att få driva och utveckla enheten i Falun. För att få logistiken att fungera kommer jag bo och jobba varannan vecka i Falun och varannan veckan från Nyköping/Stockholm, säger Marcus Wassborn i en kommentar.

Ämnen i artikeln: Åtta.45
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visutech tar Kyoceras inkjet till Finland

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech

Visutech är nu återförsäljare för Kyoceras inkjet-press – Taskalfa Pro 15000c – i Finland.

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

En miljon hushåll har ljudboksabonnemang

Ämnen i artikeln: Ljudböcker

Antal hushåll med ljudboksabonnemang passerar för första gången en miljon, enligt en undersökning från Mediavision.

Ämnen i artikeln: Ljudböcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Båstadgruppens väg framåt – ska bli mer av en one-stop-shop

Branschkoll har haft ett långt samtal med Båstadgruppens vd Jonas Cedås om vad som står i fokus på bolaget just nu om deras väg framåt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ÅF installerade två padelbanor på nya kontoret – nu flockas kunderna

Padel Rickard

En återförsäljare i Stockholm har installerat två padelbanor i anslutning till sitt kontor och därmed fått både nya och gamla kunders uppmärksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte hos leverantör

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Först i världen med GOTS-certifierade knappar

buttons knappar
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]