Logga in

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

15 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen.

Det är bara ett år sedan som Strawberry Publishing startade upp med bokutgivning i Sverige. Nu har Bonnier Books förvärvat den svenska och danska delen av Petter Stordalens förlag.

– Bonnier har varit vår största konkurrent, och därför är det extra kul att vi fått till den här affären. Det finns ingen du respekterar mer än de du krigat hårdast med. På mindre än ett år har våra anställda byggt upp en förlagsverksamhet som närmar sig 50 miljoner i omsättning och som är på väg mot en fördubbling 2021. Men först och främst tar Bonnier över några av de mest respekterade och innovativa förlagsmedarbetarna i den nordiska förlagsvärlden, det är bara att gratulera, säger Petter Stordalen i ett pressmeddelande.

Tar över flera tunga författare

– Jag är imponerad över vad Strawberrys medarbetare och ägare har åstadkommit på kort tid i Sverige och Danmark. Norden har sedan länge varit Bonnier Books hemmamarknad och genom dessa förvärv stärker vi vår position i Sverige samtidigt som vår närvaro i Danmark tar ett stort kliv framåt. Förvärven tar oss också en bit vidare på den tillväxtresa vi har framför oss i Norden och övriga Europa de närmaste åren, säger Håkan Rudels, vd Bonnier Books.

På köpet får man också Bazar Förlag, och bland de författare som numera tillhör Bonnier i Sverige finns Lucinda Riley och Ninni Schulman. I Danmark tar man bland annat över Camilla Läckberg och Viveca Sten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v20)

Data för vecka 20 från flera tusen Heidelbergpressar (Bild: Heidelberg)

Vecka 20: Norden återhämtar sig långsamt. Nederländerna nästan tillbaka på normala nivåer.

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Fakta: Så stor är marknaden för produkter med tryck

Ett område med stora möjligheter. Här får du mer kött på benen.

Startar byrå för varumärkesresor

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan. (mer…)

4Sign om Corona – slår hårdare mot profil än mot skylt

Jonas Albinsson som driver 4Sign berättar om hur de genom snabbt agerande och samarbete hanterat Corona-situationen. ”Rent omsättnings-mässigt ser jag att vi är ganska välmående!”