Logga in

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

15 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen.

Det är bara ett år sedan som Strawberry Publishing startade upp med bokutgivning i Sverige. Nu har Bonnier Books förvärvat den svenska och danska delen av Petter Stordalens förlag.

– Bonnier har varit vår största konkurrent, och därför är det extra kul att vi fått till den här affären. Det finns ingen du respekterar mer än de du krigat hårdast med. På mindre än ett år har våra anställda byggt upp en förlagsverksamhet som närmar sig 50 miljoner i omsättning och som är på väg mot en fördubbling 2021. Men först och främst tar Bonnier över några av de mest respekterade och innovativa förlagsmedarbetarna i den nordiska förlagsvärlden, det är bara att gratulera, säger Petter Stordalen i ett pressmeddelande.

Tar över flera tunga författare

– Jag är imponerad över vad Strawberrys medarbetare och ägare har åstadkommit på kort tid i Sverige och Danmark. Norden har sedan länge varit Bonnier Books hemmamarknad och genom dessa förvärv stärker vi vår position i Sverige samtidigt som vår närvaro i Danmark tar ett stort kliv framåt. Förvärven tar oss också en bit vidare på den tillväxtresa vi har framför oss i Norden och övriga Europa de närmaste åren, säger Håkan Rudels, vd Bonnier Books.

På köpet får man också Bazar Förlag, och bland de författare som numera tillhör Bonnier i Sverige finns Lucinda Riley och Ninni Schulman. I Danmark tar man bland annat över Camilla Läckberg och Viveca Sten.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)