Logga in

Bong förvärvar polsk tillverkare av förpackningar till e-handel

19 november, 2010 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande 2010-11-19

​Bong har tecknat avtal om att köpa resterande 90% av aktierna i det polska företaget Bong CSK, som ligger i Poznan, och blir därigenom den enda aktieägaren i bolaget. Bong CSK är specialiserade på att tillverka luftbubbelpåsar som används av e-handels- och postorderföretag för leverans av lätta varor till konsumenter. Bong CSK har cirka 65 anställda och en omsättning på cirka 5 miljoner euro per år.

Bong CSK har en bakgrund inom tilltryck och försäljning av specialkuvert till den polska marknaden. Inom detta område har Bong CSK och Bongkoncernen haft ett nära samarbete. Bongkoncernen har till exempel varit leverantör av vita kuvert och CSK har representerat Bong i Polen inom ramen för ett licensavtal. Under de senaste åren har företaget satsat på att bygga upp produktion av luftbubbelpåsar, en produktgrupp som har vuxit snabbt på grund av den starka e-handelstrenden i Europa. Denna nya inriktning för bolaget har lett till en snabbt växande försäljning både på den nationella och internationella marknaden.

”Integrationen av Bong CSK i Bongkoncernen innebär att vi stärks som leverantör till e-handel- och postorderföretag. Det är helt i linje med vår ProPac-strategi att växa inom utvalda specialförpackningsnischer” säger Bongs VD och koncernchef Anders Davidsson. Dessutom gör detta förvärv och samgåendet med Hamelins kuvertdivision att vi på kort tid har återfått en stark närvaro på den polska kuvertmarknaden – en växande marknad med stor potential”.

Bong CSK konsolideras i Bong från och med den 1 december 2010 och förväntas att bidra positivt till Bongs resultat från och med första kvartalet 2011.

Ytterligare upplysningar lämnas av Anders Davidsson, VD och koncernchef för Bong AB. Tfn (växel) 044 20 70 00, (direkt) 044 20 70 80, (mobil) 070 545 70 80.

Bong är det ledande specialförpacknings- och kuvertföretaget i Europa som erbjuder lösningar för distribution och paketering av information, reklamerbjudanden och lätta varor. Viktiga tillväxtområden inom koncernen är förpackningskonceptet ProPac och Ryssland. Efter samgåendet med Hamelins kuvertdivision omsätter koncernen ca 3,5 miljarder kronor och har ca 2400 anställda i 15 länder. Bong har starka marknadspositioner, framför allt i norra Europa, och koncernen ser intressanta möjligheter till fortsatt expansion och utveckling. Bong är ett publikt bolag och aktien är noterad på NASDAQ OMX, Stockholm (Small Cap).

Miljöpåståenden i din marknadsföring – så här funkar det

(Bild: Konsumentverket)

Om du använder miljöpåståenden i din marknadsföring behöver du tänka efter först.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller-Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.