Logga in

Bong fortsätter att minska klimatpåverkan av sina produkter

07 augusti, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Bong 2013-08-07

Bong tillkännager att de har omcertifierats med rätten att bära Carbon Trust Label Carbon Reduction på post- och förpackningslösningar tillverkade av DuPont ™ Tyvek®.

De produkter som tilldelats Carbon Reduction Label är post- och förpackningslösningar i Tyvek®material som tillverkas av DuPont de Nemours (Luxemburg). Dessa produkter var de första europeiska postförsändelser att någonsin uppnå Carbon Trust produktcertifiering gällande koldioxidavtryck i juni 2010, och marknadsförs exklusivt över hela Västeuropa, Polen och Ryssland av Bong AB.

”Vi är glada över att finna att vårt fortsatta engagemang och åtagande att minska koldioxidutsläppen från våra produkter, vår produktion, lager och distribution process har lett till en ny certifiering av Carbon Reduction Label vilket ursprungligen tilldelades oss under 2010.” säger Bill Callcut, European Product och Marketing Manager, Bong Security Solutions SA.

”Denna certifiering fortsätter att förse våra kunder med tillförlitliga och oberoende kontrollerade uppgifter som de använder när de bedömer de miljövänliga fördelarna med att välja post- och förpackningslösningar tillverkade av Tyvek®. Certifieringen har också visat sig vara ett effektivt och värdefullt incitament för oss att ytterligare minska klimatpåverkan av vår lagerhållning och distribution process. Vi vill att europeiska företag som söker robusta och pålitliga post- eller förpackningsemballage med starka gröna meriter ska se postförsändelser gjorda av Tyvek® som sitt första val. ”

Carbon Reduction Label gäller alla Tyvek® post- och förpackningsemballage som produceras av Bong Security Solutions SA i Luxemburg, ett dotterbolag till Bong AB.

För att en produkt ska bli certifierad och tilldelas rätten att använda Carbon Reduction Label, utför Carbon Trust en självständig och noggrann bedömning av produktens klimatpåverkan och att denna visar en reell minskning. Producenter måste åta sig att över tid aktivt minska klimatpåverkan av de certifierade produkterna.

Enligt forskning som utförts av Carbon Trust, vill nästan nio av tio konsumenter att deras favoritvarumärken hjälper till att bekämpa hotet från klimatförändring genom att minska sina koldioxidutsläpp.

Darran Messem, VD för certifiering, Carbon Trust, sade:

”Vi gratulerar Bong till deras fortsatta engagemang i att minska miljöpåverkan från sina Tyvek®produkter. En omcertifiering påvisar att genom att arbeta tillsammans med distributionskedjan är det möjligt att mäta och minska hela produktlivscykeln, från utveckling av råvaror, ända fram till de färdiga produkter som säljs, och hanteras av konsumenterna.”

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)