Logga in

Bong fortsätter att minska klimatpåverkan av sina produkter

07 augusti, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Bong 2013-08-07

Bong tillkännager att de har omcertifierats med rätten att bära Carbon Trust Label Carbon Reduction på post- och förpackningslösningar tillverkade av DuPont ™ Tyvek®.

De produkter som tilldelats Carbon Reduction Label är post- och förpackningslösningar i Tyvek®material som tillverkas av DuPont de Nemours (Luxemburg). Dessa produkter var de första europeiska postförsändelser att någonsin uppnå Carbon Trust produktcertifiering gällande koldioxidavtryck i juni 2010, och marknadsförs exklusivt över hela Västeuropa, Polen och Ryssland av Bong AB.

”Vi är glada över att finna att vårt fortsatta engagemang och åtagande att minska koldioxidutsläppen från våra produkter, vår produktion, lager och distribution process har lett till en ny certifiering av Carbon Reduction Label vilket ursprungligen tilldelades oss under 2010.” säger Bill Callcut, European Product och Marketing Manager, Bong Security Solutions SA.

”Denna certifiering fortsätter att förse våra kunder med tillförlitliga och oberoende kontrollerade uppgifter som de använder när de bedömer de miljövänliga fördelarna med att välja post- och förpackningslösningar tillverkade av Tyvek®. Certifieringen har också visat sig vara ett effektivt och värdefullt incitament för oss att ytterligare minska klimatpåverkan av vår lagerhållning och distribution process. Vi vill att europeiska företag som söker robusta och pålitliga post- eller förpackningsemballage med starka gröna meriter ska se postförsändelser gjorda av Tyvek® som sitt första val. ”

Carbon Reduction Label gäller alla Tyvek® post- och förpackningsemballage som produceras av Bong Security Solutions SA i Luxemburg, ett dotterbolag till Bong AB.

För att en produkt ska bli certifierad och tilldelas rätten att använda Carbon Reduction Label, utför Carbon Trust en självständig och noggrann bedömning av produktens klimatpåverkan och att denna visar en reell minskning. Producenter måste åta sig att över tid aktivt minska klimatpåverkan av de certifierade produkterna.

Enligt forskning som utförts av Carbon Trust, vill nästan nio av tio konsumenter att deras favoritvarumärken hjälper till att bekämpa hotet från klimatförändring genom att minska sina koldioxidutsläpp.

Darran Messem, VD för certifiering, Carbon Trust, sade:

”Vi gratulerar Bong till deras fortsatta engagemang i att minska miljöpåverkan från sina Tyvek®produkter. En omcertifiering påvisar att genom att arbeta tillsammans med distributionskedjan är det möjligt att mäta och minska hela produktlivscykeln, från utveckling av råvaror, ända fram till de färdiga produkter som säljs, och hanteras av konsumenterna.”

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som tryckeriägare, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.

De har tryckt Sveriges bästa trycksaker – 80 procent av vinnarna i Publishingpriset producerade i Sverige

Publishingpriset är avgjort och här är alla vinnande trycksaker. Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar hem segern som det tryckerier som tryckt flest av vinnarna.