Logga in

Bong fortsätter att minska klimatpåverkan av sina produkter

07 augusti, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Bong 2013-08-07

Bong tillkännager att de har omcertifierats med rätten att bära Carbon Trust Label Carbon Reduction på post- och förpackningslösningar tillverkade av DuPont ™ Tyvek®.

De produkter som tilldelats Carbon Reduction Label är post- och förpackningslösningar i Tyvek®material som tillverkas av DuPont de Nemours (Luxemburg). Dessa produkter var de första europeiska postförsändelser att någonsin uppnå Carbon Trust produktcertifiering gällande koldioxidavtryck i juni 2010, och marknadsförs exklusivt över hela Västeuropa, Polen och Ryssland av Bong AB.

”Vi är glada över att finna att vårt fortsatta engagemang och åtagande att minska koldioxidutsläppen från våra produkter, vår produktion, lager och distribution process har lett till en ny certifiering av Carbon Reduction Label vilket ursprungligen tilldelades oss under 2010.” säger Bill Callcut, European Product och Marketing Manager, Bong Security Solutions SA.

”Denna certifiering fortsätter att förse våra kunder med tillförlitliga och oberoende kontrollerade uppgifter som de använder när de bedömer de miljövänliga fördelarna med att välja post- och förpackningslösningar tillverkade av Tyvek®. Certifieringen har också visat sig vara ett effektivt och värdefullt incitament för oss att ytterligare minska klimatpåverkan av vår lagerhållning och distribution process. Vi vill att europeiska företag som söker robusta och pålitliga post- eller förpackningsemballage med starka gröna meriter ska se postförsändelser gjorda av Tyvek® som sitt första val. ”

Carbon Reduction Label gäller alla Tyvek® post- och förpackningsemballage som produceras av Bong Security Solutions SA i Luxemburg, ett dotterbolag till Bong AB.

För att en produkt ska bli certifierad och tilldelas rätten att använda Carbon Reduction Label, utför Carbon Trust en självständig och noggrann bedömning av produktens klimatpåverkan och att denna visar en reell minskning. Producenter måste åta sig att över tid aktivt minska klimatpåverkan av de certifierade produkterna.

Enligt forskning som utförts av Carbon Trust, vill nästan nio av tio konsumenter att deras favoritvarumärken hjälper till att bekämpa hotet från klimatförändring genom att minska sina koldioxidutsläpp.

Darran Messem, VD för certifiering, Carbon Trust, sade:

”Vi gratulerar Bong till deras fortsatta engagemang i att minska miljöpåverkan från sina Tyvek®produkter. En omcertifiering påvisar att genom att arbeta tillsammans med distributionskedjan är det möjligt att mäta och minska hela produktlivscykeln, från utveckling av råvaror, ända fram till de färdiga produkter som säljs, och hanteras av konsumenterna.”

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)