Bolagsverket söker Grafisk designer

Om jobbet
Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är cirka 550 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.

För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!

ARBETSUPPGIFTER
Vi på kommunikationsenheten är mitt i en spännande utvecklingsresa. Vi håller på att bygga ett nytt och starkt team för att kunna axla vårt uppdrag att lyfta Bolagsverkets kommunikation till högre höjder. Tillsammans behöver vi utveckla nya arbetssätt, ta fram nya verktyg och skapa nya processer för att kunna jobba mer effektivt och kvalitativt med vår kommunikation. Därför behöver vi dig en kreativ och idéstark grafisk formgivare som sätter kundens behov i fokus.

Som grafisk formgivare kommer du bli en del av ett kompetent team med mycket erfarenhet, driv och bredd. Idag är vi tre kommunikatörer, två webbredaktörer och en språkvårdare som tillsammans arbetar för att driva och utveckla Bolagsverkets kommunikation. Förutom grafisk designer letar vi just nu även efter två kommunikatörer.

Hos oss blir ditt huvudansvar att fortsätta utveckla Bolagsverkets grafiska profil och en sammanhållen visuell kommunikation för myndigheten. Förutom det, kommer du producera grafiskt material till alla våra olika kanaler print, digitalt och sociala medier. Självklart har du koll på trender och gillar att hänga med i den digitala utvecklingen inom kommunikationsområdet.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som grafisk formgivare är du en doer som tar mycket eget ansvar och får saker att hända. Det är viktigt att du är en serviceinriktad lagspelare som tillsammans med härliga kommunikationskollegor vill vara med på en spännande resa och utveckla en kommunikationsverksamhet i framkant.

Förutom det, är du:

• Utbildad inom grafisk design
• Har minst 2 års arbetslivserfarenhet av att arbeta som grafisk formgivare med liknande arbetsuppgifter.
• Skicklig på att hantera program som ingår i Adobe CC-paketet (InDesign, Illustrator, Photoshop och Premiere Pro).
• Duktig på ta fram helhetskoncept från idé till genomförande.
• Van vid att illustrera, göra animationer och producera rörligt material för digitala kanaler.
• Villig att hantera enklare filmproduktion, redigering och klippning.

Så, vill du vara med och bygga en ny framtid tillsammans med oss? Sök nu!

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Så gick Elopaks börsintro

redaktionen@branschkoll.se

Förpackningen blir produkten när Fagerhult tänker nytt

Byter ut plast och metall mot kartong.

Belysningsföretaget Fagerhult har funnits i 75 år och tillverkar lampor och armaturer för in- och utomhusmiljöer. Nu meddelar de i ett pressmeddelande att man håller på med flera projekt som ska leda till mindre koldioxidavtryck och ett större kretsloppstänkande.

En av storsäljarna de har är en flatpanel vid namn Multilume Slim. Den har tidigare varit gjord av plast eller metall men nu har man kommit fram till en ny lösning där panelen är tillverkad i hård kartong – och blir också sin egen förpackning.

Lars Eriksson Produkt- och applikationschef på Fagerhults Belysning berättar:

– Genom att producera armaturen i hårdkartong är det en egen låda. Med denna innovation minskar vi förpackningsmaterialet. Armaturkroppen är lika med förpackningen – inga plastdelar eller icke återvinningsbara förpackningar, endast återvinningsbara wellpapprester efter installation‎. Armaturen är också 32 procent lättare, vilket är bättre att transportera, och du kan enkelt få plats med fler armaturer i samma frakt eftersom det är mindre utrymmeskrävande.

‎När armaturernas livscykel är över kan mer än 90 procent av den återvinnas till nytt material, och armaturkroppen kan återvinnas till 100 procent.

Kanske kommer du att hålla den i handen igen i framtiden, men då i form av en mjölkkartong?‎

Du kan läsa mer om denna nyhet i en blogpost från Fagerhult.

redaktionen@branschkoll.se

Skånemejerier minskar på plasten – papperssugrör och inga fönster

I linje med Plastinitiativet reducerar Bravo mängden plast i sina juiceförpackningar.

– Våra förpackningar ska ha ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger marknadschef Martina Pettersson i ett pressmeddelande.

Bravo minskar nu mängden plast i flera förpackningar.

  • Plastsugrören på portionsförpackningarna byts ut till sugrör i papper, vilket innebär en minskning av plast med cirka 1,5 ton per år.
  • Plastfönstren som finns på Bravo Smoothie-sortimentet bort, för att göra kartongförpackningen än mer klimatvänlig. Det innebär en minskning av plast med hela 20 procent, och ett 25 procent lägre koldioxidutsläpp per förpackning.

Skånemejeriers vision är att bli Sveriges mest hållbara mejeri. Redan år 2019 skrev företaget under Plastinitiativet som har lanserats av branschorganisationen DLF. Det går i linje med EU-kommissionens plaststrategi som innebär att alla plastförpackningar på EU-marknaden ska kunna återanvändas eller återvinnas senast år 2030.

– Skånemejerier ligger idag på 89 procent materialåtervinningsbara förpackningar och nu fokuserar vi för att nå 100 procent till år 2022, säger Skånemejerier hållbarhetschef Jeanette Flodqvist.

redaktionen@branschkoll.se

Ecolean hämtar tysk försäljningschef från Tetra Pak

redaktionen@branschkoll.se