IPO Print & Distribution

i Stockholm minskade

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Anna Serner lämnar TU och blir vd för Svenska Filminstitutet

Ämnen i artikeln: Tidningsutgivarna

Anna Serner har varit vd för TU sedan 1 februari 2008 och lämnar jobbet den första september i år.

– Ett så roligt jobb som vd för Filminstitutet kunde jag inte motstå, trots att jag inser att det i det korta perspektivet drabbar TU:s utvecklingsarbete. Jag kommer dock att kvarstå med fullt fokus på TU fram till 1 september och hoppas att vi under den tiden kommer se de första stegen tas mot en bred utgivarorganisation, säger Anna Serner i ett pressmeddelande från Tidningsutgivarna.

– TU befinner vi sig i en spännande process och vi har många viktiga uppgifter framför oss.  Därför är det viktigt att vi snabbt kommer igång med att rekrytera en ny vd för TU, säger Tomas Brunegård, styrelseordförande för TU.

Före TU var Anna Serner verksam som konsult inom marknadskommunikation i egen firma och innan dess VD för Reklamförbundet 1998-2006.

Hon har bred erfarenhet av styrelseuppdrag, bl a för Berghs School of Communication, Folkoperan, United Minds, Fanzingo och tidskriften Dagens Samhälle. Hon har varit expert i statliga utredningar såsom Upphovsrättsutredningen 2010.

Anna Serner är utbildad vid Stockholms Filmskolas tvååriga praktiska filmutbildning, har läst filmvetenskap samt är utbildad jurist. De senaste 20 åren har hon också föreläst inom juridik, reklam, kreativitet och ledarskap.

 

Ämnen i artikeln: Tidningsutgivarna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidsam i Värnamo investerar i inplastningslinje

Ämnen i artikeln: Tidsam
Ämnen i artikeln: Tidsam
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatsmart pocket lanseras av Månpocket och Bonnier

En klimatsmart pocket är FSC-certifierad, klimatkompenserad och stödjer Världsnaturfonden WWFs klimatarbete. På ett år handlar det om cirka 7 miljoner pocketböcker som produceras miljövänligare. I det första klimatsmarta pocketsläppet ingår 16 titlar som når handeln i mitten på april.

– Månpocket och Bonnier Pocket håller i bokbranschens startpistol, jag hoppas att alla andra förlag inspireras att följa efter, säger Mian Lodalen, författare till Tiger, som är en av de böcker som ingår i det första släppet i april.

Klimatsmart pocket innebär att:

  • Böckerna trycks på FSC- märkt papper. FSC står för Forest Stewardship Council och verkar för ett ansvarsfullt skogsbruk.
  • Böckerna trycks i Sverige för att undvika långa transporter
  • Månpocket och Bonnier Pocket klimatkompenserar för de utsläpp som inte går att undvika i bokproduktion (inklusive transport) genom Climate Friendly. Vi har initialt klimatkompenserat för mer än ett års pocketutgivning.
  • Månpocket och Bonnier Pocket stödjer Världsnaturfonden WWF och bidrar till deras klimatarbete.

– Pocket är en bruksvara som produceras i mycket stora volymer varför det är motiverat att ta ett steg mot en miljövänligare produktion. Vår vision är att ge ut böcker där man tagit hänsyn till miljön i varje steg av produktionen – och vi strävar efter att bli ännu bättre. Det här är ett långsiktigt arbete. Samarbetet med WWF är också viktigt för oss, eftersom de har stort inflytande i klimat- och naturvårdsarbete i hela världen, säger Teresa Knochenhauer, förlagschef på Månpocket och Bonnier Pocket.

– Att äntligen kunna läsa en pocketbok som inte bara är bra för vårt välbefinnande utan också för miljön är ett stort steg i rätt riktning. Med hjälp av bidraget från Bonnier Pocket och Månpocket kan vi satsa ännu mer på vårt klimatarbete både i Sverige och globalt, säger Håkan Wirtén generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Du känner igen en klimatsmart pocket genom dess gröna logotyp som finns längs ner till höger på bokens omslag. Den första klimatsmarta sändningen om 16 pocketböcker når handeln i mitten på april.
För mer information om produktionsprocess, samarbetet med Världsnaturfonden WWF och lista över de aktuella pocketböckerna se: www.manpocket.se/klimatsmartpocket samtwww.bonnierpocket.se/klimatsmartpocket.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Photobox satsar ytterligare i Sverige

Ämnen i artikeln: Photobox
Ämnen i artikeln: Photobox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-böckerna etablerade i USA

Ämnen i artikeln: böckere-böcker

Under förra året mer än fördubblades e-böckernas andel av den totala bokförsäljningen genom att växa från 3,2 till 8,3 procent. Detta skriver Market som rapporterar från den amerikanska förläggareföreningen (AAP).

I januari 2011 ökade e-boksförsäljningen med 116 procent jämfört med samma månad året innan. E-boksförsäljningen värderas till 441,3 miljoner dollar för 2010.

Frågan är när linjerna möts?

Källa: AAP, Association of American Publishers.

Ämnen i artikeln: böckere-böcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stampen lanserar marknadschefsindex

Stampen, företaget som bland annat äger V-tab, lanserar ett marknadschefsindex där deltagarna är 250 marknadschefer på företag som omsätter mer än en miljard kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rabattkuponger på nätet utmanar tv och print

Ämnen i artikeln: internetmarknadsföring
Ämnen i artikeln: internetmarknadsföring
redaktionen@branschkoll.se
Annons

DR fortsätter att öka kraftigt

Ämnen i artikeln: Medieinvesteringar

I februari ökade DR med 33 procent i Mediebyråernas mätning. Hittills i år har DR gått upp med 44 procent jämfört med 2010. Siffrorna gäller endast för den reklam som mediebyråerna, som är medlemmar i Sveriges Mediebyråer, har förmedlat.

Det är bara Radio och tv som ökar mer än DR. Investeringar i internetbaserad reklam sjönk med 13 procent i februari men hittills i år har internet ökat med 7 procent jämfört med föregående år.

Ta del av hela resultatet.

Ämnen i artikeln: Medieinvesteringar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Facebooks ”DR-funktion” lanseras i Sveirge under våren

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adobe lanserar Flash-”dödare”

Ämnen i artikeln: AdobeFlashHTML5
Ämnen i artikeln: AdobeFlashHTML5
redaktionen@branschkoll.se
Annons