IPO Print & Distribution

i Stockholm minskade

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

v48: DR-skatt dröjer, Service Point, Omikais första kund och Printagons webb

Ämnen i artikeln: Veckobrev Arkiv

Hej,
Flera nya outsourcingaffärer med magasinsförlag diskuteras under veckan. Talentum lägger ut annonshantering och har sagt upp 5 av 6 personer. Forma gör samma sak och tecknade i veckan avtal med Picapoint där all annonsproduktion läggs ut. Detta är affärer som grafiska företag ska vara med och slåss mer om.

Nytt grafiskt affärssystem får första kunden
Omikai, som utvecklar ett helt nytt molnbaserat affärssystemet för den grafiska branschen, har fått sinafem första kunder. Internationell lansering planeras nästa år.

Service Point säljer USA-verksamheten som öppnar igen
Service Point har sålt den i alla fall delvis stängda USA-verksamheten till Londonbaserade Color Company. (Läs också Service Point i ekonomiska kris från förra veckan)

Ny vd och namnbyte för Tetab i Örebro
Tetab som tillverkar högförädlade mailers med en omfattande maskinpark har tagit in ”Örebroentreprenören” Stefan Wallin, vd för Q Fotolab och Grafiska, som ny vd.

Falskt rykte kring utredning om DR-förbud
Naturvårdsverket vill ha DR-förbud? Ryktet startade i SR Ekot och slutade — eller tog i alla fall tillfälligt stopp — med stora protester från papperstillverkare.

Olsson & Co är ”Gasell” igen
Trycksaksbrokern och profilbyrån Olsson & Co har blivit utsedd till DI Gasell för andra året i rad.

Ny global förpackningsjätte
Chesapeake och Multi Packaging Solutions (MPS) går samman och får tillsammans en försäljning på 1,4 miljarder dollar och 7.000 anställda.

Printagon kommunicerar defensivt på ny webb
Printagon, som bildats av spillrorna efter JMS i Helsingborg, har publicerat sin nya webbplats på printagon.se. Ser man till hur de väljer att kommunicera känns det inte som någon långsiktig strategi.

Holmen försöker höja papperspriserna
Ska ”driva på hårt” för en prishöjning på 10 till 15 procent men medger problem på köparsidan — ”vi vet att kunderna också är under press”!

Butikscheferna ser positivt på försäljningen
Elektronikhandeln försöker skapa lite positiva vibbar i en annars pressad bransch. I nya Butikschefsindex från branschorganisationen ser butikscheferna positivt på de kommande sex månaderna.

Inhouse startar i Göteborg
Rekryterings- och bemanningsföretaget Inhouse startar upp på Västkusten med två personer från Internsport-kedjan.

Bonniers nya vd
Den ”hårdföre städaren” från Com Hem har det skrivits mycket om senaste veckan.

Övrigt

I Korthet

Bokslut

TILL SIST: Europeiska kommissionen stämmer Sverige för moms på porto — Enligt momsdirektivet får ett land inte ta ut moms på posttjänster. De som köper porto för momsbefriade kunder kan vara intresserade av att bevaka utvecklingen.

Ring eller maila om du har några funderingar.

/Ola

Ämnen i artikeln: Veckobrev Arkiv
redaktionen@branschkoll.se

Forma outsourcar annonstraffic till Picapoint

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Signcom bjöd in till Minimässa i Växjö

Pressmeddelande från Signcom 2013-12-01

Många var de skyltmakare, tryckerier, reklambyråer och fler som tog tillfället i akt att titta närmare på Signcoms breda utbud av utrustningar och material. Inte mindre än tre storformatskrivare stod på rad i form av Latexskrivare, Solvent UV-skrivare och traditionell Eco-/Solventskrivare, alla från Mimaki. Dessutom visades Mimakis succémaskin UJF-6042, desktop UV-skrivare med LED-teknik för tryck direkt på t ex promotionartiklar, lasergravyr från GCC, gravyrmaskin med Braillefunktion från Vision samt materialprover i form av vinylfolier, banderoll, canvas, transferfolier, skivmaterial och mycket mer.

Under 2014 planeras fler minimässor runtom i landet. ”Vi har fått ännu ett nytt rekord i besökarantal och dessutom ytterligare bekräftelse på att vi tänker rätt genom att erbjuda ett komplett utbud av maskiner, material, service, installation och support. Vi tar hand om kunden hela vägen”, säger en mycket nöjd Arne Brorsson, försäljningschef på Signcom.

redaktionen@branschkoll.se

Nytt grafiskt affärssystem får första kunden

Omikai, som utvecklar ett helt nytt molnbaserat affärssystemet för den grafiska branschen, har fått sina första kunder. Västeråsföretaget Graf & bild, som nyligen köpte Bergstrands tryckeri, är först ut och kommer att starta upp med systemet före nyår.

Enligt Mathias Erlandsson på Omikai är det fem företag, inklusive Graf & Bild, som kommer att börja använda systemet före årsskiftet.

Omikai ligger också i startgroparna med att lansera det nya affärssystemet utomlands under 2014.

– I den första versionen finns moduler för kalkylering, crm och maskinregister men även planering, fakturering och produktion, säger Mathias Erlandsson till Branschkoll.

– Tjänsten kommer hjälpa oss att säkra en effektiv produktion och göra oss mer tillgängliga för våra kunder, säger Magnus Svedjemarker, vd för Graf & Bild.

Utveckling av moduler för inköp och logistik pågår också. Även en ”kundportal” är planerad att tas fram.

Länkar:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Service Point säljer USA-verksamheten som öppnar igen

Ämnen i artikeln: Service Point
Ämnen i artikeln: Service Point
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny marknadschef på Kjell & Company

Kjell & Companys vice vd och medgrundare Mikael Dahnelius tar över rollen som marknadschef efter Ulrika Klinkert.

redaktionen@branschkoll.se

Talentum outsourcar annonshantering

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk reklamskatt på DR dröjer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Olsson & Co är ”Gasell” för andra året i rad

Ämnen i artikeln: Olsson & Co
Tomas Olsson, vd Olsson & Co, tar emot Gaselldiplomet för andra året i rad. (Bild: Pressbild)

Olsson & Co, som arbetar med företagsprofilering med fokus på trycksaker, 
presentreklam och profilkläder, tog igår emot utmärkelsen Dagens Industri Gasell för andra året i rad.

– Jag är så glad över att det går att kombinera en stark tillväxt med ett hundraprocentigt fokus på kundnöjdhet och glädje till sitt arbete, säger Tomas Olsson, vd och grundare till Olsson & Co i ett pressmeddelande.

Olsson & Co startade 2007 i Göteborg och har kontor i Stockholm, Linköping och Oslo. Man är 17 personer och 2012 omsatte man närmare 50 miljoner kronor.

Man beskriver sina tjänster så här:

Med energi, engagemang och glädje samordnar  Olsson & Co effektivt all företagsprofilering med fokus på trycksaker, 
presentreklam och profilkläder. Som profilbyrå arbetar Olsson & Co med att stärka sina kunders varumärken med
 produkter och tjänster av hög kvalitet.

Ämnen i artikeln: Olsson & Co
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fespa får ny vd

redaktionen@branschkoll.se
Annons