Laxå Tryckeri


i Laxå utvecklas inte
Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Workwear-aktör investerar 20 miljoner i ny maskin i sin finska fabrik

Sägs öka produktionskapaciteten i fabriken med 30 procent.
Han blir Signcoms nya Country Manager i Norge

Signcom AB har utsett Anders Joki som sin nya Country Manager för Norge. Anders har omfattande erfarenhet inom pappersindustrin och grafisk design, och har arbetat på företag som SCA, Smurfit Kappa och Mondi Group. Senast kommer han från Arlon Graphics LLC där han varit sex år och fokuserat på stärka bolagets varumärkeskännedom och bygga upp ett starkt nätverk i Norden.
Som Country Manager kommer Anders att leda Signcoms team i Norge och ansvara för att utveckla företagets verksamhet i regionen. Han började sin nya tjänst den 6 mars.
– Vi är glada över att ha Anders ombord som vår nya Country Manager för Norge. Hans omfattande erfarenhet och starka nätverk kommer att vara goda tillgångar för oss när vi fortsätter att utveckla vår verksamhet samt stärka vår positionering, säger Robert Nyblom, vd på Signcom, i ett Instagraminlägg.
Procurator släpper arbetshandske av sockerbetor

Så här går processen till.
Procurator har släppt en ny arbetshandske vid namn P30-300 och materialet som handskarna är tillverkade av produceras genom en fermenteringsprocess av sockerbetor.
Tillverkningsprocessen består av två steg där sockerbetan först extraheras för att skapa glycerol. Sedan tillsätts en mikroorganism som fermenterar glycerolen till Bio-PDO. Genom att tillsätta TPA bildas en molekylär bindning som skapar en högkvalitativ polymer. Polymern blandas sedan med elastan och en liten mängd nylon för att skapa ett mer miljövänligt garn som används för att göra linern till handskarna.
Resultatet är en arbetshandske med en liner av 37% biobaserat och förnybart material med en tunn, smidig, bekväm och mycket slitstark profil. Materialet ger handskarna utmärkt fuktabsorption och andningsegenskaper. Dessutom är handskarna Oeko-tex-certifierade, vilket betyder att de inte innehåller hälsoskadliga material. Sammantaget bidrar tillverkningsprocessen av linern till en minskad CO2-påverkan med hela 60% samt en minskad energiförbrukning med 30% jämfört med en liner i nylon.
– Handskarna är ett kvitto på att miljövänliga produkter inte behöver innebära sämre kvalitet. Om vi låter naturen guida oss så kommer produkterna på sikt inte bara bli lika bra utan till och med bättre och mer anpassningsbara än vad som finns på marknaden idag. Detta är bara ett första steg för oss och inom en snar framtid kommer vi kunna erbjuda fler spännande nyheter, säger Johannes Mauritzson, Product Manager på Procurator i ett pressmeddelande.
Stanley/Stella öppnar phygitalt showroom och lanserar softshell-jacka

Den belgiska klädtillverkaren Stanley/Stella har nyligen öppnat upp vad de kallar framtidens showroom …
Skrapbiljetter lockar fler unga till årets konserter

Med fysiska skrapbiljetter får musikälskare en riktig överraskning.
Ny CTP-serie från Fujifilm

Fujifilm har lanserat en ny serie ctp-maskiner för offsetplåt.
Den nya serien är kompakt och lättanvänd och finns i fem olika modeller för att möta olika kundbehov. Välj mellan manuell matning eller ett system med flera kassetter för kontinuerlig drift.
Serien består av två Luxel T-X (hög hastighet) och tre modeller av Luxel T-S (standard).
Olika registersystem gör sättarna kompatibilita med ett brett utbud av rull- och arkmatade tryckpressar, skriver man i ett pressmeddelande.
OKI utökar sitt etikett-sortiment

OKI i strategiskt partnerskap med Kernow Coatings och Baker Materials för ett bredare utbud av etikettmaterial.
Dags att lämna in siffror för Reklamkakan

I ett nyhetsbrev låter SBPR berätta att den undersökning som ligger som grund för Stora Reklamkakan där de olika reklamkanalernas omsättning varje år mäts nu pågår för fullt och deadline är redan 15 mars.
I meddelandet står det att läsa:
Varje år gör SBPR en undersökning tillsammans med IRM, Institutet för reklam och mediestatistik för att mäta de reklaminvesteringar som görs i Sverige samt tillväxt jämfört med föregående år. Nu pågår undersökningen som kommer ge oss rapporten för 2022.
För att bidra till kartläggningen av hur produktmedia står sig vill vi gärna att du svarar på några frågor om hur ditt företag levererat under 2022 genom att delta i denna undersökning. Frågorna tar högst 5 minuter att besvara.
Du hittar undersökningen här.
Q-rapporter: Så här avslutade pappersbolagen 2022

Samtliga bolag som Branschkoll följer har nu lämnat in sina ekonomiska rapporter för Q4 2022.