Litografen

i Vinslöv storsatsar på nya digitala

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Så här stor är förpackningens andel av en produkts miljöpåverkan

Här kan du hitta de produkter där en förändring hos förpackningen har som störst påverkan på helheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM lanserar nya papper för livsmedelsförpackningar

Ämnen i artikeln: UPM

UPM Speciality Papers lanserar två nya förpackningspapper anpassade för livsmedel.

UPM Confidio och UPM Confidio Pro är namnen på dessa och båda är har en kombination av fukt- och fettbeständighet med goda värmeförseglingsegenskaper berättas det i ett pressmeddelande. Båda är också godkända för direkt livsmedelsberöring.

– Vårt mål är att ersätta konventionella fossilbaserade förpackningar och öka andelen förnybara förpackningslösningar. Dessa nya Confidiopapper är återvinningsbara, kostnadseffektiva och säkra att använda, säger Tommi Heinonen, försäljningschef, UPM Specialty Papers.

Under produktutvecklingsprocessen av Confidioartiklarna har UPM utökat sitt samarbete med externa partners, exempelvis det finska livsmedels- och bageriföretaget Fazer.

Ämnen i artikeln: UPM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Planerar utbyggnad av kartongbruk – tillför 800.000 ton till marknaden

”Efterfrågan på förpackningar gjorda av förnybara råvaror som ersätter plast kommer att fortsätta växa”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk maskinleverantör inom etikett byter ägare

Ämnen i artikeln: EtikettGrafotronic

Grafotronic, leverantör av efterbehandlingsutrustning, fick tidigare i år en ny huvudägare i AGIC Capital.

Ämnen i artikeln: EtikettGrafotronic
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Digital foliering integreras med Grafotronics konverteringslösning för etiketter

Ämnen i artikeln: EtikettGrafotronicKurz
Ämnen i artikeln: EtikettGrafotronicKurz
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sök stöd för klimatåtgärder – Energimyndigheten delar ut 70 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora vinster att göra om fler sorterar förpackningar rätt

Idag hamnar alltför många förpackningar i soppåsen där de går till förbränning och ger onödiga utsläpp.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Magasins ägare förvärvar flasktillverkare

Ämnen i artikeln: Midaq
Ämnen i artikeln: Midaq
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wackes och Olsson & Co går ihop – ”vår bransch håller på att förändras i grunden”

Ämnen i artikeln: Olsson & CoWackes

Två tongivande aktörer bildar ett gemensamt bolag med storleken och styrkan som krävs för att vara en ledande spelare i morgondagens branschklimat.

Ämnen i artikeln: Olsson & CoWackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartat traineeprogram fyller på med kompetens hos 21grams

De ska utveckla framtidens hybridkommunikation.

Postföretaget 21grams har anställt fem nya utvecklare i ett introduktions- och utvecklingsprogram.

– Vi är fortfarande i ett läge när vi växer och vi behöver förstärka teamet hela tiden. Idag är det stora utmaningar med att hitta utvecklare som är seniora och därför prövar vi ett nytt grepp, berättar Mikael Bånnsgård som är ansvarig för programmet på 21grams.

För ett bolag som växer är det viktigt att tänka succession och man vill hitta ny och yngre kompetens hela tiden. Men hur lockar man till sig bra medarbetare som passar i bolaget?

– Att anställa fem samtidigt är ett sätt att bygga ett team i teamet, man lär av varandra men också för att det finns många fördelar kring exempelvis introduktion när man anställer flera samtidigt.

– Vår utgångspunkt och största förhoppning är att det kommer gå bra för alla och att alla jobbar kvar om några år.

I den här omgången har 21grams fokuserat på it-utveckling inom java för samtliga tjänster, plattformar, interna såväl som externa som finns hos 21grams.

Första steget i programmet är att man får en extremt grundlig introduktion till företaget. Alla kommer att jobba på fem olika avdelningar under vardera tre veckor för att förstå verksamheten. Allt blandas upp med studiebesök hos partners och kunder så som Citymail, Postnord, Morgonpost, KGM och Mailworld. 

– Det blir också fullt med interna och externa talare på webinarier från några timmar till heldagar för att ge alla en så bred bas det bara går, berättar Mikael Bånnsgård.

Under introduktionen kommer man ha olika teman med allt från brev & print, portooptimering till e-fakturor och betalningar.

Man har skrivit mer om programmet på sin sajt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons