C-tryck

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

”Prioritera återanvändning – att ersätta plast är inte alltid bästa lösningen”

”Att säkerställa retur- och återvinningshanteringen är viktigare än att minska vissa materialtyper”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Projektet Circ Pack ska hjälpa förpackningstillverkare att öka plaståtervinningen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor investering ökar dunkkapaciteten

dunk förpackning plast packaging

Nu installerar Emballator Mellerud en av Skandinaviens största maskiner för tillverkning av fyra- och femlitersdunkar i plast.

– Efterfrågan är stor och vi gör den här investeringen för att kunna växa, säger Joakim Johannesson, vd för Emballator Mellerud.

Den nya blåsformningsmaskinen har en kapacitet på fyra plus fyra dunkar och har därmed dubbla kapaciteten jämfört med de maskiner som finns i produktionen i dag. Den kommer inte att ersätta befintliga produktionslösningar utan blir ett rent kapacitetstillskott.

– Det här är ett naturligt steg i tillväxtresan tillsammans med våra kunder – en investering som kommer att öka vår konkurrenskraft, säger Joakim Johannesson som berättar att maskinen blir en av de största på den skandinaviska marknaden.

Produktionen i den nya formblåsningsmaskinen blir både effektiv och miljövänlig.

– Eftersom maskinen är elektrisk och inte hydraulisk så sparar vi mycket el, vilket är en stor fördel ur ett hållbarhetsperspektiv och detta är något som prioriteras av både oss och våra kunder.

Källa: emballator.com

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettdesignprogram uppdaterat

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elpriset slår hårt mot industrin – investering i förpackningsbranschen kan stoppas

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsföretag investerar i automatiserat skärbord

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Investerar i snabbare förpackningsutveckling med 3D-simulering

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fler plastförpackningar blir pantningsbara

Helsingborgsbaserade producentorganisationen Sydgrönt inleder ett samarbete med återvinningsinnovatören Bower och sätter pant på plastförpackningar. Med hjälp av Bower-appen skannas den tomma förpackningen och konsumenten belönas när de återvinner sina plastförpackningar vid återvinningsstationen.

Som en del i omställningen med att minska klimatavtrycket är Sydgrönt nu den första grönsaksproducenten i Sverige som tillsammans med Bower gjort sina plastförpackningar pantbara.

Med några enkla steg i en app belönas konsumenterna när de återvinner sina förpackningar vid vanliga återvinningsstationer.

– Vad vi måste göra för att uppnå den cirkulära ekonomin är att se till att saker som vi producerar samlas in och blir något nytt, och det är den uppgiften vi vill hjälpa till med, förklarar Suwar Mert, vd på Bower.

– Hållbarhet och kvalitet är viktiga ledstjärnor för Sydgrönt, någonting som konkretiseras gentemot deras konsumenter när de nu ansluter sig till vårt system för återvinning. Det ska bli spännande att följa upp samarbetet och vår gemensamma utveckling, säger Texas Kiiskinen, Bower i ett pressmeddelande.

Plastförpackningarnas enskilt viktigaste uppgift är att skydda grönsakerna och frukterna under transporten, men även skydda produkterna i konsumentens hem. Skulle grönsakerna inte ha något skydd är det risk att hållbarheten förkortas avsevärt och att matspillet ökar.

– Som användare av förpackningar har vi ett ansvar att underlätta för att den plast vi använder för att skydda råvaran också sorteras rätt och kan återanvändas till nytt material, säger Anette Ekstrand, produkt- och marknadschef Sydgrönt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklamtryckeri i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kosta Boda släpper glaskollektion i samarbete med sex svenska artister

glas kosta boda merchandise

Kosta Boda släpper nu serien ”Don’t stop the music” som är ett samarbete mellan glasbruket, flera svenska artister och Stiftelsen Svenska Musikfonden.

I samarbetet har konstnären Clas Håkansson har tillsammans med några av Sveriges främsta artister återskapat deras personliga tatueringar och låttexter som motiv på olika glas.

Kollektionen består av vinglas, ölglas och tumblerglas som kommer i 6-pack. Genom att köpa en, eller flera förpackningar bestående av 6 glas stöttar du inte bara den svenska musikbranschen, du får även glas med flera olika motiv – en liten och personlig del av Molly Sandén, Sandro Cavazza, Smith and Thell, Miss Li och Darin, skriver Kosta Boda i ett nyhetsinlägg.

I samma nyhetsinlägg står det att läsa att:

Kosta Boda skänker 15 procent av nettofaktureringsvärdet till Stiftelsen Svenska Musikfonden. Alla artister och tatuerare efterskänker sin rätt till ersättning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons