Bokomslaget går inte i graven med e-boken

När boken blir digital försvinner, i alla fall som det ser ut just nu, omslagets funktion att dra uppmärksamhet till sig i butikens hylla. E-böcker öppnas direkt på bokens första textsida och hos de digitala bokhandlarna visas omslagen som små ”tumnaglar” som ställer helt andra kvar på formgivaren. Så omslaget försvinner knappast, men det måste anpassas till att visas som mycket små bilder, i olika storlekar beroende på enhet som läsaren har. Ibland blir det olika omslag – ett till den digitala och ett till den tryckta boken – men det skapar problem med igenkänning mellan den digitala och den fysiska världen.

James Bridle på The Guardian funderade på denna utveckling i veckan och säger att kanske kan texten i boken automatiskt skapa ett ”omslag” som visuellt kan beskriva dess innehåll? Han hänvisar bland annat till designern Stefanie Posavec som driver ett projekt som han kallar för ”Writing Without Words” där han testar olika sätt att visuellt beskriva en boks innehåll.

Men det kommer också att komma helt nya sätt att hitta fram till en bok – visuella bilder kommer att användas på nya sätt. Så även om omslaget kanske försvinner så som det ser ut idag, så kommer inte bilder som beskriver en bok att försvinna – de kommer bara att användas på nya sätt. Människan älskar, och kommer alltid att älska bilder.

Glöm inte heller att alla böcker som köps på nätet – men som trycks ”on demand” – ska att ha ett omslag som skyddar boken. Det skulle vara tråkigt om dessa omslag fortsätter att se ut som de gör just nu – stöpta i samma mall där bokens titel och författare skrivs ut mitt på sidan på samma sätt på alla böcker (Som till exempel i Bonniers pod-projekt). Glöm inte bort att en tryckt bok också ska vara skön att se på – så att den väcker lust att läsa.

Ola Karlsson
Branschkoll

Bild från Fotolia.com

Annons

Nya förpackningslösningar ska göra e-handeln mer hållbar

Ämnen i artikeln: e-handel

Ska utveckla förpackningslösningar som kan minska resursslöseri och höja e-handelns effektivitet och hållbarhet.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inleder samarbete för att möta ny förpackningslag

Nästa år måste alla som säljer mat eller dryck ”take away” erbjuda återanvändbara lådor och muggar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dunka basketbollen i pizzakartongen

Amerikanarna kan konsten med att göra en aktivering!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Handeln med plastavfall upp till 18 gånger större än redovisat

Många typer av plastavfall förblir oupptäckta.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europeiska kartongindustrin minskar sin klimatpåverkan

Har gått från 249 till 138 kg CO2e på tre år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vinner kontrakt med restaurangkedja för globala digitala menyskärmar

Ämnen i artikeln: Visual Art
Ämnen i artikeln: Visual Art
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeriet By Wind kan vinna Guldägg för sitt nya varumärke

Ämnen i artikeln: By Wind

Vindkraftverkets roterande rörelse påminner om tryckpressens rytmiska arbete.

Byrån F&B Happy tog fram företagets nya namn och identitet – nu har man chans att vinna Guldägg för sin identitetsdesign. Du kan också betta på vem du tror vinner.

Läs också: Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho bildar ny tryckerikoncern

När Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho slogs samman förra året ville man skapa ett helt nytt varumärke i den grafiska branchen. Man tog ut svängarna rejält och valde att sätta sin vindkraft i centrum för det nya namnet.

I samband med att man anmälde sig till Guldägget så beskriver man också tankarna bakom arbetet på ett ingående sätt.

”Eftersom vindkraften är så central, visar logotypen i realtid hur mycket det blåser vid tryckeriet och hur mycket elektricitet som genereras. Bildmärket kan konstrueras i allt från 5×5 pixlar till 5×5 lådor i wellpapp. I en värld av mock-ups, vill By Wind inspirera till produktion på riktigt. Av 3×2 meter stora ark animerade vi bildmärket på plats i tryckeriet på klassiskt blädderblocksmanér och 25 lådor på en pall arrangerades till en roterande animation. En rörelse som även påminner om tryckpressens rytmiska arbete.”

Läs mer om varumärket på guldagget.se där det också finns filmer som beskriver identiteten.

Betta på vinnaren

Det går också att spela i Guldäggbettet på vem man tror ska vinna och i skrivande stund är oddset på By Wind högst av alla i kategorin. Du kan själv satsa ”pengar” här – det är gratis 😉

Läs också: Taberg Media Group sponsrar Guldägget 

Ämnen i artikeln: By Wind
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri har ökat kapaciteten x 16

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De är först i världen med nya Svanenlicensen

Ämnen i artikeln: Markbladet TryckeriSvanen

Rulltryckeriet Markbladet tryckeri i Skene blir första tryckeriet i världen att certifiera sig enligt de nya skärpta kraven för Svanen.

Man utnämner sig själva i ett meddelande till ”världens snabbast licenserade Svanenmärkta tryckeri”. 

– Prioritering internt, hårt arbete och noggranna kontroller har resulterat i att vi nått vårt mål att få förlängd Svanenlicens. Extra kul att vi är första tryckeriet i världen som nått fram, säger Ulf Johansson som är miljöchef på Markbladet Tryckeri.

De nya Svanen-kriterierna är version 6.4 och Markbladets certifiering gäller fram till och med 31 december 2026.

Ämnen i artikeln: Markbladet TryckeriSvanen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bok & Tryck i Bollnäs firar 100 år – bjuder in till jubileumsvecka

Ämnen i artikeln: Bok & Tryck

Bok & Tryck, Hälsinglands största tryckeri, firar sitt 100-årsjubileum med en öppen jubileumsvecka i månadsskiftet maj/juni.

Från sin start år 1923, då Gustav Andersson övertog bokbinderiverksamheten från tidningen Ljusnan, har företaget vuxit och utvecklats för att bli Hälsinglands största tryckeri med 13 anställda.

– Vår specialitet är att producera hangtags/hängetiketter och är ofta underleverantör till andra grafiska företag och har unika maskiner för detta. Våra maskiner knyter tråd i etiketter som fästs på allt från nycklar till möbler, de används även för märkning under tillverkningsfasen i många olika branscher, berättar Per Norin som är vd för företaget.

Man erbjuder också en mängd andra tjänster och grafiska produkter.

– Vi gör allt från idé till färdig produkt. Exempel på trycksaker vi producerar är böcker, tidningar, foldrar, affischer, kuvert och mycket mer. Tryckningen sker med både digitaltryck och offset, vilket gör att vi är kostnadseffektiva oavsett upplaga.

Under vecka 22 har man en jubeleumsvecka och det går bra för alla intresserade att besöka Bok & Tryck.

Ämnen i artikeln: Bok & Tryck
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]