Bokomslaget går inte i graven med e-boken

När boken blir digital försvinner, i alla fall som det ser ut just nu, omslagets funktion att dra uppmärksamhet till sig i butikens hylla. E-böcker öppnas direkt på bokens första textsida och hos de digitala bokhandlarna visas omslagen som små ”tumnaglar” som ställer helt andra kvar på formgivaren. Så omslaget försvinner knappast, men det måste anpassas till att visas som mycket små bilder, i olika storlekar beroende på enhet som läsaren har. Ibland blir det olika omslag – ett till den digitala och ett till den tryckta boken – men det skapar problem med igenkänning mellan den digitala och den fysiska världen.

James Bridle på The Guardian funderade på denna utveckling i veckan och säger att kanske kan texten i boken automatiskt skapa ett ”omslag” som visuellt kan beskriva dess innehåll? Han hänvisar bland annat till designern Stefanie Posavec som driver ett projekt som han kallar för ”Writing Without Words” där han testar olika sätt att visuellt beskriva en boks innehåll.

Men det kommer också att komma helt nya sätt att hitta fram till en bok – visuella bilder kommer att användas på nya sätt. Så även om omslaget kanske försvinner så som det ser ut idag, så kommer inte bilder som beskriver en bok att försvinna – de kommer bara att användas på nya sätt. Människan älskar, och kommer alltid att älska bilder.

Glöm inte heller att alla böcker som köps på nätet – men som trycks ”on demand” – ska att ha ett omslag som skyddar boken. Det skulle vara tråkigt om dessa omslag fortsätter att se ut som de gör just nu – stöpta i samma mall där bokens titel och författare skrivs ut mitt på sidan på samma sätt på alla böcker (Som till exempel i Bonniers pod-projekt). Glöm inte bort att en tryckt bok också ska vara skön att se på – så att den väcker lust att läsa.

Ola Karlsson
Branschkoll

Bild från Fotolia.com

Annons

Globala tryckerinätverk minskar avstånden mellan kund och leverantör

Ämnen i artikeln: Globaliseringtrykerinätverk

I en allt mer global värld ökar antalet företag som vill marknadsföra sina produkter och tjänster i olika länder. Att ha kontroll på trycksaker som ska produceras på andra sidan klotet är mycket tidskrävande och svårt. Internationella tryckerinätverk kan hjälpa dig över hindren – här finns en lista på de största.

Ämnen i artikeln: Globaliseringtrykerinätverk
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mottagaranpassad direktreklam ökar på minskande postmarknad

Antalet brev som skickas i Sverige är fortfarande mycket stort, men fortsätter att minska stadigt. Under 2010 skickades totalt 2,87 miljarder försändelser. Tio år tidigare, år 2000, var motsvarande siffra 3,42 miljarder. Användning av elektroniska kommunikationer är en viktig förklaring till de minskande volymerna. Detta skriver PTS i en rapport om den svenska postmarknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

30 procent av världens befolkning använder Internet

Ämnen i artikeln: Internetuppkoppling

Internetstatistik.se rapporterar att andelen internetanvändare i världen har fördubblats de senaste fem åren. Siffrorna kommer från  ITU (International Telecommunications Union) och gäller för 2010.

Man skriver också att siffrorna för mobilt bredband fortsätter att växa snabbare än fast bredbandsuppkoppling. 14,6 procent av befolkningen globalt har tillgång till mobilt bredband och 8 procent har fast bredbandsuppkoppling.

Diagrammet kommer från internetstatistik.se

 

Ämnen i artikeln: Internetuppkoppling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Göteborgsbyrå vann Creative Print Awards

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mediebyråbarometern: DR fortsätter sin återhämtning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

StroedeRalton växer inom tryckförmedling och print

Ämnen i artikeln: StroedeRalton
Ulf Strand
Ämnen i artikeln: StroedeRalton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pixi-böckerna blir internationella med crossmedia-strategi

Ämnen i artikeln: cross media

De populära Pixi-böckerna för små barn ges nu ut även i Storbritannien, Frankrike och Australien. Med ett brett koncept med boken som bas finns även en mobil plattform för spel och medföljande erbjudande till lokala event. Ett bra exempel på tryckt- och digital publicering i samverkan. Detta skriver Bonnier i en artikel på bonnier.se

– Vi började fundera på att lansera Pixi i andra Bonnier Publishing-länder i början av 2010, berättar Anne Weinhold som jobbar med varumärkesutveckling inom förlagsgruppen, där förutom Carlsen Verlag även engelska Autumn Publishing, franska Piccolia och australiensiska The Five Mile Press ingår.

Böckerna, som riktar sig till 3-6-åringar, har olika teman. Autumn Publishing kommer att ge ut fyra av dem: godnattsagor, djur, prinsessor och pirater. Formatet är 10 x 10 centimeter och böckerna är inslagna i plastfolie. Den som köper en bok får även med klistermärken på samma tema som boken och en inträdesbiljett till Legoland i Windsor.

– Vi använder folieinslagningen på den brittiska marknaden för att sticka ut i mängden och lansera Pixi som något annorlunda. Det ger mervärde på en kraftigt konkurrensutsatt marknad och vi kan ta rygg på de som gjort succé där, säger Anne Weinhold.

I paketet finns också en kod som föräldrar kan använda för att nå en speciell Pixi-webbplats med spel, mer att läsa om Pixi och annat interaktivt material.

– Webbplatsen kommer också gå att nå från mobila plattformar. Det är bara en av grenarna i vår marknadsstrategi och den var inte speciellt dyr att göra, berättar Anne.

 

Ämnen i artikeln: cross media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokbranschen: Hur står det till med överlevnadsinstinkten?

Lasse Winkler på tidningen Svensk Bokhandel är på Bokmässan i London och skriver i ett mycket ”upprymt” och viktigt blogginlägg att den svenska bokbranschen, inklusive dess största tryckerier, inte gör det de borde. Alltså att vara på plats och göra sin ”omvärldskalibrering” som så väl behövs i en bransch som påverkas av så många faktorer just nu.

Han skriver att ”Det är okej att vara rädd och nervös inför framtiden som troligen kommer att få de senaste årens stålbad att framstå som en picknick. Det är dock inte okej att inte vara nyfiken. På alla sätt är det bättre att möta världen informerad och kunnig.”

Den stora frågan han ställer sig är varför han träffar så få på mässans alla seminarier och framtidsdebatter. Scandbook och Elanders är två grafiska leverantörer som inte sågs på mässan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mikroföretagen i grafisk bransch faller bort

Ämnen i artikeln: Konkursstatistik

Det är fortsatt de små mikroföretagen – med inga eller ett par anställda – i grafisk bransch som går i konkurs. Undantaget i mars var Propan med ett 20-tal anställda. Antalet konkurser i branschen ligger i nivå med 2009. Men antalet påverkade personer hittills i år är bara en femtedel av vad det varit de senaste två åren.

Ämnen i artikeln: Konkursstatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia tredubblar i Göteborg

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Affärsområdet Expo har enligt företaget ökat kraftigt och därför behöver man större resurser för att kunna tillgodose kunderna.

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons