Bokjätte bygger eget tryckeri för affischer

”Snygga och billiga posters för alla rum” – så beskriver man sin nya satsning.
Läs mer: Adlibris skrotar satsning på posters
Med ett eget tryckeri i distributionscentret i Morgongåva startar Adlibris nu tjänsten Wonderwall som trycker posters ”on demand” och man skriver att man därmed kan ”pressa både priser och leveranstider”.
Tjänsten lanseras med att man från 39 kronor kan beställa en poster men då är formatet A4 och en poster i formatet 50×70 cm kostar 149 kronor. Man öppnar redan nu upp för fler produktgrupper soom mobilskal, textiler och anteckningsböcker.
Leveransen sker inom ”2-5 dagar” och trycket görs på ett ”kvalitativt matt premiumpapper”. Än så länge går det inte att beställa egna motiv – utan man måste välja bland de som Adlibris har i sitt utbud.
– Wonderwall drar nytta av synergier i logistik och personal som gör att vi kan erbjuda posters till konkurrenskraftiga priser. Med billiga priser hoppas vi kunna avdramatisera det folk hänger på sina väggar. Att byta posters ska vara kul och billigt, fortsätter Kristina Ekström.
Wonderwall kommer vara ett eget varumärke och e-handelssajt men produkterna kommer gå att hitta på Adlibrisgruppens andra sajter så som till exempel Adlibris.com, Bamba.se, Yayday.se och Köketsfavoriter.se.
– Posters är ett intressant produktsegment med stark tillväxt. Med våra duktiga grafiska formgivare kommer vi att kunna erbjuda ett unikt och kul sortiment och snabbt hoppa på trender och spännande samarbeten, säger Wonderwalls försäljningschef Kristina Ekström.
Adlibrisgruppens lokaler i Morgongåva omfattar, efter förra årets kraftiga ökning, 32 000 kvadratmeter.

Johan Kleberg, vd Adlibrisgruppen (<em>Bild: Pressbild</em>)