Branschkoll lanserar Öppet innehåll och Branschtorget

Bloggen: Det är inte ofta Branschkoll skriver om Branschkoll – men idag är det en sådan dag i dubbel bemärkelse.

Även om det är en slump – så känns det också naturligt och roligt att just idag (samma dag som Branschkolls grundare fått GYFs branschpris) kunna berätta om två helt nya satsningar som Branschkoll gör. Det handlar om ”Öppet innehåll” och ”Branschtorget”.

Inget av detta förändrar Branschkolls omvärldsbevakningstjänst – som vuxit fram sedan starten 2010 och som kommer att utvecklas och bli ännu bättre med hjälp av dessa nya tjänster.

1. Öppet innehåll – en öppen plattform för kunskap och inspiration

Det som tidigare var ”sponsrat innehåll” där externa aktörer kunde publicera artiklar på Branschkoll mot betalning läggs ner och ersätts av det som kallas ”Öppet innehåll”.

När de allra flesta medier i Sverige går mot att ta betalt för så kallat ”native”-innehåll väljer Branschkoll en annan väg. Målet är att skapa en öppen plattform för kunskap och inspiration. Oavsett var i den grafiska värdekedjan du finns så är det nu möjligt att använda Branschkoll för att sprida din kunskap – och inspirera branschen.

Och det är helt gratis – så länge du delar med dig av bra och relevant information.

För Branschkolls del innebär det förhoppningsvis fler besökare – vilket ger större spridning och kännedom. Men det hänger också ihop med den andra nya tjänsten – som också lanseras idag (se nedan).

Läs mer om ”Öppet innehåll” och hör gärna av dig om du är intresserad av att bidra till att hjälpa branschen att utvecklas.

2. Branschtorget – annonsera på Branschkoll

För första gången är det nu möjligt att annonsera på Branschkoll.

Sedan starten för sex år sedan är det dags att hitta ytterligare sätt att finansiera utvecklingen av Branschkoll. Det finns väldigt mycket mer att göra – och Branschtorget innebär att alla som har prenumererat på Premium-tjänsten sedan start – och är med än idag – kommer kunna få ännu mer relevant information om branschens utveckling.

Jag har under åren fått många frågor från företag som vill annonsera – både sitt varumärke och specifika produkter och event. Nu provar vi den möjligheten.

Inga annonser kommer att vara ”inbakade” i artiklar och inga blinkande eller animerade annonser. De ska inte störa möjligheten att förstå innehållet för den som läser.

Detta är första versionen av Branschtorget som kommer att utvecklas efter hand. Det är bara att höra av dig med önskemål och idéer. Värdet för den som annonserar ökar med fler besökare – därför går detta hand i hand med projektet ”öppet innehåll” beskrivet ovan.

Ansvarig för Branschtorget är Jonas Persson som sedan i somras jobbar deltid med att hjälpa mig med utvecklingen av Branschkoll.

Läs mer om hur Branschtorget fungerar här.

Annons

Kosta Boda släpper glaskollektion i samarbete med sex svenska artister

glas kosta boda merchandise

Kosta Boda släpper nu serien ”Don’t stop the music” som är ett samarbete mellan glasbruket, flera svenska artister och Stiftelsen Svenska Musikfonden.

I samarbetet har konstnären Clas Håkansson har tillsammans med några av Sveriges främsta artister återskapat deras personliga tatueringar och låttexter som motiv på olika glas.

Kollektionen består av vinglas, ölglas och tumblerglas som kommer i 6-pack. Genom att köpa en, eller flera förpackningar bestående av 6 glas stöttar du inte bara den svenska musikbranschen, du får även glas med flera olika motiv – en liten och personlig del av Molly Sandén, Sandro Cavazza, Smith and Thell, Miss Li och Darin, skriver Kosta Boda i ett nyhetsinlägg.

I samma nyhetsinlägg står det att läsa att:

Kosta Boda skänker 15 procent av nettofaktureringsvärdet till Stiftelsen Svenska Musikfonden. Alla artister och tatuerare efterskänker sin rätt till ersättning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR startar padelturnering

sbpr profilreklam padel

SBPR ska arrangera sin helt egna padelturnering, SBPR Padel Open som arrangeras i Eskilstuna den 17 februari 2022.

”Nätverka med kollegor i branschen under sportsliga former samtidigt som ni kan bli produktmedias bästa padellag”, skriver man i inbjudan.

Turneringen pågår från 9 på morgonen fram till 18, därefter hålls en middag och en prisceremoni på Elite Stadshotell i Eskilstuna.

Turneringen är endast öppen för medlemmar i SBPR.

För anmälan och mer information kontakta Michael Serrander på Profeel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschfesten ställs in – Vaccinationspass kommer krävas

mässa Elmia profile fair

PWA gick nyligen ut och sa att januari-mässans branschfest är avblåst, samt att man nu kommer kräva vaccinationspass av de som vill besöka den fysiska mässan.

Läs mer: Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

Enligt information från Elmia så ingår inte mässor i samma kategori som andra event där vaccinpass krävs. Utan det är upp till arrangören att bestämma och i dagsläget har man valt att kräva vaccinationspass av både besökare och utställare.

Vi avvaktar och följer pandemins utveckling och om läget förvärras kommer vi att följa de riktlinjer som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutar de kommande veckorna. Detta innebär att det kan behöva komma nya beslut med anledning vad som sägs framöver, skriver man i ett nyhetsbrev.

För den som av olika anledningar inte kan medverka fysiskt i Jönköping finns fortsatt den digitala mässan som alternativ.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de profil-leverantörer som fick mest i korttidsstöd

Branschens leverantörer har fått omkring 200 miljoner i stöd, här är de 15 som fått mest.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gasellerna är bortsprungna och Superföretagen är få

Det är riktigt skralt med profilare i år, men några har vi hittat.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Yara Fjordland gör sin jungfrufärd

fartyg ship
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De investerar och tar över varumärken när kollegan lägger ner

workwear profil nybro

Den småländska aktören växer när kollegan lägger ner verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hulu följer efter Netflix – lanserar egen merch-affär

hulu merch merchandise

Streamingtjänsten Hulu har också insett kraften i produktmedia och relationen med fansen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Performance Days ställdes in i sista sekund

Mässan Performance Days som skulle gått av stapeln 1-2 december ställdes in med endast några dagars förvarning, mässan väljer istället att endast genomföra en digalt variant.

Mässan som riktar in sig på ”funktionella textiler” skulle ägt rum i Messe München exhibition center och utställarlistan är lång, bland svenska aktörer som ställer ut finns bland annat ACG Accent och Wasa Sweden.

Orsaken till att den fysiska mässan ställs in sägs vara politiska förändringar i förhållningssättet till pandemin den tyska Bavaria-regionen.

– Exceptionella situationer kräver exceptionella beslut, vilket gör saken ännu svårare. Efter att vi genomfört en väldigt lyckad och välbesökt Performance Days mässa i Portland förra veckan har vi försökt allt vi kan i i sista stund för att genomföra den här mässan. Vi uppfyller alla krav som finns, men den utveckling som nu skett gör att det inte är möjligt för oss att genomföra en fysisk mässa just nu sägerMarco Weichert vd för Performance Days, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

L-Shop-Team kommer till Unitedprofile

Nu finns den tyska leverantören L-Shop-Team ansluten till Unitedprofiles plattform både i Sverige och i Norge.

Med väskor från Bags2Go och textilier från kända varumärken som Build Your Brand, Promodoro, Roly och Miners Mate har L-Shop ett sortiment som passar alla, skriver man i ett nyhetsinlägg.

– Sedan 2017 har L-SHOP-TEAM byggt upp ett nära samarbete med duktiga återförsäljare och tillsammans med Unitedprofile kommer vi att kunna utöka samarbetet med nya och befintliga kunder, säger Jacob Bertelsen, direktör förL-Shop-Team i Skandinavien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons