Branschkoll lanserar Öppet innehåll och Branschtorget
Bloggen: Det är inte ofta Branschkoll skriver om Branschkoll – men idag är det en sådan dag i dubbel bemärkelse.
Även om det är en slump – så känns det också naturligt och roligt att just idag (samma dag som Branschkolls grundare fått GYFs branschpris) kunna berätta om två helt nya satsningar som Branschkoll gör. Det handlar om ”Öppet innehåll” och ”Branschtorget”.
Inget av detta förändrar Branschkolls omvärldsbevakningstjänst – som vuxit fram sedan starten 2010 och som kommer att utvecklas och bli ännu bättre med hjälp av dessa nya tjänster.
1. Öppet innehåll – en öppen plattform för kunskap och inspiration
Det som tidigare var ”sponsrat innehåll” där externa aktörer kunde publicera artiklar på Branschkoll mot betalning läggs ner och ersätts av det som kallas ”Öppet innehåll”.
När de allra flesta medier i Sverige går mot att ta betalt för så kallat ”native”-innehåll väljer Branschkoll en annan väg. Målet är att skapa en öppen plattform för kunskap och inspiration. Oavsett var i den grafiska värdekedjan du finns så är det nu möjligt att använda Branschkoll för att sprida din kunskap – och inspirera branschen.
Och det är helt gratis – så länge du delar med dig av bra och relevant information.
För Branschkolls del innebär det förhoppningsvis fler besökare – vilket ger större spridning och kännedom. Men det hänger också ihop med den andra nya tjänsten – som också lanseras idag (se nedan).
Läs mer om ”Öppet innehåll” och hör gärna av dig om du är intresserad av att bidra till att hjälpa branschen att utvecklas.
2. Branschtorget – annonsera på Branschkoll
För första gången är det nu möjligt att annonsera på Branschkoll.
Sedan starten för sex år sedan är det dags att hitta ytterligare sätt att finansiera utvecklingen av Branschkoll. Det finns väldigt mycket mer att göra – och Branschtorget innebär att alla som har prenumererat på Premium-tjänsten sedan start – och är med än idag – kommer kunna få ännu mer relevant information om branschens utveckling.
Jag har under åren fått många frågor från företag som vill annonsera – både sitt varumärke och specifika produkter och event. Nu provar vi den möjligheten.
Inga annonser kommer att vara ”inbakade” i artiklar och inga blinkande eller animerade annonser. De ska inte störa möjligheten att förstå innehållet för den som läser.
Detta är första versionen av Branschtorget som kommer att utvecklas efter hand. Det är bara att höra av dig med önskemål och idéer. Värdet för den som annonserar ökar med fler besökare – därför går detta hand i hand med projektet ”öppet innehåll” beskrivet ovan.
Ansvarig för Branschtorget är Jonas Persson som sedan i somras jobbar deltid med att hjälpa mig med utvecklingen av Branschkoll.