Branschkoll lanserar Öppet innehåll och Branschtorget

Bloggen: Det är inte ofta Branschkoll skriver om Branschkoll – men idag är det en sådan dag i dubbel bemärkelse.

Även om det är en slump – så känns det också naturligt och roligt att just idag (samma dag som Branschkolls grundare fått GYFs branschpris) kunna berätta om två helt nya satsningar som Branschkoll gör. Det handlar om ”Öppet innehåll” och ”Branschtorget”.

Inget av detta förändrar Branschkolls omvärldsbevakningstjänst – som vuxit fram sedan starten 2010 och som kommer att utvecklas och bli ännu bättre med hjälp av dessa nya tjänster.

1. Öppet innehåll – en öppen plattform för kunskap och inspiration

Det som tidigare var ”sponsrat innehåll” där externa aktörer kunde publicera artiklar på Branschkoll mot betalning läggs ner och ersätts av det som kallas ”Öppet innehåll”.

När de allra flesta medier i Sverige går mot att ta betalt för så kallat ”native”-innehåll väljer Branschkoll en annan väg. Målet är att skapa en öppen plattform för kunskap och inspiration. Oavsett var i den grafiska värdekedjan du finns så är det nu möjligt att använda Branschkoll för att sprida din kunskap – och inspirera branschen.

Och det är helt gratis – så länge du delar med dig av bra och relevant information.

För Branschkolls del innebär det förhoppningsvis fler besökare – vilket ger större spridning och kännedom. Men det hänger också ihop med den andra nya tjänsten – som också lanseras idag (se nedan).

Annons

Läs mer om ”Öppet innehåll” och hör gärna av dig om du är intresserad av att bidra till att hjälpa branschen att utvecklas.

2. Branschtorget – annonsera på Branschkoll

För första gången är det nu möjligt att annonsera på Branschkoll.

Sedan starten för sex år sedan är det dags att hitta ytterligare sätt att finansiera utvecklingen av Branschkoll. Det finns väldigt mycket mer att göra – och Branschtorget innebär att alla som har prenumererat på Premium-tjänsten sedan start – och är med än idag – kommer kunna få ännu mer relevant information om branschens utveckling.

Jag har under åren fått många frågor från företag som vill annonsera – både sitt varumärke och specifika produkter och event. Nu provar vi den möjligheten.

Inga annonser kommer att vara ”inbakade” i artiklar och inga blinkande eller animerade annonser. De ska inte störa möjligheten att förstå innehållet för den som läser.

Detta är första versionen av Branschtorget som kommer att utvecklas efter hand. Det är bara att höra av dig med önskemål och idéer. Värdet för den som annonserar ökar med fler besökare – därför går detta hand i hand med projektet ”öppet innehåll” beskrivet ovan.

Ansvarig för Branschtorget är Jonas Persson som sedan i somras jobbar deltid med att hjälpa mig med utvecklingen av Branschkoll.

Läs mer om hur Branschtorget fungerar här.

Annons

SCA höjer priset på massa i Europa

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

16 nordiska vinnare i förpackningstävlingen World Star 2025

WS 25

Förpackningstävlingen World Star har utsett vinnarna för 2025. Här är alla från Norden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Optigroup ansluter sig till Science Based Targets Initiative

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith har byggt designutställning i wellpapp

bruno mathsson priset
Ämnen i artikeln: DS Smith

Wellpapp är flexibelt, starkt och vackert.

Ämnen i artikeln: DS Smith
redaktionen@branschkoll.se
Annons

GBGT Box utbildar om förpackningens miljöpåverkan – vinner nytt designpris

GBGT Pack 1800
Ämnen i artikeln: GBGT Box

Förra året vann man ett Guldägg i förpackningsdesign. Nu följer man upp projektet med nya ”ärliga förpackningar”.

Ämnen i artikeln: GBGT Box
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso gör stora nedskrivningar – ”krävs mer”

Packaging automation boxing unit 1800
Ämnen i artikeln: Stora Enso

I slutet av förra året meddelade Stora Enso att man gör nedskrivningar på över 8 miljarder kronor.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tyskt förpackningsföretag stärker positionen på skandinaviska marknaden genom förvärv

Ringmetall

Tyska Ringmetall expanderar till den skandinaviska marknaden genom att förvärva det finska bolaget Hutek.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på MCC

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Arkitektkopias rekonstruktion avslutad

Kollage1
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Fordringsägarna röstade ja till Arkitektkopias plan för skuldnedskrivning.

Förslaget om skuldnedskrivning i Arkitektkopias rekonstruktion röstades igenom utan ändring under planförhandlingen som hölls tisdagen den 14 januari i Solna tingsrätt. Det uppger rådman Evelina Säfwe till Branschkoll.

– Med detta domslut är rekonstruktionen formellt avslutad och den beslutade skuldnedskrivningen i rekonstruktionsplanen kommer nu att verkställas. Berörda parter har röstat ja till planen och ingen har motsatt sig beslutet, säger vd Gunnar Duintjer i en kommentar till Branschkoll.

Branschkoll har tidigare rapporterat om Arkitektkopias rekonstruktion och förslag till nedskrivningar som avser skulder till cirka 200 fordringsägare inklusive Skatteverket.

Gunnar Duintjer blickar nu framåt:

– Arkitektkopia går nu in i 2025 med fokus på att återigen bygga upp en långsiktigt framgångsrik och lönsam verksamhet. Vi vill rikta ett tack till alla de samarbetspartners, leverantörer och kunder som på olika sätt bidragit till att vi nu är igenom denna rekonstruktion, säger Gunnar Duintjer.

LÄS OCKSÅ: Arkitektkopia i rekonstruktion: ”Det förändrar inte den långsiktiga planen”

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige

Rikard Johanna Ettiketto 1800
Ämnen i artikeln: Ettiketto

Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.

Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.

Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.

Fokus på tillväxt i norra Europa

Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.

Annons

– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.

”Hon är rätt person”

Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:

– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.

Vill bygga vidare på stark grund

Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.

– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.

Ämnen i artikeln: Ettiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons