Logga in

Blir chef för Canons storformats- och högvolymsprodukter

07 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Tomas Lagerberg har tagit jobbet som produktchef för Industrial & Production Solutions på Canon. Därmed kommer han att ansvara för alla storformats- och högvolymsprodukter – det vill säga allt som används inom professionell verksamhet i grafisk bransch.

Han ska hjälpa Canons kunder och deras kunder att förstå att printing handlar om mycket mer än bara utskrifter, skriver Canon i ett pressmeddelande.

– Den stora utmaningen vi står inför i dag är att få våra kunder och våra kunders kunder att förstå att det inte bara handlar om traditionella utskrifter. Vi kan hjälpa den grafiska branschen att utvecklas tillsammans med oss samt hitta nya affärsmöjligheter. Det gäller att tänka i koncept, säger Tomas Lagerberg (LinkedIn).

Hjälpte fastighetsmäklarbyrå ”spara in ett helt led”

Ett exempel är när vi hjälpte en stor fastighetsmäklarbyrå. De producerade sina fastighetsprospekt externt, vilket innebär långa ledtider och att de inte kunde göra sena förändringar. Vårt erbjudande bestod av skrivare med en speciell mjukvara där de själva på ett enkelt sätt kunde mata in alla uppgifter i mallar och sedan trycka ut det. De sparade in ett helt led och man blev av med en stressfaktor, säger Tomas Lagerberg.

Printad inredning

Ett exempel på det är när Canon nyligen samarbetade med en restaurang i Stockholm och skapade en helt ny inredning med hjälp av utskrifter på väggar, dörrar, bardiskar och golv. Resultatet blev en helt ny upplevelse för restaurangen och samtidigt ett showroom där Canon kunde visa kunder vilka möjligheter som finns med modern printteknik.

– Vi vill förstås sälja produkter men för att kunna göra det försöker vi ta på oss slutkundens hatt och se vilka behov de har. När vi fokuserar på kundens utmaningar kan vi hitta värdeadderande lösningar och vi har en stor mängd mjukvaror som kan göra detta. Det kan låta banalt, men kundens framgång är vår framgång.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.

Driver försäljning av tryckpressar med hjälp av utbildning

(Bild: Inkish)

För Visutech är utbildning ett sätt att addera värde – det är bland annat så man hjälper sina kunder att utvecklas. (mer…)

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.

Årets effektivaste kampanjer utsedda – här är alla vinnarna

Nyligen korades årets effektivaste kommunikationsinsatser när tävlingen 100-wattaren avgjordes. Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med mest vinster blev Åkestam Holst Noa.

(mer…)

Nilssons Tryckeri växer kraftigt med förvärv

Dataform och Häftdesign är specialiserad på block, häftisar och blanketter – nu byter de ägare. (Bilder från haftdesign.se och dataform.se)

Dataform i Kumla byter ägare när Nilssons Tryckeri förvärvar det från Taberg Media Group – ”Vi breddar oss med trading”. (mer…)

Lanserar fiberbaserad RFID-tagg – för smarta lösningar inom logistik och kommunikation

Stora Enso har lanserat en helt ny rfid-tagg baserad på fibrer. Tekniken möjliggör pappersbaserade och återvinningsbara rfid-taggar för digital autentisering av förpackningar och andra fysiska produkter.

Återvinningsbarhet av förpackningar växer i betydelse – påverkar köpbeslut i allt högre grad

Europeiska konsumenter vill se mer och bättre återvinningsbarhet hos förpackningar