”Bling-bling” som får trycksak och förpackning att sticka ut


Empack: Monica Johnson på Zetatrade visade i sin monter upp massor av material för att skapa effektfulla trycksaker. Med effektpapper, folier och andra material av olika slag är Monica ute mycket hos byråer, designers och tryckerier för att inspirera dem med det senast. Och just nu är det mycket guld, silver och glitter som gäller.
– ”Bling-bling” är populärt just nu, säger Monica Johnson när Branschkoll träffar henne i montern på Empack-mässan
Enligt Monica är det allt fler tryckerier som är med kunden i den kreativa processen, erbjuder extra funktioner och blir därmed mer än bara ordermottagare. Mycket känslor kan lyftas fram med hjälp av det taktila i olika material och det höjer trycksakens värde.
– Det är stort fokus på själva designen, men kompetensen kring nya material kunde vara högre och det är därför vi är ute så mycket vi kan och visar upp olika lösningar, avslutar Monica Johnson på Zetatrade.
Man visade också upp det nya ”kolsvarta” papperet Sirio Ultra Black från Fedrigoni som är svartare än tidigare material man kunnat erbjuda.
Länkar: Zetatrade
Lagom mix i marknadsföringen skapar bäst effekt – visar ny forskningsrapport

Vilken typ av kommunikation driver bäst effekt? Här är svaret och marknadsföring offline står starkt. Mycket starkt.
Svensk bild-app med eget tryckeri i samarbete med telekombolag

Når 29 miljoner användare genom partnerskapet.
Detta är en fossilfri transport

Branschöverenskommelse definierar konceptet – ska eliminera otydliga och missvisande miljöpåståenden.
Postnord först med Svanenmärkta e-handelstransporter

Pressbyråns affischer blev viral succé

Pressbyråns senaste kampanj för kanelbullens dag blev en total succé. Först stals affischer på stan – nu säljs en kollektion på auktion.
Resumé skrev i förra veckan om kampanjen som ”utsatts för stöldvåg”. Byrån Åkestam Holst hade gjort en pastisch av fransk parfymreklam och det gillades av passerande som helt enkelt tog med sig affischerna hem.
– Responsen har varit fantastisk, även med Pressbyrå-mått mätt. Många kunder har hört av sig och efterfrågat materialet eller de digitala filerna för att kunna skriva ut själva. Att våra utomhusaffischer är så här heta är ovanligt även för oss, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige till Resumé.
Säljs på Tradera
Nu säljs de fyra motiven på Tradera – tryckta exklusivt och inramade för att kunna hängas upp på väggen direkt. Pengarna från det vinnande budet doneras till Håll Sverige Rent.
Du hittar auktionen här.

Plockmatic anställer marknadschef

Plockmatic Group har utsett John Elliot att ansvara för koncernens marknadsföring.
Rekryteringen sker i en viktig fas för företaget som fortsätter att expandera globalt, skriver man i ett pressmeddelande.
John Elliot har över 17 års erfarenhet av B2B-marknadsföring och kommer senast från en roll som marknadschef på 3nine AB.
– Jag ser fram emot att bidra till företagets globala expansion och stärka dess varierade varumärkesportfölj, säger John Elliot.
Visual Art tecknar avtal med Alko för digitala skärmar i butik

Visual Art har ingått ett avtal med Alko, den finska statsägda alkoholförsäljaren, för att modernisera och förbättra företagets digitala medienätverk i butikerna. Avtalet, som har ett årligt värde på cirka 150 000 euro, kommer att se Visual Art konvertera 200 digitala ytor i 72 butiker över hela Finland.
– På bara fyra veckor kunde vi konvertera 200 digitala ytor i 72 butiker över hela Finland till Signage Player, säger Andreas Ström, Chief Revenue Officer på Visual Art Group i ett pressmeddelande.
Visual Art kommer att hantera underhållet av det digitala medienätverket och vidareutveckla mjukvaruplattformen Signage Player, medan Fite (som man vann upphandlingen tillsammans med) tar ansvar för utrustningsunderhåll och nya skärminstallationer.
Zetadisplay förvärvar österrikiska Peakmedia

Malmö-baserade Zetadisplay har köpt Peakmedia, ett framstående digital signage-företag i Österrike. Affären, som finansieras genom Zetadisplays befintliga lånefaciliteter, syftar till att stärka företagets närvaro i DACH-regionen (Tyskland, Österrike och Schweiz).
Zetadisplays vd, Per Mandorf, framhåller att förvärvet kompletterar företagets tillväxtstrategi i DACH-regionen. Peakmedia, som har kunder även i södra och östra Europa samt på Balkan, tillför en attraktiv kundportfölj och möjligheter till gemensamma tillväxtinitiativ.
För Peakmedia är affären en del av deras tillväxtstrategi och en möjlighet att stärka sin marknadsposition. Företaget kommer initialt att fortsätta under sitt nuvarande varumärke som en del av ZetaDisplay.
Peakmedia grundades 2012 och har nu cirka 9.000 aktiva licensierade installationer. De erbjuder en rad tjänster som spänner från konceptdesign till installation och innehållsproduktion inom digitala skyltar enligt ett pressmeddelande.
Allt tuffare läge för nyhetstidningar på papper

Kvällstidningarna slutar med söndagstidning på papper – och i glesbygden är den helt på väg bort. Slutet för nyheter på papper närmar sig. Vissa aktörer håller hårdare i papperet än andra.
Xerox köper ut Icahn för 6 miljarder

Xerox återköper alla sina aktier som ägs av Carl Icahn för 542 miljoner dollar.