Blåkläder bygger ut HQ för 100 miljoner
I dagarna annonserade Blåkläder att bolaget ”storsatsar med en utbyggnation” av sitt huvudkontor i Svenljunga. Totalt ska man bygga ut med cirka 7.400 kvadratmeter, en investering som väntas kosta cirka 100 miljoner kronor.
Blåkläder lyfter bland annat vikten av egen produktion som en av faktorerna till att man lyckas växa stabilt och leverera i det rådande läget.
– Vi tror starkt på framtiden och investerar vidare för att hålla en fortsatt hög tillväxttakt. Under de senaste 18-20 månaderna ser vi att vår affärsmodell, som till exempel inkluderar egen produktion, verkligen fungerar väl. Vi har trots omvärldsförändringar lyckats hålla en hög leveransförmåga, vilket är väldigt viktigt i vår bransch, och det har bidragit till nya affärer, säger Blåkläders vd Anders Carlsson.
Dubblar det automatiserade lagret
Utbyggnaden på 7.400 kvadratmeter är på två plan som kommer vara 3.700 kvadrat vardera, när allt är klart kommer man bland annat fördubblat sin automatiserade logistiklösning Autostore (från 45.000 till 90.000 backar). Samt moderniserat lasthus/portar, fler lagerkontor, mötesrum och omklädningsrum.
– Vi får möjlighet att ytterligare vässa våra interna processer för en optimal lagerstyrning och såklart skapar vi förutsättningar för expansion. Det blir nya uppdaterade kontor och mötesutrymmen för vår lagerpersonal, men även det som rör allt kring lager och logistik kommer att hålla en hög nivå rent tekniskt, säger Anders Carlsson.
När allt är klart kommer man ha byggt ut:
- 3700 m² per plan = totalt 7400 m²
- Möjlighet att fördubbla AutoStore från dagens 45 000 backar till ca 90 000
- 12 nya AutoStore-robotar
- Mjukvaruförändring till AutoStore Router från dagens Planner.
- Modernisering av lasthus/portar
- Ökad automation gällande påfyllning av gods till AutoStore
- Nya lagerkontor och mötesrum
- Nya omklädningsrum