Blåkläder bygger ut HQ för 100 miljoner

Blåkläder lager arbetskläder investering
Blåkläder investerar tungt i huvudkontoret i Svenljunga, bland annat dubblar med kapaciteten på det automatiserade lagret.

I dagarna annonserade Blåkläder att bolaget ”storsatsar med en utbyggnation” av sitt huvudkontor i Svenljunga. Totalt ska man bygga ut med cirka 7.400 kvadratmeter, en investering som väntas kosta cirka 100 miljoner kronor.

Blåkläder lyfter bland annat vikten av egen produktion som en av faktorerna till att man lyckas växa stabilt och leverera i det rådande läget.

– Vi tror starkt på framtiden och investerar vidare för att hålla en fortsatt hög tillväxttakt. Under de senaste 18-20 månaderna ser vi att vår affärsmodell, som till exempel inkluderar egen produktion, verkligen fungerar väl. Vi har trots omvärldsförändringar lyckats hålla en hög leveransförmåga, vilket är väldigt viktigt i vår bransch, och det har bidragit till nya affärer, säger Blåkläders vd Anders Carlsson.

Dubblar det automatiserade lagret

Utbyggnaden på 7.400 kvadratmeter är på två plan som kommer vara 3.700 kvadrat vardera, när allt är klart kommer man bland annat fördubblat sin automatiserade logistiklösning Autostore (från 45.000 till 90.000 backar). Samt moderniserat lasthus/portar, fler lagerkontor, mötesrum och omklädningsrum.

– Vi får möjlighet att ytterligare vässa våra interna processer för en optimal lagerstyrning och såklart skapar vi förutsättningar för expansion. Det blir nya uppdaterade kontor och mötesutrymmen för vår lagerpersonal, men även det som rör allt kring lager och logistik kommer att hålla en hög nivå rent tekniskt, säger Anders Carlsson.

När allt är klart kommer man ha byggt ut:

  • 3700 m² per plan = totalt 7400 m²
  • Möjlighet att fördubbla AutoStore från dagens 45 000 backar till ca 90 000
  • 12 nya AutoStore-robotar
  • Mjukvaruförändring till AutoStore Router från dagens Planner.
  • Modernisering av lasthus/portar
  • Ökad automation gällande påfyllning av gods till AutoStore
  • Nya lagerkontor och mötesrum
  • Nya omklädningsrum
Annons

Punamusta Direct överväger att stänga produktionen i Tammerfors

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De har tjänat 180 miljoner kronor på produktmedia de senaste fyra åren

IMG 2992

Produktmediabolaget täljer guld – 182 miljoner kronor före skatt på fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på Avisera

avisera1
Ämnen i artikeln: Avisera

Byter vd efter 32 år.

Aviseras nya vd heter Tobias Olofsson och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnade över ledarskapet efter trettiotvå år.

Tobias har jobbat som försäljningschef på Avisera sedan de 2018 förvärvade hans dåvarande bolag Bags & More.

Annons

Med hans omfattande kunskap om verksamheten och nära relation till företagets kunder, tar Tobias nu sig an rollen som vd. Avisera får därmed en ny ledare med både djupgående erfarenhet och en tydlig vision för att driva tillväxt och fortsatt expansion framåt, skriver Avisera i ett pressmeddelande.

Peter Lundgren grundade Avisera 1992, med affärsidén att erbjuda miljövänliga packtejplösningar. 1999 anslöt Mariella Zalbo Lundgren och tillförde sin branscherfarenhet av butiksemballage. Då expanderade bolaget inom affärsområdena påsar, tejp, trycksaker och profilprodukter.

Idag har avisera 30 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg och Visby och omsätter 123 miljoner kronor (2023-04).

Under deras gemensamma ledarskap har Avisera vuxit till en ledande aktör inom ”Sustainable Quality Packaging & Merch” med kontor i Stockholm, Göteborg och Visby.

– Det har varit en fantastisk resa att få bygga och utveckla Avisera tillsammans med Mariella och våra engagerade medarbetare. Jag är stolt över det vi åstadkommit och är övertygad om att Tobias, med sin ambition och drivkraft, kommer att föra företaget vidare i enlighet med våra mål och visioner. Hans förståelse för våra kunders behov och ledarskapsförmåga är precis vad som behövs för att ta Avisera till nästa nivå, säger Peter Lundgren.

– Jag är hedrad över förtroendet att få leda Avisera vidare och ser fram emot att bygga vidare på det starka fundament som Peter och Mariella har skapat. Med fokus på expansion och innovation kommer vi att arbeta för att stärka vår roll som en ledande aktör inom hållbara förpackningslösningar, säger Tobias Olofsson.

Pressbild Tobias Olofsson 1200x1200 1
Tobias Olofsson ny vd på Avisera sedan 1 november 2024.
Ämnen i artikeln: Avisera
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snart invigs Craft Arena med pompa och stått

craft arena

Förberedelserna pågår sannolikt för fullt just nu i Kosta inför den stundande invigningen av Craft Arena, Kronjuvelen i Torstens Janssons jättesatsning på idrott i den småländska byn.

På fredag kväll den 8 november inleds en invigningshelg i Kosta som kommer bjuda på allt från Måns Zelmerlöw till att spela schack med Sveriges Schackförbund. Festligheterna pågår hela helgen och avslutas söndag kväll, du hittar det fullständiga schemat på www.craftarena.se.

Det är ett gediget schema med flera stora organisationer på plats, inte minst Hammary Fotboll, Svenska Volleybollförbundet, Svenska Friidrottsförbundet med flera.

”Börjar bli nervöst”

På Facebook skriver Torsten Jansson att det börjar bli nervöst och att det bara är en dryg vecka kvar till invigning. Genom hela november kör man aktiviteter i Kosta, exempelvis äger ”Stora Aktiedagen” rum den 26 november där Alligos vd Clein Ullenvik och Swedbanks vd Jens Henriksson är två av föredragshållarna. Mer om det nedan.

Craft Arena är en multisport-arena i småländska Kosta där man kommer kunna spela pingis, handboll, gymma, slå i golfsimulatorer och om Torsten får som han vill kommer stora sportevenemang hållas i arenan. Enligt uppgifter har Torsten Jansson investerat uppskattningsvis 250 miljoner kronor av sina egna pengar i projektet, enligt Affärsvärlden.

I ett reportage från Sveriges Radio berättar Emil A Jansson som är destinationschef i Kosta berättar mer om arenan. Här nämner han även att mässor är en möjlig framtida aktivitet i arenan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

IDÉ House of Brands lanserar miljöcertifierad kollektion

ide
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands blir enligt uppgift först i promotionbranschen med att lansera produkter certifierade enligt Bluesigns standarder.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny deadline för EU-direktiv – så här påverkar det profilbranschen

Ämnen i artikeln: EUDR

Införandet skjuts upp ett år – men det är hög tid att agera för att hinna med att göra jobbet.

Ämnen i artikeln: EUDR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör etablerar sig i ny stad – kommer erbjuda profilprodukter

Ämnen i artikeln: YP Yrkeskläder

Erbjuder ett brett sortiment att arbetskläder samt profilprodukter.

Ämnen i artikeln: YP Yrkeskläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wackes flyttar säljkontor till ny stad

Ämnen i artikeln: Wackes
Ämnen i artikeln: Wackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft öppnar pop-up-butik i New York och lanserar ny elit-sko

craft sko

New Wave Group-ägda Craft kör en pop-up i New York under maratonet och kör världspremiär för bolagets senaste sko.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Print & cut-maskin från konkursad ÅF till salu

Auktionerar nu ut en print & cut-maskin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons