Billes Tryckeri vände till vinst – ökade satsningarna på hållbarhet

Bokslutsrapport: Billes Tryckeri i Göteborg vände till svarta siffror under bokslutsåret som avslutades i augusti 2021. Rörelseomsättningen gick ner något till 187 (198) miljoner kronor och övriga intäkter skrevs till 9,4 (10,2) miljoner.

Under året varierade orderingången och var som sämst under vintern på grund av corona. Under 2021 investerade man i två nya HP Indigo och två skärbord för totalt 27 miljoner kronor. Man skriver i årsredovisningen att man både ökat omsättning och resultat under hösten 2021 och inledningen av 2022. Prishöjningarna på material och frakter är en utmaning men prognosen är att bolaget gör ett positivt resultat även i år trots osäkerheterna.

Framöver har man satt upp ett mål som ligger på 10 procents tillväxt varje år de kommande tre åren. 2025 ska man omsätta 275 miljoner kronor.

– Vi får se om vi lyckas nå de här målen, säger Niklas Bille i en kommentar. Innevarande år som avslutas sista augusti tror vi att vi når 215 miljoner med ett trevligt resultat i Billes Tryckeri.

Satsningen på logistiktjänster i Billes Dios (utskick, kampanjhantering och 3PL) har präglats starkt av pandemin och man har inte lyckats hitta tillväxt. Omsättningen landade på 21,1 (23,6) miljoner kronor och rörelseresultatet skrevs till -1,4 (-2,2) miljoner. Sedan årsskiftet har man en ny vd och flera nya säljare på Billes Tryckeri ska ge ökad försäljning. Under innevarande år räknar man med en tillväxt på 20 procent och ett positivt resultat för bolaget.

Annons

Ökad miljösatsning – alla leverantörer måste ta sitt ansvar

Niklas Bille, vd, berättar att Billes och Dios sedan början av 2021 beräknar sina totala CO2-utsläpp inklusive alla inköpta frakter, emballage, insatsvaror som färg, plåtar, papper och så vidare. Sedan klimatkompenserar man för alla de utsläpp detta genererar.

– Det gör att vi anser att inte bara Billes och Dios verksamheter är klimatneutrala, utan att alla produkter vi producerar och levererar är fullt ut klimatneutrala eller klimatkompenserade, säger Niklas Bille.

Det är ett omfattande arbete man gör med detta, ”men det känns meningsfullt och bra naturligtvis”, säger Niklas och fortsätter:

– Min förhoppning är att alla våra leverantörer framöver skall ta ansvar för det dom säljer till Billes och andra i branschen, och att vi därmed skall kunna förlita sig på att alla leverantörer tar ansvar för de CO2-utsläpp som deras verksamhet, och de varor de säljer är klimatneutrala, eller klimatkompenserade.

Billes Tryckeri AB:
O:
 186,6 (197,6) R: 2,4 (-1,0) A: 107 (118) 
År: 2021aug W:www.billes.se

Billes DIOS AB:
O: 21,1 (23,6) R: -1,4 (-2,2) A: 21 (23) 
År: 2021aug W: www.diosab.se

Annons

Liten e-handel med POD-tjänster till salu

Ämnen i artikeln: Till salu

Företaget har sitt fokus på kläder och B2B-marknaden.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Motigt för medieköp i oktober månad

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna föll kraftigt i oktober. Men det finns en delförklaring till att tappet blev så pass stort.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norge utökar satsning ”Trykt i Norge”

robert wright 2

Norska grafiska branschföreningen tar in mer resurser för att utöka satsningen på lokalt producerade trycksaker.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Målet är satt – de ska ha helt emissionsfria leveranser

ellastbil vid snabbladdningsstationen i vansbro 1800
Ämnen i artikeln: Logistik

Ett steg närmare klimatsmarta transporter.

Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska det avgöras vem som får trycka säkerhetsklassat uppdrag – 44 miljoner kronor i potten

Ingår att leverera tryck, efterbearbetning och packning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Arkitektkopias rekonstruktion förlängs

Så här går arbetet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är hela programmet på Print Next

alla talare pn 24
Ämnen i artikeln: Print Next

19 november är det dags för Print Next. Allt är klart för en intensiv kunskaps- och nätverksdag för grafisk bransch.

Print Next bjuder på ännu fler talare i år och ämnena är de mest aktuella kring utvecklingen av det tryckta mediet.

Det handlar om allt från det senaste inom AI och automatisering till hållbarhet, och så klart det senaste inom den ekonomiska konjunkturen. Några av landets och branschens främsta experter delar med sig av sin kunskap.

Annons

Nätverket av personer som är på plats från alla delar av det tryckta mediets värdekedja är också stort – i skrivande stund är det 140 personer som kommer vara med under dagen.

Omfattande program

Under dagen kommer följande programpunkter att hållas:

  • Framtidens event – en möjlig guldgruva för grafiska produkter – Cecilia PerlindVD Sponsrings & Eventsverige
  • Framtidens pappersbaserade förpackningar – Elin FurelidDirector of Future Packaging, Pernod Richard/Absolut
  • Kronan, räntorna och konjunkturen – Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom, Svenskt Näringsliv
  • Var finns tryckuppdragen i framtiden – Henrik Müller-Hansen, CEO, Gelato
  • Du måste veta vad Low code automation tools är! – Magnus SandströmDigital Workflow Manager, Taberg Media Group
  • Hållbarhetsfrågor, greenwashing och EU-regleringar – Anna Linusson, VD, Svanen och Jan Ihre, FSC Sverige
  • Tryckt marknadsföring i symbios med Meta och Google –Jan RingsöVD & Grundare Reaktion
  • Det senaste inom AI och innehållsgenerering – Henrik VikströmCEO, Pixel Nordic
  • Nya tryckta applikationer (som inte digitaliseras) – Per LarssonXeikon
  • HETASTE trenderna inom prepress och automatisering – Lukas Engqvist, Brobygrafiska
  • Jasså, du har problem att hitta rätt personer att anställa? – Tommy BontéLärare och teknikansvarig, Brobygrafiska
  • Hur man ökar effektiviteten i sina kampanjutskick med insikter och kundcase från Oscar Wager på Svensk Affärsinformation och Camilla Börlin på 21 Grams.

Hela programmet finns på eventets sajt – där du också anmäler dig.

Branschkoll är med och arrangerar Print Next genom Grafkom.

Ämnen i artikeln: Print Next
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu säljs bärkraftigt utbildningsföretag med fokus på pappersindustrin

Ämnen i artikeln: Till salu

Verksamheten har en vinstmarginal på nära 30 procent.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handel med egen produktion till salu

Ämnen i artikeln: Till salu

Stabil bas med kunder för klädmärket och en nyckelfärdig e-handelsplattform.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Publishingpriset avgjort – här är tryckerierna som producerat vinnarna

Print Publishingpriset
Ämnen i artikeln: Publishingpriset

Publishingpriset avgjordes på prisutdelningen i förra veckan på Berns i Stockholm.

Trots att flera tryckerier var inblandade i tio eller fler nominerade bidrag i tävlingen så fördelades sig vinnarna i de 18 kategorierna brett över totalt 12 tryckerier.

Överst på prispallen i år ställde sig Ljungbergs i Klippan tillsammans med Trydells i Laholm. By Wind, Livonia och Taberg Media Group delade på silvermedaljen och hela sju tryckerier delade på bronset.

Hela listan med nominerande bidragen och dess tryckerier kan du se i den här artikeln – och de som producerat vinnarna ser du i tabellen nedan. På Publishingprisets webb finns uppgifter om vinnarbidragen.

Tryckerierna som producerat de vinnande bidragen:

TryckeriAntal
Ljungbergs tryckeri/Norra Skåne Offset3
Trydells Tryckeri3
Livonia Print2
Taberg Media Group2
By Wind2
Exakta Print1
Norrköpings Tryckeri1
Prinfo Welins1
Pränteri Kronobergsgården (Eget tryckeri/risograf)1
Stibo Complete1
Åbergs Tryckeri1
Åtta.451
Ämnen i artikeln: Publishingpriset
redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons