Logga in

Billes köper logistikföretag

07 november, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Billes förvärvar logistikbolag. På bilden står Fredrik Bille, Klas Hedén, Niklas Bille och Christer Samuelsson. (Foto: Niklas Maupoix)

Billes är logistikbolaget Dios största kund och står för ungefär halva Dios omsättning på runt 17 miljoner kronor. Nu köper Billes sin underleverantör och får in flera nya tjänster under sitt tak.

Dios är ett distributionsföretag som erbjuder lagerhantering, plock & pack och distribution tillsammans med tjänster som kuverteringar, inplastning, adressering och variabeldataprintning.

– Nu kan vi i egen regi erbjuda hela processen, från tryck till kampanjpackning, lagerhållning, orderplockning och efterbeställningar på kampanjer, säger Niklas Bille i ett pressmeddelande.

Lagerhållning, adressering och distribution är tjänster som Billes kunder efterfrågar allt mer.

– Personifiering av trycksaker är en stor trend, och även den växande e-handeln behöver lösningar kring lagerhållning och distribution.

Man kommer nu också ta hem all hantering som idag ligger på andra externa leverantörer. Man säger nu också att de ytor som frigörs hos Billes, när all lagerhållning och distribution läggs hos Dios, ska användas för att utveckla tryckeritjänsterna ytterligare.

Dios kommer att bestå som ett fristående företag med samma ledning och samma personal.

Vi får en större och mer solid ägare och kan säkerställa det fortsatta samarbetet med vår största kund, säger Christer Samuelsson som är vd för Dios.

Nyligen expanderade Dios till ytterligare en lokal dit man flyttat tjänsterna inom tredjepartslogistik.

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)

Etiketter och tryckpapper av gräs

Det nya materialet är till 50 procent gjort av gräs – med bland annat kraftigt minskad vattenåtgång vid tillverkningen. Papperet som lanserades 2017 finns nu också som etikettmaterial.  (mer…)