Logga in

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

18 november, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte.

Från och med oktober i år klimatkompenserar Billes samtliga inköp av papper och kartong samt plåtar och färger. Dessutom alla transporter av färdiga produkter till kundernas leveransadresser. Kostnaden för klimatkompensationen tar Billes som en naturlig del av verksamheten, berättar Niklas Bille.

– Det blir alltså ingen ökad kostnad för kunderna att åtnjuta fullt ut klimatneutrala offset- och digitaltryckproduktioner på papper och kartong.

Sedan många år tillbaka har man redan en klimatneutral egen produktion.

För att ytterligare förstärka ambitionen om att nå ett noll-mål har Billes skrivit på ett åtagande i FNs Climate Neutral Now och ett vindkraftsprojekt i Guatemala. Genom detta har företaget köpt klimatkompensation motsvarande utsläpp av 1.000 ton CO2.

Fortsätter minska sina utsläpp

Billes gör varje år en miljörevision där man redovisar sina koldioxidutsläpp. Sedan 2011 har man kompenserat för de utsläpp man skapar i sin egen produktion. 2019 genererade verksamheten 39 ton CO2 och i år ser det enligt Niklas Bille ut att gå ner ytterligare.

– Vi gör ju beräkningar årsvis så 2020 räknar vi ut i januari. Vi har sänkt utsläppen genom åren med hjälp av grön el, att vi kör med hvo-diesel och andra åtgärder och 2020 har vi fler miljöbilar som tjänstebilar. Jag tror våra egna utsläpp minskar med 20 till 30 procent 2020 jämfört med 2019. Delvis på grund av kraftigt minskat resande med anledning av Corona. Jag tror 2020 kan landa runt 30 ton eller lägre.

På sikt kommer alla företag säkerligen att ta fullt ansvar för sina utsläpp

Här är en del av de åtgärder som Billes gjort med kopplingar till klimatpåverkan och kompensation för att alla trycksaker ska kunna benämnas klimatneutrala.

  • El- och fjärrvärmeinköpen är miljövänliga alternativ
  • Den egna fordonsflottan har efter hand bytts ut mot el- och hybridbilar och där hvo-diesel kan användas görs detta.
  • Samtliga inköp av emballage är klimatneutrala.
  • Klimatkompenserar för samtliga tjänsteresor med tåg, flyg och bil.
  • Klimatkompenserar inköp av papper och kartong samt plåtar och färger.
  • Klimatkompenserar transporter av färdiga produkter till kundernas leveransadresser

– Vi kommer att fortsätta detta arbete tillsammans med pappersbrukens och transportföretagens allt mer miljöinriktade omställning. På sikt kommer alla företag säkerligen att ta fullt ansvar för sina utsläpp av CO2, vilket innebär att vi inte behöver klimatkompensera exempelvis pappersframställning eller transporter. Men innan vi kan köpa helt klimatneutralt papper och transporter så tar vi ansvar genom att nu även klimatkompensera för det papper och de transporter som vi nyttjar i vår verksamhet, säger Niklas Bille.

– Billes vill fortsätta vara en föregångare inom den grafiska branschen. Utan att ta i kan jag lova att vi ligger i framkant när det gäller att minska klimatpåverkan, säger Niklas Bille.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.

De har tryckt Sveriges bästa trycksaker – 80 procent av vinnarna i Publishingpriset producerade i Sverige

Publishingpriset är avgjort och här är alla vinnande trycksaker. Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar hem segern som det tryckerier som tryckt flest av vinnarna.