Billerud Korsnäs söker Sustainability Manager

Vill du arbeta med hållbarhetsfrågor på ett företag som vill utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid? Vi söker nu en Sustainability Manager till stabsfunktionen för Sustainability & Public Affairs.

Funktionens uppgifter är bland annat att driva på BillerudKorsnäs hållbarhetsarbete, att rapportera BillerudKorsnäs prestanda på hållbarhetsområdet, att jobba proaktivt med vår omvärld för att påverka policy- och regelutveckling för att kunna svara upp mot globala hållbarhetsutmaningar, att driva kommunikation inom hållbarhetsområdet samt att bedriva omvärldsanalys inom hållbarhetsområdet.

Om tjänsten 

Du kommer att arbeta brett inom funktionens ansvarsområde och ha ett specifikt fokus mot vår kommersiella organisation och våra produkters hållbarhetsprestanda. Vi jobbar helt integrerat i gruppen och därför ingår också att stötta organisationen och varandra med kunskap, frågor och problemlösning. 

Arbetsuppgifter för befattningen omfattar bland annat:

  • Driva projekt relaterade till koncernövergripande hållbarhetsfrågor, t.ex. livscykelanalys
  • Ansvara för och vidareutveckla vårt LCA-verktyg och våra hållbarhetskriterier för produktutveckling
  • I nära samarbete med vår kommersiella organisation delta i t.ex. kundmöten, produktutvecklingsprojekt och utbildning, både internt och externt
  • Delta i kommunikation av företagets hållbarhetsaktiviteter internt och externt
  • Medverka i arbetet med företagets hållbarhetsredovisning och annan koncernövergripande rapportering
  • Utvärdera händelser och trender i omvärlden avseende hållbarhet
  • Utvärdera företagets och dess intressenters behov av information inom hållbarhetsområdet och stötta organisationen med kunskap, material och problemlösning relaterat till hållbarhet
  • Delta i utvecklingen av BillerudKorsnäs strategiska arbete för en hållbar framtid

 Tjänsten rapporterar till Director Sustainability, Louise Wohrne. Tjänsten är placerad på vårat huvudkontor i Solna, alternativ på något av våra bruk (Gävle, Skärblacka, Frövi, Karlsborg, Gruvön)

KVALIFIKATIONER

För att vara en potentiell kandidat för tjänsten som sustainability manager behöver du ha en akademisk examen inom ett område som är relevant för tjänsten, gärna inom hållbarhet eller ingenjörsvetenskapen. Du har förmodligen jobbat i 5-10 år med hållbarhet, gärna inom branschen, med fokus på livscykelanalys och/eller cirkulär ekonomi. Du har ett stort intresse för hållbarhetsfrågor, är van vid att hålla presentationer och trivs med att ha många olika kontaktytor. Slutligen har du mycket goda språkkunskaper när det gäller svenska och engelska.

PERSONLIGA EGENSKAPER

Du har ett eget personligt driv med därtill kopplad initiativkraft. Med tanke på förekomsten av analysuppgifter bör du ha förmåga att strukturerat söka och bearbeta information. Du behöver vara målinriktad och kunna arbeta självständigt gentemot kontaktpersoner inom företagets olika delar. Du bör ha en förståelse för kommunikation som verktyg för förändring och kunna kommunicera på ett förtroendeingivande sätt.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Tryckeri- och profilbolag tar in ny delägare

redaktionen@branschkoll.se

Tryckeri ger sina medarbetare ”björnstyrka” med exoskelett

Minskar risken för överbelastning och ökar produktiviteten.

redaktionen@branschkoll.se

Scandinavian Print Group konsoliderar i Stockholm – söker fler tryckerier att förvärva

Scandinavian Print Group (SPG) har sedan starten växt till en av de största aktörerna inom tryck i Danmark. Under varumärket Lasertryk har man kunder i hela Norden med försäljning online. I Sverige tog man för något år sedan första steget att etablera sig fysiskt genom förvärv av tre tryckerier i Stockholm.

Målet är tydligt – man ska bli ledande även på den svenska marknaden, berättar Lasse Frausig som är operativ chef för den svenska verksamheten för Branschkoll.

Sedan förvärven av E-print, Östertälje Tryckeri och EO Grafiska har man jobbat med att konsolidera de tre verksamheterna till en och samma plats – i Skarpnäck strax söder om Stockholm. Där samlar man nu de tre varumärkena och lokal produktion. Även online-försäljningen på Lasertryck.se drivs från samma kontor. Totalt jobbar 55 personer i den svenska verksamheten.

Att behålla och utveckla varumärken man förvärvar är en strategi man haft redan från start i Danmark där man de senaste tio åren gjort många förvärv. 

– Med olika brands kan vi omfamna hela marknaden, säger Lasse Frausig.

Söker Sverigechef som kan samordna försäljningen

Corona har påverkat aktiviteterna i Sverige väldigt mycket. Lasse Frausig som bor i Danmark har knappt kunnat vara på plats alls i Stockholm och trots att pandemin nu går mot sitt slut har man bestämt sig för att anställa en person i Stockholm som tar ett helhetsgrepp för den svenska verksamheten. 

– Vi söker en person som fram för allt ska samordna försäljningen i Sverige på ett bra sätt, säger Lasse Frausig.

Efter ett år av ”time out” med större investeringar är planen nu att växa vidare med nya förvärv.

– När pandemin kom pausade våra ägare Onlineprinters alla förvärv men nu finns det kapital igen för att köpa bolag. Nu ska det bli större fart på förvärven helt enkelt.

Man har både offset och en stor digitalproduktion i EOs tidigare lokaler efter sammanslagningen med E-print och Östertälje Tryckeri.

För att ge support till alla kunder runt om i Norden jobbar man med en blandning av lokal produktion och leveranser från både Danmark och från Polen där man har en ny anläggning med 300 anställda på 18.000 kvadratmeter.

När även de svenska verksamheterna nu har anslutit sig till samma ordersystem kan jobb enkelt skickas till olika produktionsenheter.

– Vi kan också vara backup för de andra tryckerierna om någon maskin går sönder eller om ett jobb måste levereras extra snabbt, säger Torbjörn Dannemann som förra året sålde EO Grafiska till SPG.

– Det blir en väldigt bred styrka när det går att skeppa jobb fram och tillbaka enkelt mellan de olika anläggningarna, säger Lasse.

EO Grafiska, som jobbar mycket med byråtjänster och IT som kopplas till kunderna, fortsätter att utveckla dessa delar. Enligt Torbjörn Dannemann har detta varit en viktig pusselbit att kunna behålla den lokala kompetensen.

– Vi har fyra personer som jobbar med detta och det är en viktig del av EOs erbjudande som vi fortsätter att utveckla lokalt, säger Torbjörn.

Förvärvsstrategin – söker tryckerier mellan 20 och 60 miljoner i omsättning

Strategin var från början att etablera sig i Stockholm genom förvärv av två eller tre tryckerier. Nu när man ska ta nästa steg tittar man primärt söder ut i Sverige.

– Vi söker mellanstora tryckerier som omsätter mellan 20 och 60 miljoner kronor, säger Lasse.

Att växa organiskt går inte längre och det viktiga vid ett förvärv är att personalen vill vara kvar och driva och utveckla verksamheten vidare även om produktionen centraliseras.

– Målet är att bli marknadsledande i Sverige via förvärv, säger Lasse.

Idag är man totalt 55 personer i Sverige och målet för 2021 är en omsättning på 130 miljoner kronor plus 40 miljoner på Lasertryck.se. 

– Än så länge är det alla typer av reklam- och informationstrycksaker men framöver kommer också etiketter och förpackningar att bli allt mer intressant, avslutar Lasse Frausig.

redaktionen@branschkoll.se

Brobygrafiska lär ut om G7-kalibrering online

Tommy Bonté som är lärare på Brobygrafiska kommer den 21 juni att hålla en öppen digital utbildning om färgkalibrering.

Det hela sker i samarbete med Idealliance och är öppet för alla att anmäla sig till utan kostnad.

Tommy Bonté är certifierad G7-expert och kommer besvara alla frågor som uppstår under seminariet.

– Målet är ju att skapa färg som är likvärdig mellan flera olika enheter, säger Tommy Bonté i en kommentar.

Mer information och registrering görs på idealliance.org.

redaktionen@branschkoll.se