Logga in

Bättre att läsa fysiska böcker med barnen – e-böcker leder till passivitet och mindre interaktion

08 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Nya amerikanska forskningsrön visar att det är bättre att läsa fysiska böcker med sina barn. Interaktionen mellan barn och förälder blev mindre när de läste e-böcker.

– Att läsa tillsammans stärker barnets läsutveckling och läsförståelse och relationen till deras föräldrar. Vi ville förstå om elektroniska hjälpmedel påverkade upplevelsen. Vi upptäckte tydligt att barn och föräldrar interagerade mer med varandra när de läste fysiska böcker, och interaktionen var av högre kvalitet, säger författaren och läkaren Tiffany Munzer, som arbetar på barnsjukhus, skriver Boktugg.

Vidare så blev samtalet om vad som händer i boken lidande när man läste e-böcker. Samtalet tenderade att handla mer om själva läsplattan man läste på än handlingen i historien. Det blev också många tillsägningar från föräldrarna som att exempelvis inte höja/sänka volymen.

– Föräldrar stärker sitt barns förmåga att lära sig saker när de relaterar sådant som barnet har varit med om till nya saker de läser tillsammans om. Forskningen visar också att samtal som leds av föräldrarna är bättre än information som kommer från digital media, avslutar Munzer.

37 föräldrar med småbarn var med i den djupgående studien.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)