Bättre att läsa fysiska böcker med barnen – e-böcker leder till passivitet och mindre interaktion

Nya amerikanska forskningsrön visar att det är bättre att läsa fysiska böcker med sina barn. Interaktionen mellan barn och förälder blev mindre när de läste e-böcker.

– Att läsa tillsammans stärker barnets läsutveckling och läsförståelse och relationen till deras föräldrar. Vi ville förstå om elektroniska hjälpmedel påverkade upplevelsen. Vi upptäckte tydligt att barn och föräldrar interagerade mer med varandra när de läste fysiska böcker, och interaktionen var av högre kvalitet, säger författaren och läkaren Tiffany Munzer, som arbetar på barnsjukhus, skriver Boktugg.

Vidare så blev samtalet om vad som händer i boken lidande när man läste e-böcker. Samtalet tenderade att handla mer om själva läsplattan man läste på än handlingen i historien. Det blev också många tillsägningar från föräldrarna som att exempelvis inte höja/sänka volymen.

– Föräldrar stärker sitt barns förmåga att lära sig saker när de relaterar sådant som barnet har varit med om till nya saker de läser tillsammans om. Forskningen visar också att samtal som leds av föräldrarna är bättre än information som kommer från digital media, avslutar Munzer.

37 föräldrar med småbarn var med i den djupgående studien.

Åtta.45 investerar i ny plattform för digitaltryck – köper tre nya pressar

Åtta.45 investerar i flera inkjetpressar, en arkpress och ny mjukvara.

redaktionen@branschkoll.se

De köper Lenanders Grafiska

Stora förändringar i produktionen.

redaktionen@branschkoll.se

Startup bygger ny marknadsplats där företag kan byta till miljösmarta förpackningar

Ska bli länken som effektiviserar och automatiserar processen mellan förpackningsleverantörer och köpare. Målet är att hjälpa alla små och medelstora företag att byta till förpackningar som är bättre för miljön.

redaktionen@branschkoll.se

Industrigrupp förvärvar sin tredje etikett-aktör på kort tid – köper också in sig i Norge

Etikettmarknaden konsolideras ytterligare på den svenska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se