Logga in

Bättre att läsa fysiska böcker med barnen – e-böcker leder till passivitet och mindre interaktion

08 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Nya amerikanska forskningsrön visar att det är bättre att läsa fysiska böcker med sina barn. Interaktionen mellan barn och förälder blev mindre när de läste e-böcker.

– Att läsa tillsammans stärker barnets läsutveckling och läsförståelse och relationen till deras föräldrar. Vi ville förstå om elektroniska hjälpmedel påverkade upplevelsen. Vi upptäckte tydligt att barn och föräldrar interagerade mer med varandra när de läste fysiska böcker, och interaktionen var av högre kvalitet, säger författaren och läkaren Tiffany Munzer, som arbetar på barnsjukhus, skriver Boktugg.

Vidare så blev samtalet om vad som händer i boken lidande när man läste e-böcker. Samtalet tenderade att handla mer om själva läsplattan man läste på än handlingen i historien. Det blev också många tillsägningar från föräldrarna som att exempelvis inte höja/sänka volymen.

– Föräldrar stärker sitt barns förmåga att lära sig saker när de relaterar sådant som barnet har varit med om till nya saker de läser tillsammans om. Forskningen visar också att samtal som leds av föräldrarna är bättre än information som kommer från digital media, avslutar Munzer.

37 föräldrar med småbarn var med i den djupgående studien.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.