Båstadgruppens väg framåt – ska bli mer av en one-stop-shop

Jonas Cedås, vd för Båstadgruppen.
Jonas Cedås, vd för Båstadgruppen.

Branschkoll satte sig nyligen ned med Båstadgruppens vd Jonas Cedås och pratade om förvärvet av Matterhorn, lagret i Ängelholm, att vara en del av Storskogen och mycket mer än så.

Hos Båstadgruppen har man just nu fullt upp med att effektivisera och paketera sina olika varumärken och företag. På andra sidan mållinjen väntar ett supermodernt lager, en leverans, ett affärssystem och en ny B2B-sajt.

Första steget i bygget av den här strömlinjeformade maskinen togs i början av 2021 då man bytte lagersystem.

”Våra artiklar vet inte om att de är i Ängelholm”

– Vi valde att byta lagersystem före vi byter affärssystem för att lära oss det först och komma över de barnsjukdomar som alltid uppstår vid ett systembyte. Det är ett lagersystem som många av våra stora kunder har så nu har vi påbörjat nästa steg, som är att integrera vårt lagersystem med våra kunders, vilket gör det mycket enklare att ta emot gods från oss. Kunden slipper matcha inköpsorder mot följesedel, när vi levererar så levererar vi rakt in i deras system, Förklarar Jonas Cedås.

I slutet av av 2021 flyttade man Sandryds lager från Göteborg till Båstadgruppen gemensamma lager i Ängelholm. En flytt som gick så pass smidigt att kunderna, som inte blivit informerade på förhand, inte ens märkte av flytten – mycket tack vare ett ess i rockärmen.

– Det har varit sjukt kul att få frågor från kunderna i början av det här året, ”när sker flytten?”, det har vi redan gjort svarar vi då! Knepet för att få till den smidiga flytten var att inte tala om för artiklarna att vi flyttat dem, så Sandryds artiklar vet inte om att de är i Ängelholm, de kommer bli varse det om när vi integrera dem i Autostore som vi gick live med 1 december 2021, säger Jonas och fortsätter:

– Vi valde att börja med att stoppa in våra skor och handskar i Autostore och det funkar väldigt bra, det har varit noll avbrott än så länge, peppar peppar. Vi har till och med fått simulera fel för att kunna träna på vad vi ska göra när ett fel väl uppstår.

Fakta om lagret i Ängelholm:

  • 11.000 kvadratmeter (med optioner på att nästan dubbla lagerytan)
  • Använder robotautomatisering från Autostore
  • 2.000 kvadratmeter solceller på taket som i princip gör lagret självförsörjande när det är rätt väder
  • Lagret huserar ett GOTS-certifierad tryckeri där man trycker on demand till de kunder som vill
Packstation för de produkter som Autostore-robotarna hämtar.

Allt är klart men vi vill testköra innan vi går live

Innan man kan stoppa in Sandryds produkter i Autostore, något som är planerat att ske efter sommaren, måste man göra bland de mest omfattande ingrepp ett bolag kan göra idag, nämligen byta affärssystem. Idag har Sandryds ett system, Båstadgruppen ett annat och dessa två ska ny flyttas in i ett tredje nytt system, nämligen Microsoft business central.

– Vi har lagt väldigt mycket tid på det här bytet det rör sig om tusentals timmar internt, och nu är vi i princip klara, vi släppte den sista skarpa testmiljön häromveckan och nu ska vi testa testa testa. Och skiftet är planerat till ish efter sommaren, det ska gå så smärtfritt som möjligt. Det får inte stoppa verksamheten, att det blir gungigt i några dagar är fullt rimligt men det får inte stänga ner oss så vi tar 3-4 månader till att bara testa, allt för att göra så mycket vi kan för att våra kunder inte ska bli drabbade.

”Vi tittar framförallt på fler produktkategorier”

Båstadgruppen växer och har köpt ett par bolag de senaste åren, är ni nöjda eller tittar ni på förvärv?

– Vi tittar framförallt på förvärv av fler produktkategorier, vi är ständigt igång och har en förvärvsagenda som vi följer. Sen ska man komma ihåg att vi har valt att inte göra saker också. Och det syns eller hörs ju aldrig utåt men det ligger långa processor och mycket jobb bakom potentiella förvärv som man sedan kommit på att det inte är perfect match för oss och då får man backa, säger Jonas och fortsätter:

– Vårt fokus senaste tiden har varit på kläder, handskar och skor. Vi vill inte köpa något som inte tillför värde i vår leverans till våra återförsäljare. Vi förvärvar inga bolag för förvärvet skull, för att skapa volym, absolut inte. Det ska tillföra värde, komplettera och gardera oss så vi blir en bättre leverantör.

Jonas berättar också att eftersom deras affärsmodell, där man uteslutande säljer via återförsäljare, exkluderar en hel del potentiella förvärv av bolag som kan vara spännande men som har en affärsmodell som inte passar Båstadgruppens.

Ska konsolidera våra försäljningsbolag i Norden

En annan åtgärd som är inplanerad i effektiviserings-arbetet är att konsolidera de olika säljbolag man lite ”fått på köpet” runt om i Norden.

– Något annat som är intressant ur förvärvsperspektiv är att öka vår geografiska spridning, vi har ju bolag i Danmark, Norge och Finland och vi håller på att fusionera ihop bolag i länderna nu. I och med de förvärv vi har gjort har vi fått med oss ett antal försäljningsbolag i respektive länder och där kommer vi göra konsolideringar för att göra Båstadgruppen tydligare även i de länderna, säger Jonas och fortsätter:

– Vi har rätt mycket volym utanför Sverige, framförallt i Norden. Vi brukar prata om Sverige, Norden och export där export är allt söder om Trelleborg.

En bra bit över 600 miljoner i omsättning 2021

Båstadgruppen i sin helhet omsatte en bra bit över 600 miljoner kronor under 2021 berättar Cedås, omsättningen för 2020 låg på cirka 400 miljoner då är det både ett förvärv (Top Swede) och organisk tillväxt som ligger bakom ökningen mellan 2020/21.

Under paraplyet Båstadgruppen finns det fyra varumärken:

  • Southwest – lättare arbetskläder
  • Top Swede – tyngre arbetskläder
  • ATG – handskar
  • Monitor – skor

De fyra varumärkena är ungefär lika stora när det kommer till omsättningen och i hela Båstadgruppens organisation är man omkring 100 medarbetare.

Hur tänker ni framåt med era varumärken, det märks att fokus är på Båstadgruppen i er kommunikation, vad kommer hända med exempelvis Sandryds?

– Sandryds som varumärke är ju i princip borta, vi kommunicerar inte det längre och det beror ju på att Sandryds och Southwest har olika namn. Det ärSouthwest som är fokus och deras erbjudande inom lättare arbetskläder och profilkläder är det som ska blomstra och skina. Samma sak gäller Top Swede men nu råkar produkten och bolaget ha samma namn men det är ju varumärket som är i fokus och paraplyet för alla varumärken är ju då Båstadgruppen.

Vidare berättar Jonas att man på den tillfälliga webbplatsen bastadgruppen.com, kan se hur kommunikationen kommer se ut framöver. Där finns samtliga varumärken representerade och sen leds du vidare till varumärkets egna sajt.

”Kommer spara in otroligt mycket frakt”

När allt är på plats kommer Båstadgruppens kunder kunna shoppa från samtliga varumärken samtidigt och få alla produkterna i samma leverans, med förädling om man så vill.

– Vi har gjort kalkyler på hur otroligt mycket vi kommer hjälpa våra kunder att spara på frakt, det finns kunder idag som får fyra paket från oss med olika produkter från våra olika varumärken. Nu blir det ett paket istället, vilket såklart är mycket mer hållbart samtidigt som vi får ner kostnaderna för våra kunder, det är inte gratis med frakt idag, säger Jonas och fortsätter:

– Det är också för att få ner kostnaderna för våra kunder som vi investerat mycket i vår förädlingsavdelning i Ängelholm, sedan årsskiftet har vi ett transfertryckeri på lagret nu som ökar i en fantastisk takt och vi har tre heltidsanställda där nu, säger Jonas och fortsätter:

– Kunderna börjar se att det inte finns någon anledning att skicka runt gods eller förädla utomlands innan det kommer in. Då måste du köpa större volymer, binda mer kapital och ta mer risk. Vi kör print om demand, när kunden behöver få något tryckt så trycker vi och levererar så våra återförsäljare kan fokusera på att sälja istället. Och så finns det en poäng med att vi trycker på våra egna plagg eftersom vi vet exakt hur man ska göra, det är ju ett hantverk och risken att det blir fel minskar tror vi.

Vidare berättar Jonas att deras interna tryckeri nu också blivit GOTS-certifierat.

Tre heltidsanställda jobbar med att förädla Båstadgruppens produkter i det numera GOTS-certifierade tryckeriet som finns på lagret i Ängelholm.

”Ett fint bolag som funnits under lång tid”

Båstadgruppens förvärvade nyligen jackleverantören Matterhorn.

Varför var Matterhorn en bra match för er?

– Matterhorn The Jacket Maker som de heter och vi vill verkligen fokusera på jackor, det är ett starkt varumärke och ett fint bolag som funnits under lång tid med stabil kundbas. Det var också ett bra skede för bolaget nu att byta ägare, de har drivit bolaget på ett effektivt sätt med bra lönsamhet och så ligger vi geografiskt nära varandra. Vi har samma kunder och har ingen kannibalism mellan produkterna, säger Jonas och fortsätter:

– Thomas en av Matterhorns delägare före förvärvet kommer vara kvar och driva detta. Och med Båstadgruppens muskler kommer Matterhorn kunna fokusera ännu mer på produktutveckling och sälj, samtidigt som man får tillgång till fler kunder genom att vara en del av vår sfär.

Hur är det att vara en del av Storskogen?

Sedan börjar av 2019 är Båstadgruppen en del av den numera börsnoterade koncernen Storskogen vi frågar Cedås hur det är för Båstadgruppen att som stor spelare vara en del av en ännu större spelare.

– I Storskogen-terminologi är Båstadgruppen en affärsenhet och vi gör tilläggsförvärv, som exempelvis Matterhorn som vi förvärvade nu sist. Och det är helt och hållet Båstadgruppens agenda som styr vår strategi och vår tillväxtplan, sen får vi mycket förfrågningar om förvärv tack vare vårt stora kontaktnät, men när vi tittar på bolag att förvärva gör vi det helt och hållet ur ett Båstadgruppens-perspektiv.

Jonas berättar också att Båstadgruppen är en av de större affärsenheterna inom Storskogen.

Vart ligger ert fokus kommande tid?

– Fokus ligger på vår B2B-sajt och att stärka vårt erbjudande och bli mer av en one-stop-shop. Sen har vi stora mål och det här vi pratat om nu är bara början, vi kommer göra saker framöver för att växa ytterligare men fokus just nu är på den organiska tillväxten, avslutar Jonas Cedås, vd på Båstadgruppen.

Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Ämnen i artikeln: Skyltmax

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

Ämnen i artikeln: Skyltmax
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Xerox vd John Visentin har gått bort

Ämnen i artikeln: Xerox

Xerox vd John Visentin har oväntat gått bort på grund av komplikationer från en pågående sjukdom.

Steve Bandrowczak, Xerox operativa chef, tar över som CEO tills vidare.

John Visentin kom till Xerox 2018 och tillsattes då av storägaren Carl Icahn.

Xerox skriver i ett pressmeddelande att man ”är djupt ledsna över denna alltför tidiga händelse och uttrycker sina innerliga kondoleanser till Johns fru, hans fem döttrar och hans familj.”

Ämnen i artikeln: Xerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem nyrekryteringar till Storbildsbolaget

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg förbereder sig för fullt för en flytt. Man har på kort tid anställt fem nya medarbetare.

Alla kommer från nedlagda Holmbergs i Malmö.

– För att rusta oss för framtiden har vi under våren passat på att stärka upp vårt team med fem nyrekryteringar. Det innebär att personalstyrkan vuxit med 25 procent, säger vd Jonas Hellke i en kommentar. De nya ansiktena är säkert bekanta för en del, då alla varit länge i branschen och närmast kommer från Holmbergs i Malmö.

De nya är Jonna Olsen, projektledare (ej med på bilden), Anita Szabo, frakt/distribution och efterarbete, Fredrik Johansson, produktionsansvarig, Jörgen Pelle Nilsson, produktion/tryck och Kari Lehto, prepress.

Läs också: Storbildsbolaget flyttar – ”Tiden för traditionella kontor och industrier är förbi”

– I takt med att orderinflödet ökar är det en balansgång att se till så att vår produktionstakt och service fortsätter hålla den höga nivå som våra kunder är vana vid, säger vd Jonas Hellke.

I slutet av året flyttar man in i helt nybyggda lokaler där man kommer att dubbla sin yta till 3.500 kvadratmeter jämfört med idag. Bygget pågår och enligt uppgift ska golvet nu vara gjutet.

Nybygget ska stå klart i slutet av året. (Bilder: Storbildsbolaget)
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri lanserar galleri och print-portal för konstnärer

Ett galleri på nätet där konstnärer kan sälja sin konst i tryckt form. Den här mixen av konst ”finns sannolikt inte någon annanstans”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Permanent vd-byte på Scandbook

Ämnen i artikeln: Scandbook

Paulius Juska har sedan 1 januari 2022 varit tillförordnad vd för koncernen och Scandbook AB. Han fortsätter nu permanent som koncern-vd samt vd för Scandbook AB och kvarstår även som vd för Scandbook UAB i Litauen.

Tidigare i år tog Håvard Grjotheim en paus för en planerad operation och lämnade över till Paulius Juska. Ett byte som nu blir permanent.

Sedan årsstämman den 7 juni är Håvard Grjotheim arbetande styrelseordförande i bolaget och kommer främst att arbeta med strategiska frågor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson köper in sig i Åhléns

Igår skedde en stor affär i svenskt näringsliv, Axel Johnson avyttrade Åhléns till Ayad Al-Saffar som bland annat är huvudägare i Ur & Penn och som nu även blir majoritetsägare av Åhléns.

Bland de andra köparna återfinns Torsten Jansson och Göran Härstedt som genom Härstedt & Jansson Invest AB gått in som ”passiva finansiella minoritetsinvesterare”.

Affären väntas vara klar i augusti och då kommer Ayad Al-Saffar att ta över vd-posten efter Åhléns nuvarande vd Annica Hagen.

– Jag är mycket glad och stolt över att få chansen att driva Åhléns fortsatta utveckling framåt. Det är ett av Sveriges äldsta och finaste varumärken som alltjämt har nästintill 100-procentig varumärkeskännedom och en unik relation till lojala kunder runtom i Sverige. Detaljhandel i butik kommer även fortsättningsvis ha en given position i sällanköpshandeln, och Åhléns kommer att ha en viktig plats i den marknaden, säger Ayad Al-Saffar, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Som engagerad ägare och ledare vill jag göra Åhléns varuhus till en plats dit kunder kommer inte bara för att handla, utan också för en upplevelse och mötesplats utöver det vanliga. Vi ser stor potential i att fortsätta satsa på Åhlénsvaruhusen och att samtidigt utveckla Åhléns närvaro på nätet. Jag vill rikta ett speciellt tack till Axel Johnson för det förtroende de visat mig genom att låta mig ta över stafettpinnen och ta Åhléns in i framtiden.

Åhléns AB omsatte 4,3 miljarder kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Rörelseresultatet skrevs till -270 miljoner kronor. Bolaget har gjort minusresultat flera år i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon möjliggör fotoutställning för en mer inkluderande och kreativ värld

Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm

Kreativitet är lösningen på många utmaningar. Utställningsbilderna printas i samarbete med tryckeriet Pod Sthlm.

Canon bidrar till första fotoutställningen av Rise and Shoots studenter, den kreativa plattformen som verkar för att underlätta för unga fotografer från ytterstaden. Samarbetet är ett första steg för att tillsammans synliggöra ungas röster och bidra till en positiv samhällsförändring. Utställningen är printad på Canons skrivare och visas hos Changers Hub i Kista under sommaren.

Det är hos tryckeriet Pod Sthlm, med utrustning från Canon, som bilderna är printade.

Bilderna trycktes hos Pod Sthlm och de unga fotograferna var med på plats.

– Vi på Pod Sthlm tycker att Projektet Rise and Shoot är ett fantastiskt initiativ för våra ungdomar. Vi applicerar dagligen olika typer av kreativitet i alla våra projekt, och menar att kreativitet ofta är lösningen på utmaningen. Som samarbetspartner i projektet var det både roligt och givande att få träffa ungdomarna, höra hur dom arbetat med sina verk och samtidigt få visa hur det går till i produktionen. Att få ta del av produktionen tror vi uppmanar till ännu större kunskap och intresse för eleverna som vi tror och hoppas leder till fler framtida verk, säger Niklas Hultberg som är vd på Pod Sthlm.

Rise & Shoot arbetar med att förverkliga kreativa idéer hos ungdomar med passion för fotografering. Plattformens syfte är att möjliggöra vägar in i branschen och främja mångfald i de kreativa rummen. Rise & Shoot är det första i sitt slag som har fäste i Järvaområdet. I år blev 12 ungdomar, av 50 ansökningar antagna till Rise and shoots årslånga fotoutbildning. Från 23 juni och under sommaren visas studenternas första utställning i Kista vilket gläder grundarna Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf som leder fotoutbildningen.

– Jag brukar säga att alla människor är kreativa, men det som skiljer oss åt, är att de som tituleras kreatör faktiskt gör något utav de kreativa idéerna som de besitter, säger Yusuf Hussein, medgrundare och Executive Director på Rise & Shoot.

Yusuf Hussein är en prisbelönt poet, manusförfattare och filmregissör från ett av Stockholms ytterstadsområden. Ofta har han varit den enda ”kreativa” i sitt kompisumgänge. Drivkraften att få utbyte för sin kreativitet med likasinnade, är en anledning till att Rise & Shoot grundas 2022. En annan är att motverka den existerande likformigheten som råder i branschen.

– Det har brustit i verksamheter som främjar kreativitet i min hemort, Rinkeby. Tyvärr är många initiativ projektbaserade. Framgång finns i det kontinuerliga är min mening. Av den anledningen kände jag att det var en självklarhet att grunda Rise and Shoot. Och skapa möjligheter för andra som har passion för specifikt fotografering men varken har en förälder eller kontakt in i de rummen, fortsätter Yusuf Hussein.

Kyosei för allas bästa

Canon beskriver att man jobbar efter den den japanska företagsfilosofin Kyosei, som betyder ”att leva och arbeta för allas bästa”. Redan 1988 infördes filosofin globalt och följs idag av alla Canons 184.000 medarbetare världen över.

– Ihop med tryckeriet Pod Sthlm har vi skapat utställningen på 20 foton. Två plexiglasutskrifter kommer även permanent vara en del av Changers Hubs lokaler i Kista där utställningen visas. Som ledande bildföretag vill vi bidra till en positiv samhällsförändring genom att möjliggöra för fler kreatörer att ta plats, säger Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products Region Sverige.

– Jag vill innerligt tacka Changers Hub för att de öppnar upp ännu en hub, den här gången i Stockholms techcentrum i syfte med att främja entreprenörskap, media och tech. Tillsammans med Canon som i sin tur har hjälpt oss med framtagning av alla utskrifter till utställningen skapar de skillnad på riktigt och verkligen jobbar mot en mer inkluderande kreativ värld, tillägger Yusuf.

Fotografer som medverkar i utställningen: Benjamin Samsudin, Betelihm Abraha, Fardowsa Abdi, Hanan Adan, Idris Osman, Kamal Abdi, Li Danielsson, Merjem Olevic, Samer Tlili och Samrawit Issak.

Fakta Rise & Shoot

Rise & Shoot grundas 2022 av Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf. De arbetar för att förverkliga ungdomars kreativa idéer genom en ettårig fotoutbildning. I urvalsprocessen är talang och driv de enda avgörande faktorerna tillsammans med bilder som ska skickas in i samband med ansökan.

Instagram: www.instagram.com/riseandshoot_

Linkedin: www.linkedin.com/company/rise-and-shoot/

Fakta Changers Hub

Changers Hub är ett innovationshus i Alby, Botkyrka, Kista samt Hjällbo i Göteborg. Inom vår plattform och på våra hubbar erbjuds bl.a. Coworking spaces, program och kurser, inspirationsföreläsningar, idécoachning och events. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. 

Läs mer på changershub.se.

Amina Mohamed, Fatuma Yussuf och Yusuf Hussein är grundarna av fotoutbildningen Rise & Shoot.
Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]