Båstadgruppens väg framåt – ska bli mer av en one-stop-shop

Jonas Cedås, vd för Båstadgruppen.
Jonas Cedås, vd för Båstadgruppen.

Branschkoll satte sig nyligen ned med Båstadgruppens vd Jonas Cedås och pratade om förvärvet av Matterhorn, lagret i Ängelholm, att vara en del av Storskogen och mycket mer än så.

Hos Båstadgruppen har man just nu fullt upp med att effektivisera och paketera sina olika varumärken och företag. På andra sidan mållinjen väntar ett supermodernt lager, en leverans, ett affärssystem och en ny B2B-sajt.

Första steget i bygget av den här strömlinjeformade maskinen togs i början av 2021 då man bytte lagersystem.

”Våra artiklar vet inte om att de är i Ängelholm”

– Vi valde att byta lagersystem före vi byter affärssystem för att lära oss det först och komma över de barnsjukdomar som alltid uppstår vid ett systembyte. Det är ett lagersystem som många av våra stora kunder har så nu har vi påbörjat nästa steg, som är att integrera vårt lagersystem med våra kunders, vilket gör det mycket enklare att ta emot gods från oss. Kunden slipper matcha inköpsorder mot följesedel, när vi levererar så levererar vi rakt in i deras system, Förklarar Jonas Cedås.

I slutet av av 2021 flyttade man Sandryds lager från Göteborg till Båstadgruppen gemensamma lager i Ängelholm. En flytt som gick så pass smidigt att kunderna, som inte blivit informerade på förhand, inte ens märkte av flytten – mycket tack vare ett ess i rockärmen.

– Det har varit sjukt kul att få frågor från kunderna i början av det här året, ”när sker flytten?”, det har vi redan gjort svarar vi då! Knepet för att få till den smidiga flytten var att inte tala om för artiklarna att vi flyttat dem, så Sandryds artiklar vet inte om att de är i Ängelholm, de kommer bli varse det om när vi integrera dem i Autostore som vi gick live med 1 december 2021, säger Jonas och fortsätter:

– Vi valde att börja med att stoppa in våra skor och handskar i Autostore och det funkar väldigt bra, det har varit noll avbrott än så länge, peppar peppar. Vi har till och med fått simulera fel för att kunna träna på vad vi ska göra när ett fel väl uppstår.

Fakta om lagret i Ängelholm:

  • 11.000 kvadratmeter (med optioner på att nästan dubbla lagerytan)
  • Använder robotautomatisering från Autostore
  • 2.000 kvadratmeter solceller på taket som i princip gör lagret självförsörjande när det är rätt väder
  • Lagret huserar ett GOTS-certifierad tryckeri där man trycker on demand till de kunder som vill
autostore pack
Packstation för de produkter som Autostore-robotarna hämtar.

Allt är klart men vi vill testköra innan vi går live

Innan man kan stoppa in Sandryds produkter i Autostore, något som är planerat att ske efter sommaren, måste man göra bland de mest omfattande ingrepp ett bolag kan göra idag, nämligen byta affärssystem. Idag har Sandryds ett system, Båstadgruppen ett annat och dessa två ska ny flyttas in i ett tredje nytt system, nämligen Microsoft business central.

– Vi har lagt väldigt mycket tid på det här bytet det rör sig om tusentals timmar internt, och nu är vi i princip klara, vi släppte den sista skarpa testmiljön häromveckan och nu ska vi testa testa testa. Och skiftet är planerat till ish efter sommaren, det ska gå så smärtfritt som möjligt. Det får inte stoppa verksamheten, att det blir gungigt i några dagar är fullt rimligt men det får inte stänga ner oss så vi tar 3-4 månader till att bara testa, allt för att göra så mycket vi kan för att våra kunder inte ska bli drabbade.

”Vi tittar framförallt på fler produktkategorier”

Båstadgruppen växer och har köpt ett par bolag de senaste åren, är ni nöjda eller tittar ni på förvärv?

– Vi tittar framförallt på förvärv av fler produktkategorier, vi är ständigt igång och har en förvärvsagenda som vi följer. Sen ska man komma ihåg att vi har valt att inte göra saker också. Och det syns eller hörs ju aldrig utåt men det ligger långa processor och mycket jobb bakom potentiella förvärv som man sedan kommit på att det inte är perfect match för oss och då får man backa, säger Jonas och fortsätter:

– Vårt fokus senaste tiden har varit på kläder, handskar och skor. Vi vill inte köpa något som inte tillför värde i vår leverans till våra återförsäljare. Vi förvärvar inga bolag för förvärvet skull, för att skapa volym, absolut inte. Det ska tillföra värde, komplettera och gardera oss så vi blir en bättre leverantör.

Jonas berättar också att eftersom deras affärsmodell, där man uteslutande säljer via återförsäljare, exkluderar en hel del potentiella förvärv av bolag som kan vara spännande men som har en affärsmodell som inte passar Båstadgruppens.

Ska konsolidera våra försäljningsbolag i Norden

En annan åtgärd som är inplanerad i effektiviserings-arbetet är att konsolidera de olika säljbolag man lite ”fått på köpet” runt om i Norden.

– Något annat som är intressant ur förvärvsperspektiv är att öka vår geografiska spridning, vi har ju bolag i Danmark, Norge och Finland och vi håller på att fusionera ihop bolag i länderna nu. I och med de förvärv vi har gjort har vi fått med oss ett antal försäljningsbolag i respektive länder och där kommer vi göra konsolideringar för att göra Båstadgruppen tydligare även i de länderna, säger Jonas och fortsätter:

– Vi har rätt mycket volym utanför Sverige, framförallt i Norden. Vi brukar prata om Sverige, Norden och export där export är allt söder om Trelleborg.

En bra bit över 600 miljoner i omsättning 2021

Båstadgruppen i sin helhet omsatte en bra bit över 600 miljoner kronor under 2021 berättar Cedås, omsättningen för 2020 låg på cirka 400 miljoner då är det både ett förvärv (Top Swede) och organisk tillväxt som ligger bakom ökningen mellan 2020/21.

Annons

Under paraplyet Båstadgruppen finns det fyra varumärken:

  • Southwest – lättare arbetskläder
  • Top Swede – tyngre arbetskläder
  • ATG – handskar
  • Monitor – skor

De fyra varumärkena är ungefär lika stora när det kommer till omsättningen och i hela Båstadgruppens organisation är man omkring 100 medarbetare.

Hur tänker ni framåt med era varumärken, det märks att fokus är på Båstadgruppen i er kommunikation, vad kommer hända med exempelvis Sandryds?

– Sandryds som varumärke är ju i princip borta, vi kommunicerar inte det längre och det beror ju på att Sandryds och Southwest har olika namn. Det är Southwest som är fokus och deras erbjudande inom lättare arbetskläder och profilkläder är det som ska blomstra och skina. Samma sak gäller Top Swede men nu råkar produkten och bolaget ha samma namn men det är ju varumärket som är i fokus och paraplyet för alla varumärken är ju då Båstadgruppen.

Vidare berättar Jonas att man på den tillfälliga webbplatsen bastadgruppen.com, kan se hur kommunikationen kommer se ut framöver. Där finns samtliga varumärken representerade och sen leds du vidare till varumärkets egna sajt.

”Kommer spara in otroligt mycket frakt”

När allt är på plats kommer Båstadgruppens kunder kunna shoppa från samtliga varumärken samtidigt och få alla produkterna i samma leverans, med förädling om man så vill.

– Vi har gjort kalkyler på hur otroligt mycket vi kommer hjälpa våra kunder att spara på frakt, det finns kunder idag som får fyra paket från oss med olika produkter från våra olika varumärken. Nu blir det ett paket istället, vilket såklart är mycket mer hållbart samtidigt som vi får ner kostnaderna för våra kunder, det är inte gratis med frakt idag, säger Jonas och fortsätter:

– Det är också för att få ner kostnaderna för våra kunder som vi investerat mycket i vår förädlingsavdelning i Ängelholm, sedan årsskiftet har vi ett transfertryckeri på lagret nu som ökar i en fantastisk takt och vi har tre heltidsanställda där nu, säger Jonas och fortsätter:

– Kunderna börjar se att det inte finns någon anledning att skicka runt gods eller förädla utomlands innan det kommer in. Då måste du köpa större volymer, binda mer kapital och ta mer risk. Vi kör print om demand, när kunden behöver få något tryckt så trycker vi och levererar så våra återförsäljare kan fokusera på att sälja istället. Och så finns det en poäng med att vi trycker på våra egna plagg eftersom vi vet exakt hur man ska göra, det är ju ett hantverk och risken att det blir fel minskar tror vi.

Vidare berättar Jonas att deras interna tryckeri nu också blivit GOTS-certifierat.

tryckeri bastad
Tre heltidsanställda jobbar med att förädla Båstadgruppens produkter i det numera GOTS-certifierade tryckeriet som finns på lagret i Ängelholm.

”Ett fint bolag som funnits under lång tid”

Båstadgruppens förvärvade nyligen jackleverantören Matterhorn.

Varför var Matterhorn en bra match för er?

– Matterhorn The Jacket Maker som de heter och vi vill verkligen fokusera på jackor, det är ett starkt varumärke och ett fint bolag som funnits under lång tid med stabil kundbas. Det var också ett bra skede för bolaget nu att byta ägare, de har drivit bolaget på ett effektivt sätt med bra lönsamhet och så ligger vi geografiskt nära varandra. Vi har samma kunder och har ingen kannibalism mellan produkterna, säger Jonas och fortsätter:

– Thomas en av Matterhorns delägare före förvärvet kommer vara kvar och driva detta. Och med Båstadgruppens muskler kommer Matterhorn kunna fokusera ännu mer på produktutveckling och sälj, samtidigt som man får tillgång till fler kunder genom att vara en del av vår sfär.

Hur är det att vara en del av Storskogen?

Sedan börjar av 2019 är Båstadgruppen en del av den numera börsnoterade koncernen Storskogen vi frågar Cedås hur det är för Båstadgruppen att som stor spelare vara en del av en ännu större spelare.

– I Storskogen-terminologi är Båstadgruppen en affärsenhet och vi gör tilläggsförvärv, som exempelvis Matterhorn som vi förvärvade nu sist. Och det är helt och hållet Båstadgruppens agenda som styr vår strategi och vår tillväxtplan, sen får vi mycket förfrågningar om förvärv tack vare vårt stora kontaktnät, men när vi tittar på bolag att förvärva gör vi det helt och hållet ur ett Båstadgruppens-perspektiv.

Jonas berättar också att Båstadgruppen är en av de större affärsenheterna inom Storskogen.

Vart ligger ert fokus kommande tid?

– Fokus ligger på vår B2B-sajt och att stärka vårt erbjudande och bli mer av en one-stop-shop. Sen har vi stora mål och det här vi pratat om nu är bara början, vi kommer göra saker framöver för att växa ytterligare men fokus just nu är på den organiska tillväxten, avslutar Jonas Cedås, vd på Båstadgruppen.

Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt

pyajamas

För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.

Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.

olw cheezier
Produkterna i OLW:s merchkollektion.

Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.

På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn och första stora event klart för Torstens idrottshall

craft arena
Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group

Craft Arena blir namnet på Torsten Janssons nya idrottsanläggning i Kosta Boda.

Det står också klart att det första stora evenemanget som kommer hållas där är bordtennis-EM för 13-åringar – ”European Under 13 Championships”.

Läs också: Torsten Jansson storsäljer i NWG

Arenan väntas stå klar i november 2024 och ska bli en en samlingsplats för flera olika sporter, inte minst pingis där man redan har ett damlag som spelar i Superettan och ett herrlag som är en kvalmatch ifrån detsamma.

– Vi är otroligt stolta över att det europeiska bordtennisförbundet, ETTU, har tilldelat bordtennis-EM för 13-åringar till Kosta och vår nya Craft Arena. Vår förhoppning är att detta kommer stärka och utveckla bordtennisintresset i hela regionen och innebära ett riktigt mervärde till den stora satsning vi gör på idrott i allmänhet och bordtennis i synnerhet, säger Torsten Jansson, vd för New Wave Group som Craft Scandinavia är ett dotterbolag till, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson storsäljer i NWG

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell fortsätter förvärva i Norge

Ahsell har köpt ännu en norsk aktör som bland annat säljer PSU.

redaktionen@branschkoll.se
Annons