Båstad Gruppen söker Chief Marketing Officer

Båstad Gruppen en av Nordens ledande leverantörer av skor, handskar och kläder till yrkes och profil kunder. Försäljning sker via återförsäljare i hela Europa. Förutom vårt gedigna sortiment inom våra egna varumärken Monitor, ATG, South West och Smila har vi även ensamrätten på en rad starka varumärken på yrkessidan. Puma, Salomon, Under Armour, Björn Borg & Salming för att nämna några.

Båstad Gruppen är en del av Storskogen.
Nu söker vi en CMO som vill vara med och bredda och stärka Båstad Gruppens affär och varumärkesposition.

Som CMO

Spelar du en avgörande roll för den fortsätta tillväxt och lönsamma utveckling som Båstad Gruppen har haft under många år. I rollen ansvarar du för varumärkesstödjande och försäljningsdrivande aktiviteter, att etablera nya samarbeten, driva en fortsatt digitalisering, förbättra relationen med såväl kund som konsument via tex CRM-arbete samt employer branding. Du bidrar genom att identifiera möjligheter på marknaden och utarbeta och genomföra marknadsstrategier som stödjer företagets försäljning i stort både gällande nykundsförsäljning samt gentemot befintliga kunder. Du kommer även att ansvara för kommersiell PR, varumärkesstärkande aktiviteter och employer branding.

Du leder ett marknads- och försäljningsteam bestående av tre medarbetare. I takt med att fokus på de olika produktvarumärkena ökar kommer teamet att behöva utökas. En viktig del i rollen handlar om att motivera och utveckla din organisation samt implementera och effektivisera arbetsmetoder och processer. Du rapporterar till VD och ingår i företagets ledningsgrupp. Rollen är placerad i Ängelholm.

Ansvar och uppgifter
Omsätta bolagets vision och mål till marknads- och kommunikationsstrategier i samtliga online- och offlinekanaler.
Ansvara för såväl intäkts- som marknadsbudget och se till att den investeras på bästa sätt till maximal effekt.
Ansvara för samarbetspartners.
Ansvara för och vidareutveckla företagets CRM-kommunikation.
Paketering och kommunikation av tjänster och produkter.
Ansvara för employer branding.
Analysera och följa marknadens utveckling och förstå konkurrenter och kunder samt mäta och följa upp marknads-och kommunikationsaktiviteter.

Din bakgrund
Ca 10 års erfarenhet av marknadsföring och försäljning, gärna i rollen som Marknadschef.
Erfarenhet inom retail med primärt b2b-fokus.
God ledarerfarenhet.
God erfarenhet av att utveckla och stärka ett varumärke.
Hög digital kompetens och god erfarenhet av att jobba med digital försäljning och marknadsföring.
Gärna erfarenhet av bolag i tillväxt/förvärv och de varumärkesfrågor som är förenade med detta.

Din personlighet
Du har ett affärsmässigt sinne och en nyfikenhet som hela tiden tar dig framåt. Du motiveras av en arbetsmiljö med högt tempo och stort ansvar under frihet. Du gillar att jobba i team med högt i tak där misslyckanden som leder till lärande och utveckling föredras framför att inte försöka. Det är av vikt att du kan arbeta tvärfunktionellt då du arbetar tätt med affärsutveckling och drift. Vidare är du en strukturerad, modig och handlingskraftig genomförare samtidigt som du kan bygga goda affärs- och samarbetsrelationer.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

PODD: Den grafiska branschens stora möjligheter i bokens digitala framtid

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sämsta året för annonsmarknaden sedan finanskrisen – men stark återhämtning i Q4

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Group

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda Brobygrafiska under 2021

Evelina Nilsson går in som ny verksamhetsansvarig här på Brobygrafiska, som vikarie för Per Branzén som är tjänstledig.

– Jag är otroligt stolt över att jag får chansen att ha detta uppdrag och kommer tillsammans med mina kollegor, våra studerande och branschen arbeta för att utveckla Brobygrafiska och våra utbildningar, säger Evelina i en kommentar till Branschkoll.

Per Branzén har tagit över som Kultur- och näringslivschef i Sunne.

redaktionen@branschkoll.se
Annons