Gå till innehållet

Barn är ständigt uppkopplade – men trötta på reklam

96 procent av alla barn mellan 7 och 15 år är uppkopplade varje dag. Det visar en undersökning från Orvesto som kartlägger hur barn konsumerar media, Branschkoll sammanfattar några av nyckelfynden.

Puls

Tanken bakom studien sägs vara att visa på nyanser i hur ungdomar använder sig av internet, samt skapa en ökad insikt om barn och ungdomars värld, undersökningen är genomförd på barn i Sverige mellan 7 och 15 år. Undersökningen i sin helhet hittar du här.

  • 96 procent av alla barn är uppkopplade på något sätt minst en minut varje dag.
  • Youtube är barnens största nöjesplattformen och  9 av 10 barn är inne på Youtube minst en gång i månaden.
  • 26 procent av alla barn mellan 10 och 15 år har en egen Youtube-kanal och 80 procent prenumererar på minst en annan Youtube kanal.
  • Youtubers som spelar datorspel eller som videobloggar om smink/livstil är mest populära. Överlägset mest populärt är ämnet Minecraft som har 410.000 följare hos åldersgruppen.

De fem mest populära kanalerna på Youtube bland svenska barn 7-15 år. Bild: Kantarsifo.

Utbredd reklamtrötthet – influencers uppskattas

  • 50 procent uppger att de uppskattar tips och inspiration från influencers på sociala medier som Youtube och Instagram.
  • Däremot så är 63 procent negativt inställda till traditionell reklam på internet.
  • Barn och unga är trötta på reklam, och så kallad vanliga reklam på internet upplevs som störande medan influencers till stor del uppskattas.
  • Snapchat är den näst mest populära plattformen hos åldersgruppen (efter Youtube).
  • Musical.ly där man spelar in egna musikvideos växer i populäritet och tilltalar 26 procent av åldersgruppen.
  • Barnen spenderar i genomsnitt 66 minuter per dag på sociala medier (en kvart mer än 2017).
  • Barnen spenderar 35 minuter per dag på läxläsning.

Tv-tittande

Såhär beskriver barnen själva sitt tv-tittande. Bild: Kantarsifo.

  • Streamingtjänster blir allt vanligare, både för barn och för vunxa.
  • 38 procent uppger att de kollar mer på streamad tv än på linjär tv.
  • 70 procent streamar veckovis film, serier eller tv-program via smart-tv, mobil, dator eller surfplatta.
  • 63 procent uppger att sociala medier är deras största nyhetskälla.
  • Dock har dessa källor låg trovärdighet – endast 8 procent anser att bloggar är en pålitlig nyhetskälla jämfört med 13 procent som anser sociala medier är pålitligt.

Datorspelande och fysiska aktiviteter

  • 46 procent av alla pojkar i åldersgruppen är intresserade av e-sport.
  • Den stora majoriteten av hela åldersgruppen spelar enklare spel på mobil och surfplatta.
  • I genomsnitt läggs 74 minuter per dag på mer avancerade spel på dator eller spelkonsoler.
  • De unga tonåringarna föredrar att besöka exempelvis Mall of Scandinavia framför Gröna Lund eller Liseberg.
  • Om barnen själva får välja ett resmål så står Disneyland i Paris högst i kurs.

Resultatet av undersökningen sammanfattas kanske bäst med den tämligen enkla slutsatsen att användningen av digital teknik har långt ifrån nått sin peak utan fortsätter istället bli ett allt mer självklart inslag hos en majoritet av Sveriges befolkning.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll