Baldacci söker Grafisk designer

Baldacci AB grundades år 2006 i Göteborg. Vi är ett Gasellföretag med AAA-rating och en av de största oberoende frisörgrossisterna i Norden. Några av våra varumärken är Olaplex, Björk och O&M med flera. Över 8000 frisörer köper sina produkter från oss och vi exporterar dessutom till Norge, Finland, Holland och Danmark där vi har ett helägt dotterbolag. I dag är vi 50 anställda med huvudkontor i Västra Frölunda. Läs mer på [ Link removed ] .

Är du en skicklig grafisk designer med känsla för trender och brinner för skönhetsbranschen? Vill du bli en del av ett av skönhetsbranschens mest framgångsrika bolag? Då har vi jobbet för dig!

Om tjänstenBaldacci befinner sig på en tillväxtresa och vi söker nu vår nya grafiska designer som skall kommunicera vårt visuella budskap genom att skapa formen för våra produkter och digitala kanaler och jobba vidare med vår grafiska profil.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I din roll som grafisk designer kommer du att ha ett helhetsansvar för allt grafiskt material som skapas för våra varumärken både i print och digitalt. Det är en varierande tjänst där du tillsammans med marknadsteamet ansvarar för att skapa allt från annonser, varumärkespresentationer, kampanjmaterial, webbmaterial till större produktioner.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3 års erfarenhet som grafisk designer gärna med en utbildning inom grafisk design alternativt förvärvat dina kunskaper genom intresse och erfarenhet inom grafisk design. I din roll som grafisk designer är du van att ta dig an både stora och små projekt och har goda kunskaper inom kommunikation, skrift och tal. Du är lika säker i det tryckta mediets form som i det digitala och har gjort allt från webb-banners till förpackningar. Vi ser det som självklart att du är en utmärkt användare av Adobe-programmen; InDesign, Photoshop och Illustrator och gärna även någon typ av filmverktyg. Du har grundläggande kunskaper i webbdesign och kunskaper i WordPress är meriterande. Vi ser det som ett plus i kanten om du har erfarenhet och/eller intresse av foto, video och 3D-produktion.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är en social, engagerad och driven ”doer” med förmåga att vara kreativ och genomföra idéer till konkreta handlingar. För att trivas i rollen ser vi det som en förutsättning att du har en känsla för trender och ett brinnande intresse för skönhetsbranschen. Du är lösnings-orienterad, snabblärd och trivs med att arbeta i ett högt tempo samtidigt som du behåller lugnet och är flexibel när det emellanåt blir ”snabba puckar” eller mycket att göra. Variation i jobbet är något som du uppskattar och du trivs med att arbeta i team. Vi kommer att lägga stor vikt vid din personlighet och inställning.

Vi erbjuder
Vi erbjuder bred och varierad roll med mycket ansvar där du själv har stora möjligheter att påverka tjänstens innehåll och utvecklingen framåt. Du får arbeta i en kreativ och framåt bransch med välkända såväl som nya varumärken på ett företag där vi har väldigt roligt på jobbet.

Låter det här som något för dig? Vi ser fram emot att läsa din ansökan!

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se