Logga in

Båda har bästa produktionsskrivaren för ark

29 augusti, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Båda är bäst! Precis som Ricoh i somras meddelade att man har ”bästa produktionsskrivarna för ark” säger nu Konica Minolta precis samma sak i ett pressmeddelande.  Hur kan detta komma sig?

Så här ligger det till

European Digital Press Association (EDP) utser i en årlig tävling vad man tycker är de bästa lösningarna inom ett tjugotal kategorier inom mjuk- och hårdvara för den grafiska branschen.

  • EDP är en sammanslutning av 20 Europeiska grafiska tidningar, bland annat svenska Grafiskt Forum/AGI.
  • En teknisk kommitté tillsammans med journalister på de 20 tidningarna utgör tävlingens jury – tekniska redaktörer och konsulter.
  • Tillverkarna måste själva anmäla sin produkt till tävlingen för att den ska vara med. Man väljer alltså själv om man vill vara med eller inte.
  • Maximalt tre produkter kan bli nominerade i varje klass där sedan en blir vinnare. Deltagaravgiften är 250 Euro per kategori.

Två ark-kategorier

Det finns två kategorier för arkmatade produktionsmaskiner – en ”light” och en ”high” – och Ricoh respektive Konica Minolta var årets vinnare i dessa två. Detta är förklaringen till att de båda kan vara bäst i ”samma” klass. Både Ricoh och Konica Minolta valde att i texterna i sina pressmeddelanden utelämna informationen om de två likartade kategorierna. Den exakta kategorin framgick dock av de bifogade bilderna som utgörs av EDPs logga och vilken kategori man vunnit.

I 2013 års tävling var följande produkter nominerade i de två ark-kategorierna:

Best production cut-sheet printer – high production
  • Konica Minolta bizhub PRESS 1250 – vinnare
  • HP Indigo 7600 Digital Press – nominerad
  • Xerox Nuvera 200/288/ 314 EA – nominerad
Best Production cut-sheet printer – light production
  • Ricoh C901/C901S Graphic Arts+ – vinnare
  • Xerox Colour J75/C75 Press – nominerad

Resultatet är sammanfattat i EDPAwards2013TechnicalReport.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.