Axfood har byggt en databas med 18.000 förpackningsmaterial

Axfood

”Huruvida en vara är hållbar avgörs inte bara av innehållet utan även av förpackningen.”

Axfood har som första bolag i dagligvarubranschen byggt en databas som omfattar cirka 18.000 olika förpackningsmaterial. Med hjälp av den omfattande databasen ska övergången till återvinningsbara förpackningar av förnybart eller återvunnet material snabbas på.

– Huruvida en vara är hållbar avgörs inte bara av innehållet utan även av förpackningen. Vi har därför gjort en investering för att kunna uppnå såväl interna som externa krav på hållbarhet, säger Tove Almgren, förpackningsutvecklare på Dagab, en del av Axfood.

Alla leverantörer är med

Samtliga Axfoods leverantörer av egen märkesvara har deltagit i arbetet med att samla in och sammanställa uppgifter om vilka förpackningskomponenter och material som respektive produkt innehåller. Databasen underlättar därför arbetet att kartlägga och systematisera data om Axfoods cirka 18.000 förpackningskomponenter.

– Kartläggningen är komplicerad eftersom leverantörskedjan för förpackningar ofta är lång och varje produkt ofta består av fler komponenter, säger Tove Almgren.

Axfoods mål är att uteslutande använda återvinningsbara förpackningar av förnybar eller återvunnen råvara senast 2030 berättar företaget i ett pressmeddelande.

Om arbetet

Arbetet med databasen ökar kunskapen om förpackningsmaterialen såväl internt som hos leverantörerna och gör det enklare att identifiera och prioritera strategiska förändringar som skyndar på omställningen till mer hållbara förpackningar. Uppgifterna i Axfoods databas har även delats i forskningsprojekt om förpackningar samt bidragit till systemutveckling inom området, skriver Axfood.

Annons

KLART: Ikea bakom ny förpackningsutbildning i Älmhult

Ämnen i artikeln: Ikea

Älmhult Kommun startar en ny förpackningsutbildning med Ikea som initiativtagare. ”Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan”

Älmhult Kommun, och speciellt utbildningschef Roger Johansson, fick i dagarna ett glädjande besked. Förpackningsingenjörsutbildningen, som man sökte för andra gången under förra året, har fått godkänt av Myndigheten för Yrkeshögskola.

Utbildningen är på två år och den som genomgår utbilsningen får en yrkeshögskoleexamen som Förpackningsingenjör. Antal platser är tjugo per år och man har fått beviljat tre starter – totalt 60 personer.

Några av de företag och organisationer som varit med och tagit fram utbildningen är Frontpac, Smurfit Kappa, IKEA, Boxon och Volvo Cars.

Roger Johansson på Älmhult Kommun berätta om den nya YH-utbildning:

– Vi har fått 20 utbildningsplatser finansierade av Myndigheten för Yrkeshögskola och vi funderar till och med på att göra ett överintag på ett par elever. Vi planerar att starta upp i månadsskiftet augusti/september i år.

För kommunen är det många positiva effekter.

– Det allra viktigaste är att vi kan vara delaktiga i företagens kompetensförsörjning. Vi tror att vi har tagit fram en utbildning som fyller många behov inom branschen. Det andra vi ser är att Älmhult får en plats på utbildningskartan. Vi är en starkt växande kommun och tror att det ytterligare kan bidra till att stärka attraktiviteten.

Ikea tog initiativet – ”förpackningar ligger oss varmt om hjärtat”

Det är Ikea som initierat utbildningen.

– Många förknippar IKEA med platta paket och förpackningar ligger oss varmt om hjärtat. Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan och kunskap om att skapa förpackningslösningar som är optimerade utifrån kedjans alla delar. För oss är det kritiskt för att fortsätta utveckla verksamheten. Vi är därför oerhört glada över möjligheten att göra den här långsiktiga investeringen i samarbete med kommunen och andra aktörer från näringslivet, kommenterar Ola Knutsson, Packaging Solution Engineer Leader på IKEA of Sweden på almhult.se.

Söker utbildningsledare

Just nu är man i full gång med att rekrytera en utbildningsledare, som ska vara ansvarig för genomförandet av utbildningen.

– Vi har fått stort gensvar från näringslivet och håller på att formera en ledningsgrupp. När utbildningsledaren är på plats börjar också arbetet med att marknadsföra utbildningen. Som kuriosa kan jag nämna att vi redan nu, den 24:e januari, har fått in en ansökan från en som vill gå utbildningen, avslutar Roger Johansson.

Ämnen i artikeln: Ikea
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsbruk planerar för att tillfälligt kunna göra produktionsuppehåll

Ämnen i artikeln: Priset på papper

Om marknadsläget kräver det.

Ämnen i artikeln: Priset på papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Missa inte att tävla med dina etiketter – sista anmälningsdag är 16 februari

Ämnen i artikeln: Etikett

Det närmar sig slutet på anmälningstiden för den som vill vara med och försvara den svenska etikettäran och anmäla sig till årets Finat Label Competition.

Sista dag för inlämnande av bidrag är den 16:e februari.

Regler och kategorier i den 43:e omgången av tävlingen kan laddas ned på organisationens sajt.

Stort lycka till säger vi, och vi ser fram emot att få intervjua några svenska vinnare så snart juryn gjort sitt jobb.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

H-Tryck har investerat sju miljoner till i sina muggar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Valio fäster korken i kartongen enligt nya EU-direktivet

I juli 2024 måste alla plastkorkar sitta fast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lobbyist för bioplastorganisation

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ISO släpper riktlinjer för arbetet mot netto-nollutsläpp

Skapar en gemensam bas för arbetet med att minska utsläppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls köper tyskt tryckeri

Ämnen i artikeln: Etikett

Nordvalls Etikett förvärvar tyska Kölle Etiketten GmbH och tog över ägandeskapet i början av 2023.

Nordvalls äger sedan år 2021 engelska Watermill Press och etablerar därmed sin andra produktionsenhet utanför Sverige.

Kölle Etiketten GmbH, beläget i Esslingen, i regionen Stuttgart, tillverkar förutom självhäftande
etiketter även flexibla förpackningar som tepåseetiketter med tillhörande taggar. Det familjeägda tryckeriet startades år 1884 och drivs idag av fjärde generationen Kölle.

Genom förvärvet blir Kölle med 36 anställda ett helägt dotterbolag till Nordvalls.

– Nordvalls har som mål att växa med lönsamhet och Kölle är ett bra komplement till våra befintliga tryckerier i Sjöbo, Bjuv, Nässjö och Bradford. Vi ser fram emot samarbetet mellan våra företag och de möjligheter vår nya bredare produktportfölj kan erbjuda, säger Nordvalls vd Patrik Jenemark i ett pressmeddelande.

– Vi är glada över att bli en del av Nordvalls med deras entreprenörsdrivna och långsiktiga ägare, Possehl Identification Solutions. Tillsammans med en stark ägare har vi möjlighet att vidareutveckla företaget i Esslingen långsiktigt, vilket är en trygghet för våra anställda och kunder, säger Philipp Kölle, vd på Kölle Etiketten, som även fortsättningsvis kommer att vara detta.

Förvärvet av Kölle ger Nordvalls förutom en förstärkt närvaro på tyska marknaden även en bredare och starkare produktportfölj. Förvärvet blir Nordvalls tredje förvärv sedan år 2020.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intermail köper ytterligare en svensk byrå

Ämnen i artikeln: Intermail
Ämnen i artikeln: Intermail
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk print- och profilaktör med filial i Sverige startar om med ny partner

Produktion i Polen. ”Det är utveckling framför avveckling”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons