Axfood har byggt en databas med 18.000 förpackningsmaterial

Axfood

”Huruvida en vara är hållbar avgörs inte bara av innehållet utan även av förpackningen.”

Axfood har som första bolag i dagligvarubranschen byggt en databas som omfattar cirka 18.000 olika förpackningsmaterial. Med hjälp av den omfattande databasen ska övergången till återvinningsbara förpackningar av förnybart eller återvunnet material snabbas på.

– Huruvida en vara är hållbar avgörs inte bara av innehållet utan även av förpackningen. Vi har därför gjort en investering för att kunna uppnå såväl interna som externa krav på hållbarhet, säger Tove Almgren, förpackningsutvecklare på Dagab, en del av Axfood.

Alla leverantörer är med

Samtliga Axfoods leverantörer av egen märkesvara har deltagit i arbetet med att samla in och sammanställa uppgifter om vilka förpackningskomponenter och material som respektive produkt innehåller. Databasen underlättar därför arbetet att kartlägga och systematisera data om Axfoods cirka 18.000 förpackningskomponenter.

– Kartläggningen är komplicerad eftersom leverantörskedjan för förpackningar ofta är lång och varje produkt ofta består av fler komponenter, säger Tove Almgren.

Axfoods mål är att uteslutande använda återvinningsbara förpackningar av förnybar eller återvunnen råvara senast 2030 berättar företaget i ett pressmeddelande.

Om arbetet

Arbetet med databasen ökar kunskapen om förpackningsmaterialen såväl internt som hos leverantörerna och gör det enklare att identifiera och prioritera strategiska förändringar som skyndar på omställningen till mer hållbara förpackningar. Uppgifterna i Axfoods databas har även delats i forskningsprojekt om förpackningar samt bidragit till systemutveckling inom området, skriver Axfood.

Annons

Fyra av fem nordbor litar inte på grön marknadsföring enligt ny studie

Även oberoende tredjepartscertifieringar har problem med tilliten. Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nydesignad vinkartong för e-handel från Smurfit

Smurfit Kappa har lanserat en ny förpackningslösning som är speciellt anpassad för vin, för att hjälpa företag att dra nytta av den fortsatta tillväxten av vinförsäljning via e-handel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finat Label Competition – öppet för anmälan

Ämnen i artikeln: Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Investerar i e-handelsförpackningar – ”lösningen är till sin natur hållbar”

Investeringen ska serva hela Europa.

E-handel fortsätter att vara en stor handelsplats även efter pandemin. Men ett återkommande problem vid packning av produkter för e-handelshantering är att det blir onödigt stora paket med en massa luft i förpackningen vilket ger extra kostnader och en negativ miljöpåverkan.

VPK Group, med svenska produktionsenheter i Söderala, Norrköping och Bäckefors, har tagit denna fråga på allvar och lanserar nu sitt varumärke ”fit2size” som baseras på att använda så kallad ”fanfold” som grund för att storleksanpassa förpackningarna till den unika varan.

Annons

Lanseringen av varumärket fit2size blir möjlig tack vare att företaget installerat en Universal Unifold 220 höghastighetslinje för tillverkning av fanfold-baserade förpackningar i sin enhet i Alizay, Frankrike. Detta system ska sedan kunna serva hela Europa.

– Vi vill att vår framtida wellpappfabrik i Alizay ska vara en av de mest hållbara på marknaden. Våra fit2size Fanfold-ark kommer att vara gjorda av papper från vårt pappersbruk som ligger nära Alizay. Vi tror att våra Fanfold-lösningar därför kommer att vara den grönaste förpackningslösningen för e-handel och logistik, eftersom fanfold till sin natur är en hållbar produkt, säger Pierre Macharis, vd för VPK Group, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rätt förpackning kan minska matsvinnet – 30 års forskning sammanfattas i ny bok

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordic Paper skärper sina klimatmål

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hylte Kommun ska sälja mark till Stora Enso

Ämnen i artikeln: Formed FiberStora Enso
Ämnen i artikeln: Formed FiberStora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hur påverkar förpackningen försäljningen – halvdagsseminarium

Hur kan du paketera, presentera och prissätta dina förpackningar för att synas bättre och öka försäljningen?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

7 svenska initiativ för att öka återvinningen av förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet

Inom miljö- och återvinningsområdet tas det nu många initiativ i branschen. Bara den senaste veckan har vi snappat fler saker än vi kan skriva om – men här kommer sju av dem.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finsk forskare ska rena vatten från nanoplast med cellulosa

redaktionen@branschkoll.se
Annons