Logga in

Aviseras varumärke Återbära får ny grafisk profil – Mer glädje och mindre klimatångest

07 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Miljömärkningen Återbära som Avisera lanserade 2017 får en ny grafisk profil och uppdaterad logotyp, genom ett samarbete med varumärkesbyrån Sensibar.

Återbära-märkningen finns idag tillgänglig på majoriteten av Aviseras produktsortiment och produkter som förpackningar, papperspåsar, återanvändbara kassar och trycksaker klimatkompenseras för.

Den nya ”färgstarka och uttrycksfulla profilen” ska skapa en mer lättsam miljökommunikation som motarbetar klimatångest och samtidigt sprida positivitet.

– Miljö- och klimatdebatten är mer närvarande än någonsin och vi vet nog alla att vi behöver agera nu om vi ska kunna motarbeta klimatförändringarna. Men det sista vi behöver är mer klimatångest, så med ÅterBäras nya profil ville vi sprida positivitet och påminna oss själva såväl som våra kunder om hur enkelt det faktiskt är att göra väsentlig skillnad, säger Daniela Lundgren, Brand manager, som drivit projektet hos Avisera.

Mer information och fler bilder hittar du här.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)