Avisera ska in i profilbranschen antingen genom förvärv eller anställningar

Avisera förpackningar profilreklam
Aviseras vd Peter Lundgren berättar om den satsning man nu tänker göra på produktmedia.

– Vi har velat ta oss in i profilbranschen några gånger tidigare, men i stället valt att fokusera på vår kärnkompetens, förpackningar. Men nu vill vi bredda och förstärka vårt företag med en eller flera erfarna personer från profilbranschen. Vi tittar också på möjligheten att förvärva en profilaktör, säger Aviseras vd Peter Lundgren till Branschkoll.

Den som är bekant med Avisera vet att bolaget sedan 90-talet framgångsrikt hjälpt sina kunder med förpackningslösningar. Påsar, kartonger, tejp, och mer därtill. Bolaget själva kallar sig för ”The famous wrap artist”.

Tidigare har man försökt ta sig in i profilsfären genom att erbjuda framförallt just profilerade påsar men nu vill man göra en mer djupgående satsning.

Vi har många bra kunder och många bra relationer som vi kan hjälpa med den här typen av produkter

– Vi har varit inne och nosat några gånger och sen valt allt hålla oss inom vår nisch, men nu ska vi starta upp ett nytt affärsområde som kommer heta produktmedia. Genom att erbjuda profil- och reklamprodukter med tryck ser vi en stor potential för nya kunder att hitta till oss och och en möjlighet för oss att förstärka våra befintliga kundrelationer, säger Peter Lundgren och fortsätter:

– Vi söker nu en driven affärsområdeschef, en visionär antingen genom rekrytering eller förvärv. Den här sortens satsning kräver rätt medarbetare, vi behöver någon som är lika duktig på produktmedia som vi är på förpackningar.

Avisera jobbar mycket med hållbarhet och ni klimatkompenserar för era förpackningar. På produktmedia är det snäppet svårare att göra den typen av beräkningar, hur tänker ni kring det?

Annons

– Det är bra fråga och något vi kommer att utveckla längs med vägen. Vi har ju länge varit en leverantör inom premiumsegmentet för förpackningar och har samma ambition att arbeta med leverantörer och material inom produktmedia som är bättre ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är just därför vi behöver få in rätt kompetens som kan möjliggöra att den här satsningen blir bra – även ur ett miljöperspektiv.

Om någon som läser det här kanske funderar på att börja jobba hos dig framöver så kan det ju vara bra att veta vilken typ av chef du är?

– Som entreprenör och chef så vill jag alltid motivera mitt team att vi gemensamt ska jobba framåt, skapa resultat och bygga uppåt. Och jag gör allt jag kan för att ha mina anställda ska trivas, vilja göra karriär och vara kvar så länge som möjligt.

Hur lyckas man med det?

– Genom att vara engagerad i deras vardag, erbjuda utvecklingsmöjligheter, bra grundlön och att vi ser till att fira tillsammans när vi når våra mål.

LÄS OCKSÅ: Avisera söker Affärsområdesansvarig – Produktmedia

forpackningar avisera
Ett av tre showrooms Avisera har för sina olika förpackningslösningar man tagit fram genom åren.
Annons

Nordic Carton har siktet inställt på Europa

IMG 1344 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Carton

:heavy_check_mark:Ny treårsplan spikad :heavy_check_mark:Nu har steg tagits för att växa utanför Norden :heavy_check_mark:Ny maskinpark är på plats

Ämnen i artikeln: Nordic Carton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epsons nya etikettpress attraherar nordiska tryckerier – tre har redan investerat

Richard Garp Epson 1800
Ämnen i artikeln: Epson

Epson har nyligen lanserat sin etikettpress SurePress L-4733AW i Norden. En maskin med vattenbaserat bläck som riktar sig mot de lite mindre tryckvolymerna där hög detaljkvalitet är avgörande.

Med pressen vänder man sig dels till tryckerier som vill minska sitt beroende av externa leverantörer och få möjligheten att producera etiketter i egen regi. Men också till varumärkesägare som vill ta hand om sin egen etikettproduktion.

– Med en stor färgrymd och tryck med extra färger som grönt, orange och vitt täcker maskinen upp till 96 procent av Pantoneskalan, berättar Richard Garp på Epson.

– Även om den har en lägre hastighet än vissa andra modeller, erbjuder den hög tillförlitlighet och enkel användning – perfekt för företag som vill hantera små serier med anpassad produktion och hållbara lösningar.

Framgång på den nordiska marknaden

Epson har redan sålt tre enheter av Surepress L-4733AW i Norden under 2024, vilket överträffar företagets försäljningsmål. Tidtryck i Uppsala kommer att installera sin maskin i november, vilket gör dem till Epsons svenska referensinstallation.

På Island har Prentmet Oddi nyligen installerat sin press för att möta en växande efterfrågan på lokala etikettlösningar. Dessutom har Empaka Kartonnage i Danmark investerat i samma press.

Ämnen i artikeln: Epson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på wellbolag

Han tar över som interim-vd.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

17 anställda sägs upp på wellpappfabrik

MBL-förhandlingar är avslutade.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bewi och Stok Emballage går samman inom livsmedelsförpackningar

bewi 1800
Ämnen i artikeln: Bewi
Ämnen i artikeln: Bewi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Världens första läkemedelsflaska av delvis träbaserad plast

plastflaska tra

UPM Biochemicals, Selenis och Bormioli Pharma har utvecklat en läkemedelsflaska med delvis träbaserad PET-plast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso säkrar materialförsörjningen till förpackningsanläggning

Ämnen i artikeln: Stora Enso

Stora Enso har tecknat avtal om att förvärva Junnikkala Oy, ett finskt sågverksföretag, för upp till 137 miljoner euro.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartongbruk vill permittera – om efterfrågan inte förbättras

Omfattar totalt 1 100 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny forskning på papper–aluminium-laminat för förpackningar

images large ao4c05798 0014

Mer miljövänligt alternativ till plast i förpackningar som kräver ett aluminiumskikt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska studenter prisas för elegant och funktionell förpackningsdesign

Pack lappstift

”Den nya generationens kreativa lösningar inom hållbar förpackning”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons